. . .

معرفی محمداقا خان که بود؟

تالار پس از اسلام

at♧er

رمانیکی نقره‌ای
کاربر ثابت
رمانیکی
شناسه کاربر
1484
تاریخ ثبت‌نام
2022-01-03
آخرین بازدید
موضوعات
124
نوشته‌ها
837
راه‌حل‌ها
7
پسندها
3,809
امتیازها
483
محل سکونت
مثلث برمودا ∆

  • #1
اقامحمد خان که بود
آقا محمدخان قاجار بعد از پدرش محمد حسن خان، ریاست ایل قاجار را به عهده داشت. مقر ایل قاجار در استرآباد مازندران بود و آقا محمدخان به‌عنوان گروگان ایل قاجار در دربار زندیه به سر می‌برد. او بعد از مرگ کریم خان زند به شمال رفت و ریاست ایل قاجار به دست گرفت. آقا محمدخان بعد از رسیدن به ریاست ایل، ابتدا گیلان را به تصرف خود درآورد و سپس تهران را به‌دلیل نزدیکی به استرآباد، به پایتختی انتخاب کرد.

آقا محمدخان، رئیس ایل قاجار و موسس سلسله قاجاریه بود
آقا محمدخان قاجار جنگ‌های زیادی با لطفعلی خان زند انجام داد. لطفعلی خان زند، آخرین فرد از دودمان زندیه بود. آقا محمدخان موفق شد در سال ۱۲۰۹ هجری قمری، سلسله زندیه را از میان بردارد. بعد از آن، آقا محمدخان حکومت کرمان، فارس و یزد را به باباخان معروف به فتحعلی شاه سپرد و حاج ابراهیم خان کلانتر را به‌عنوان وزیر، انتخاب کرد.



آقا محمدخان قاجار بعد از تشکیل حکومت، به گرجستان لشکرکشی کرد. حاکم گرجستان به خاطر اوضاع نابسامانی که بعد از مرگ کریم خان در ایران ایجاد شده بود، خود را تحت الحمایه روسیه قرار داده بود. آقا محمدخان به گرجستان حمله کرد و تفلیس را به تصرف خود درآورد. آقا محمدخان قاجار در سال ۱۲۱۰ هجری قمری به خراسان لشکرکشی کرد و خراسان را به تصرف خود درآورد. او سرانجام به دست پیشخدمت‌های خود کش کشته شد.
 

at♧er

رمانیکی نقره‌ای
کاربر ثابت
رمانیکی
شناسه کاربر
1484
تاریخ ثبت‌نام
2022-01-03
آخرین بازدید
موضوعات
124
نوشته‌ها
837
راه‌حل‌ها
7
پسندها
3,809
امتیازها
483
محل سکونت
مثلث برمودا ∆

  • #2
زندگینامه اقامحمد خان
آقا محمدخان قاجار در استرآباد به دنیا آمد. او پسر محمد حسن خان قوانلو بود. محمد حسن خان قوانلو ریاست تیره اشاقه باش را عهده‌دار بود و استرآباد و گرگان قلمرو ایل وی محسوب می‌شد. او تصمیم به پادشاهی داشت و در نبرد با زندیه و آزاد خان افغان، اصفهان و شیراز را به تصرف خود درآورد؛ اما در جنگ‌های درون ایلی، به دست محمدعلی خان کشته شد و سرش را به پایتخت زندیه فرستادند.


بعد از محمد حسن خان، پسر او آقا محمدخان قاجار، ریاست ایل اشاقه باش را به عهده گرفت. آقا محمدخان لشکری برای خود فراهم کرد؛ اما نتوانست بر حاکم گرگان پیروز شود و فرار کرد. حاکم مازندران از محل پنهان شدن آقا محمدخان اطلاع یافت و او را دستگیر کرد و به پایتخت زندیه فرستاد. کریم خان زند آقا محمدخان را به دامغان فرستاد و به‌مدت دو سال او را زیر نظر گرفت؛ ولی چون نتوانست به او اعتماد کند، دوباره وی را به شیراز، پایتخت زندیه، بازگرداند و خانواده او را به قزوین تبعید کرد.

آقا محمدخان مدت زیادی از جوانی خود را در دربار کریم خان زند گذراند
به گفته منابع تاریخی، آقا محمدخان قاجار به‌همراه خانواده خود در دربار زندیه با احترام زندگی می‌کردند. حسینقلی خان برادر آقا محمدخان نیز به دستور کریم خان زند حاکم دامغان شده بود؛ اما بعد از مدتی حسینقلی خان به استرآباد و مازندران رفت و با جع آوری سپاه، مدعی حکومت شد. او خود را جهانسوز شاه لقب داد و به مقابله با حکومت زند برخاست؛ اما از سپاه زندیه شکست خورد و تعداد زیادی از لشکریان او کشته شدند. سرانجام حسینقلی خان قاجار به دست غلامان خود کشته شد و دولت زندیه آقا محمدخان را در دربار خود، تحت مراقبت قرار دادند.


آقا محمدخان ۱۵ سال را در دربار زندیه زندگی کرد. کریم خان با او به مهربانی رفتار می‌کرد و به او اجازه داده بود که در مواقع خاص به شکار برود. کریم خان زند آقا محمدخان را فردی دارای کیاست می‌دانست و گاهی در کارهای سیاسی از او مشاوره می‌گرفت.

آقا محمدخان در دربار کریم خان زند نفوذ بسیار داشت و اعتماد وکیل الرعایا را به خود جلب کرده بود. او از احوال دربار و ماجراهای سیاسی شیراز اطلاع داشت. او پیش از مرگ کریم خان، به سرعت از ناخوش احوال بودن خان زند خبردار شد. او به اتفاق برادران و چند نفر دیگر از قاجاریه از منطقه فارس خارج شد و خود را با سختی به اصفهان و از آنجا به تهران رساند. در نزدیکی ورامین، گروهی از سران قاجار به او پیوستند. آقا محمدخان قاجار با همراهانش، در مسیر خود به مازندران، به یک محموله مالیات که به شیراز حمل می‌شد، حمله و آن را غارت کردند.
 

at♧er

رمانیکی نقره‌ای
کاربر ثابت
رمانیکی
شناسه کاربر
1484
تاریخ ثبت‌نام
2022-01-03
آخرین بازدید
موضوعات
124
نوشته‌ها
837
راه‌حل‌ها
7
پسندها
3,809
امتیازها
483
محل سکونت
مثلث برمودا ∆

  • #3
آقامحمدخان قاجار به مازندران رسید. او اکنون ۳۸ ساله بود. برادرانش تلاش کردند تا از ورود او به گرگان جلوگیری کنند؛ اما آقا محمدخان با آن‌ها جنگید تا توانست بر گرگان چیره شود. آقا محمدخان مازندران، زنجان و گیلان را به زیر سلطه خود درآورد و یک سال بعد، یزد و کردستان نیز به او پیوستند و سپس آذربایجان را نیز تصرف کرد. دو سال طول کشید تا آقا محمدخان توانست اکثر ایالت‌های ایران را به زیر سلطه خود درآورد. او تهران را مرکز حکومت خود انتخاب کرد و بر تخت شاهی نشست. سالی که آقا محمدخان به تخت سلطنت نشست در منابع متفاوت ذکر شده است. برخی آن سال را ۱۲۰۰ هجری قمری و بعضی دیگر آن را سال ۱۲۰۳ ذکر کرده‌اند.

آقا محمدخان قاجار و لطفعلی خان زند
آقا محمدخان قاجار نبردهایی را در برابر زندیه انجام داد؛ اما رقیب اصلی او لطفعلی خان زند بود که در سن ۲۰ سالگی با کنار گذاشتن رقیبان خود، به تخت سلطنت زندیه نشست. آقا محمدخان قاجار که شمال ایران را یک دست کرده بود، تنها دغدغه‌ای که داشت از بین بردن لطفعلی خان زند بود.



آقا محمدخان قاجار در سال ۱۲۰۳ هجری قمری با سپاهیان زند در هزاربیضا روبه‌رو شد و پایتخت زندیه را محاصره کرد. او با حاج ابراهیم خان کلانتر، ارتباط مخفیانه برقرار کرد و با همراهی او شیراز را به تصرف خود درآورد. حاج ابراهیم خان کلانتر دروازه‌های شهر را به روی لطفعلی خان زند بست و او را به شهر راه نداد.

آقا محمدخان قاجار با سپاهیان خود به شهرک رفت. لطفعلی خان زند در این نبرد تا مرز موفقیت پیش رفت؛ اما به‌دلیل خیانت ابراهیم خان کلانتر و بی‌تجربگی خود، شکست خورد و به کرمان عقب نشست. او به کرمان رفت؛ اما نتوانست وارد شهر شود. از آنجا به طبس و یزد رفت و سپس به سوی شیراز حرکت کرد؛ اما در شیراز از ابراهیم خان کلانتر شکست خورد. لطفعلی خان به کرمان رفت و در آنجا خود را شاه خواند و به نام خود سکه زد؛ آقا محمدخان، فتحعلی خان را با ۵۰۰۰ سوار روانه کرمان کرد و خود نیز با ۶۰ هزار سوار به‌سمت کرمان حرکت کرد.

لطفعلی خان زند در برابر نیروهای قاجار با ۳۰۰ نفر مرد جنگی حاضر شد؛ اما زیر فشارهای آقا محمدخان قاجار و قحطی که در شهر کرمان روی داد، پناهگاه زند فرو ریخت و لطفعلی خان به شهر بم گریخت. آقا محمدخان در ارگ بم و شهر کرمان کشتاری وحشیانه به راه انداخت. سپاهیان او لطفعلی خان زند را دستگیر کردند و به کرمان بردند و آقا محمدخان در کمال قساوت، چشمان او را از حدقه درآورد و به صورتی فجیع، او را کشت. پس از آن، آقا محمدخان قاجار به شیراز رفت و ابراهیم خان کلانتر را با عنوان اعتمادالدوله به وزارت خود برگزید.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
3
بازدیدها
134

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین