. . .

آموزش لیست کامل گرامر زبان انگلیسی (به همراه توضیح و مثال)

تالار زبان انگلیسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,352
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1
لیست کامل گرامر زبان انگلیسی

آموزش کامل گرامر زبان انگلیسی به زبان ساده

گرامر یا دستور زبان به نحوه چینش مناسب کلمات در جملات گفته می‌شود. لیست کامل گرامر زبان انگلیسی به دو دسته‌ی کلی تقسیم‌بندی می‌شود: گرامر در سطح کلمه (word level grammar) و گرامر در سطح جمله (sentence level grammar). گرامر در سطح کلمه شامل انواع فعل‌ها و زمان‌ها، اسم‌ها، قیدها و… است. گرامر در سطح جمله شامل عبارات، جمله‌واره‌ها، نقل‌قول و… می‌شود. در ادامه لیست کامل گرامر زبان انگلیسی را به همراه مثال و توضیحات خواهید دید.

گرامر در سطح کلمه

به طور کلی انواع کلمات در زبان انگلیسی در ۹ دسته قرار می‌گیرند که به آن‌ها parts of speech یا word classes می‌گوییم. شناسایی نوع کلمات در هنگام یادگیری زبان انگلیسی بسیار مهم است. این موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید جملات را تجزیه‌وتحلیل کرده و معنای آن‌ها را درک کنید. از طرف دیگر، هنگام ساخت جملات آگاهی از نوع کلمه به شما در اسپیکینگ یا رایتینگ کمک می‌کند.

۱. فعل (verb)

افعال یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر جمله هستند. شما می‌توانید فقط با استفاده از یک فعل جمله بسازید مانند stop! افعال در زبان انگلیسی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:
  • افعال حرکتی (action verbs): بیان‌ انجام کاری که در حال وقوع است مانند do, work
  • افعال حالتی (state verbs): بیان موقعیت و شرایط موجود (be, have)
یکی از ویژگی‌های افعال در زبان انگلیسی آن است که شکل افعال در زمان‌های مختلف تغییر می‌کند. به عنوان مثال فعل work پنج حالت مختلف دارد: to work, work, works, worked, working
از دیدگاه دیگر افعال را می‌توان به دو دسته افعال اصلی و افعال کمکی تقسیم‌بندی کرد:
  • افعال اصلی (main verbs) معنای اصلی کار انجام‌شده یا وضعیت موجود را در جمله بیان می‌کنند مانند smile, walk, know
  • افعال کمکی (helping verbs or auxiliary verbs) برای بیان معنا به فعل اصلی کمک می‌کنند. افعالی مانند do, can, will در این دسته قرار می‌گیرند.

۲. اسم (noun)

تعریف اسم به خودی خود کار آسانی نیست. به بیان ساده، اسم چیزی است که برای نامیدن اشیا، مکان‌ها، افراد و… به کار می‌رود. در گرامر زبان انگلیسی اسم‌ها را می‌توان به هشت گروه تقسیم کرد.
  • اسامی قابل‌شمارش و غیرقابل‌شمارش: اسامی قابل‌شمارش (countable) اسم‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را شمرد، مانند dog, cup, man
اسامی غیرقابل‌شمارش (uncountable nouns) اسم‌هایی هستند که نمی‌توان آن‌ها را شمارش کرد. Milk, advice, Power مثال‌هایی از اسامی غیرقابل‌شمارش محسوب می‌شود‌.
  • اسامی عام (common nouns): قسمت عمده‌ای از اسم‌ها در زبان انگلیسی در این دسته قرار می‌گیرند. کلماتی مانند House, water, teacher در این گروه قرار دارند. این اسم‌ها به چیزهایی به صورت کلی اشاره دارند و نام شخص، مکان‌ یا شی خاصی نیستند.
  • اسامی خاص (Proper nouns): نام شما یک اسم خاص است. اسم خاص کلمه‌ی مشخصی است که برای نامیدن یک فرد، مکان یا سازمان خاصی است. John, London, France یا Samsung نمونه‌هایی از اسامی خاص در زبان انگلیسی هستند.
  • اسامی جمع (collective nouns): اسم جمع در گرامر زبان انگلیسی به اسمی گفته می‌شود که در ظاهر مفرد است اما به گروهی از افراد اشاره می‌کند، مانند team, family, crew
  • اسامی همیشه جمع (plural-only nouns): این گروه شامل تعداد محدودی از اسم‌ها در زبان انگلیسی است. این کلمات همیشه در حالت جمع استفاده می‌شوند، برای مثال: clothes, pants, scissors, Sports. این کلمات حالت مفرد ندارند.
  • اسم در نقش صفت: گاهی از اسم‌ها برای توصیف اسم دیگر استفاده می‌کنیم. در چنین حالتی اسم نقش صفت را بازی می‌کنند Love story, history teacher, race horse مثال‌هایی از این گروه هستند.

۳. صفت (adjective)

صفت‌ها کلماتی هستند که شخص، مکان‌ یا اشیا را توصیف می‌کنند. بخش مهمی از گرامر زبان انگلیسی در گروه صفت‌ها به comparative and superlative adjectives یعنی صفت‌های تفضیلی و عالی اختصاص دارد. کلماتی مانند happy, small, best در این گروه قرار دارند.

۴. قید (adverb)

قیدها کلماتی هستند که حالت و کیفیت فعل یا زمان و مکان وقوع فعل را نشان می‌دهند. قیدها را می‌توان به چهار گروه کلی تقسیم‌بندی کرد:
  • قید حالت یا Adverbs of manner: شیوه و روش اتفاق افتادن امور را بیان می‌کنند، مانند: slowly, cheerfully, fast
  • قید مکان یا Adverbs of place: مکان‌ وقوع فعل را نشان می‌دهند؛ مانند here, everywhere, outside
  • قید زمان یا Adverbs of time: زمام وقوع فعل را بیان می‌کنند؛ مانند yesterday, now, daily
  • قید مقدار یا Adverbs of degree: شدت و درجه وقوع فعل را نشان می‌دهند؛ مانند entirely, quite, very

گرامر انگلیسی

۵. وابسته‌ها (determiner)

وابسته در گرامر زبان انگلیسی به کلماتی مانند the, an, this, some گفته می‌شود که قبل از گروه اسمی قرار می‌گیرند. گرامر و کاربرد وابسته‌ها (معرف‌ها) بحث گسترده‌ای است. وابسته‌های اصلی شامل articles, demonstrative, possessive determiners است‌ کلماتی مانند a/an, these, his را معرف می‌نامند.

۶. حروف اضافه (prepositions)

حروف اضافه کلمات بسیار رایج و پرکاربردی در زبان انگلیسی هستند. در فهرست بیست کلمه پرکاربرد زبان انگلیسی ۷ حرف اضافه وجود دارد. حروف اضافه یک کلمه را به قسمت‌های دیگر جمله مرتبط می‌کنند. کلماتی مانند at, by, in, of حرف اضافه هستند.

۷. ضمیر(pronouns)

ضمیر به کلماتی مانند you, her, themselves گفته می‌شود که به جای اسامی افراد، مکان‌ها، اشیا و… قرار می‌گیرند. در حقیقت ضمیرها به جای اسم می‌نشینند تا از تکرار آن جلوگیری کنند. انواع ضمایر عبارت‌اند از:
  • Personal pronouns (I, me, you, he, him,…)
  • Demonstrative pronouns (this, that, those,…)
  • Possessive pronouns (mine, yours, his,…)
  • Interrogative pronouns (who, what, which,…)
  • Reflexive pronouns (myself, yourself, himself)
  • Reciprocal pronouns (each other one another)
  • Indefinite pronouns (another, nobody, few,…)
  • Relative pronouns (who, whom, which,…)

گرامر زبان انگلیسی

۸. حروف ربط (conjunctions)

حروف ربط به کلماتی مانند but, although, because گفته می‌شود که کلمات، عبارات و جملات مختلف را به هم وصل می‌کنند. بدون حروف ربط فقط می‌توان جملات ساده ساخت.
حروف ربط دو نقش اصلی دارند:
  • حروف ربط هم‌پایه‌ساز (Coordinating conjunction): برای وصل کردن دو واحد گرامری یکسان در جمله به کار می‌روند مانند and در Jack and Jill. حروف ربط and, but, or, nor, for, yet, so در این گروه قرار دارند.
  • حروف ربط وابسته‌ساز (Subordination conjunctions): برای ربط دادن یک جمله وابسته و یک جمله مستقل کاربرد دارد. حروف ربط although, because, since, unless مثال‌هایی از این دسته هستند.

گرامرEnglish

۹. حروف ندا (interjection)

حروف ندا در زبان انگلیسی کلمات کوتاهی هستند که برای ابراز احساسات استفاده می‌شوند، مانند Oh! Um, Ah! این کلمات ارزش گرامری چندانی ندارند، اما در هنگام اسپیکینگ زبان انگلیسی کاربرد زیادی دارند.
لیست کامل گرامر زبان انگلیسی در سطح جمله در یک نگاه

گرامر در سطح جمله

گرامر در سطح جمله همان‌طور که از نامش پیدا است، به گرامر زبان انگلیسی در سطح جملات می‌پردازد. انواع جملات مانند پرسشی، خبری، امری، منفی، معلوم و مجهول در این دسته از گرامر زبان انگلیسی قرار دارند. در ادامه لیست کامل گرامر زبان انگلیسی در سطح جمله را برای شما آماده کرده‌ایم.
گرامر انگلیسی در سطح جمله

۱. انواع جملات

در گرامر زبان انگلیسی با توجه به هدف چهار نوع جمله وجود دارد:
  • جملات خبری (declarative sentence)
  • جملات پرسشی (Interrogative sentences)
  • جملات امری (imperative sentences)
  • جملات تعجبی (exclamation sentences)
انواع جملات

۲. انواع ساختار جملات

جملات در گرامر زبان انگلیسی از نظر ساختار به چهار گروه جملات ساده، مرکب، پیچیده و پیچیده-مرکب تقسیم می‌شوند.
  • جملات ساده یا simple تنها از یک جمله مستقل تشکیل می‌شوند؛ مانند:
I like coffee.
Marry did not go to the party.
  • جملات مرکب یا compound sentences از دو یا چند جمله مستقل تشکیل می‌شود که به کمک یک حرف ربط یا نقطه‌ویرگول به هم مرتبط می‌شوند‌. برای مثال:
I like coffee and Mary likes tea.
Our car broke down; we came last.
  • جملات پیچیده یا complex sentences از یک جمله مستقل و یک جمله وابسته تشکیل می‌شوند. این جملات توسط حروف ربط وابسته‌ساز مانند if, before, since, when به هم متصل می‌شوند. بنابراین با گرامر انواع جملات شرطی و موصولی نیز در این قسمت می‌توان آشنا شد.
Our dog barks when she hears a noise.
Do you know the man who is talking to Mary?
If you come soon, we can go to the party.
  • جملات پیچیده-مرکب جملاتی هستند که حداقل از دو جمله مستقل و یک جمله وابسته تشکیل شده باشند؛ مانند:
John didn’t come because he was ill so Mary was not happy.

انواع ساختار جملات

۳. افعال معین، لازم و متعدی

تمامی افعال دارای فاعل یا Subject هستند‌. یکی از تفاوت‌های اساسی میان افعال نیاز آن‌ها به مفعول یا object در جمله است. در جدول زیر خلاصه گرامر این قسمت را مشاهده می‌کنید:

افعال معین، لازم و متعدی

۴. مفعول مستقیم و غیرمستقیم

ترتیب معمول کلمات در زبان انگلیسی به این صورت است:
Subject – verb – object
He kicked the ball.
در این جملات مفعول (object) دریافت‌کننده‌ی فعل است و فعل بر روی آن انجام می‌شود. از آنجا که این مفعول در جای اصلی خود قرار گرفته است به آن direct object می‌گویند. مفعول مستقیم را تنها می‌توان با افعال متعدی به کار برد.
از طرف دیگر، مفعول غیرمستقیم کلمه‌ای که دریافت‌کننده‌ی مفعول مستقیم است و نه فعل. معمولاً مفعول غیرمستقیم میان فعل و مفعول مستقیم قرار می‌گیرد.
She passed Ann the ball.

مفعول مستقیم و غیرمستقیم

۵. نقل‌قول مستقیم و غیرمستقیم

در گرامر زبان انگلیسی برای گزارش آنچه دیده یا شنیده‌ایم می‌بایست از قواعد نقل‌قول (direct and reported speech) استفاده کنیم. اگر بخواهیم چیزی را نقل‌قول کنیم، دو حالت وجود دارد:
  1. دقیقاً از کلماتی که شنیده‌ایم استفاده کنیم – نقل‌قول مستقیم
  2. کلمات را تغییر داده و همان مفهوم را با استفاده از کلمات خودمان بیان کنیم – نقل‌قول غیرمستقیم
He said: “I love you.” – direct speech
He said that he loved me. – indirect speech

۶. مقوله‌های گرامری

مقوله‌های گرامری یا grammatical category به ویژگی‌های خاص یک کلمه اشاره می‌کنند که می‌توانند باعث شوند آن کلمه یا دیگر کلمات مرتبط با آن در جمله به دلایل گرامری تغییر کنند تا میان کلمات هماهنگی وجود داشته باشد. مقوله‌های گرامری در زبان انگلیسی عبارت‌اند از:
  • شمار (number): در گرامر زبان انگلیسی شمار به اسم‌ها و ضمایر اختصاص دارد و به تعداد اشاره می‌کند. شمار به دو حالت singular و plural تقسیم می‌شود.
      • مفرد (singular): فقط یک عدد مانند boy, he
      • جمع (plural): بیش از یک عدد مانند boys, they
  • حالت (case): این مقوله گرامری از ویژگی‌های اسم‌ها و ضمیرها است و رابطه این کلمات با سایر کلمات جمله را نشان می‌دهد. حالت در گرامر زبان انگلیسی می‌تواند به سه دسته تقسیم شود:
      • فاعلی (subjective): زمانی که کلمه فاعل جمله است (فقط برای ضمیر)؛ مانند I, you, he
      • مفعولی (objective): زمانی که کلمه مفعول جمله است (فقط برای ضمیر)؛ مانند me, him
      • مالکیت (possessive): زمانی که کلمه مالک چیز دیگری است (در ضمیر و اسم)؛ مانند mine, boy’s
  • جنیست (gender): از ویژگی‌های ضمیر است و تفاوت میان جنسیت را مشخص می‌کند.
      • مذکر (masculine): به مردها اشاره دارد؛ مانند he, him, his
      • مؤنث (feminin): به زن ها اشاره می‌کند؛ مانند she, her, hers
      • خنثی (neuter): به هر چیز دیگری اشاره دارد؛ مانند it, its
مقوله‌های گرامری

  • شخص (person): شخص از ویژگی‌های ضمیر است و افراد شرکت‌کننده در مکالمه را از یکدیگر مشخص می‌کند. شخص در گرامر زبان انگلیسی سه حالت دارد:
      • اول شخص یا first person: به گوینده اشاره دارد؛ مانند I, me, we
      • دوم شخص یا second person: به شنونده اشاره دارد؛ مانند you
      • سوم شخص یا third person: به تمام افراد یا چیزهای دیگر اشاره دارد؛ مانند he, she, it, him
  • زمان (tense): از ویژگی‌های فعل است و زمان وقوع فعل را مشخص می‌کند. زمان به صورت کلی سه حالت دارد:
      • گذشته(past)
      • حال(present)
      • آینده(future)
  • نمود (aspect): نمود از مشخصه‌های فعل است و دیدگاه ما نسبت به ساختار زمانی یک فعالیت یا حالت را نشان می‌دهد. نمود به سه حالت تقسیم می‌شود:
      • ساده(simple)
      • استمراری (continuous)
      • کامل(perfect)
Screen-Shot-2021-11-15-at-2.05.58-PM-300x65.png

  • وجه (mood): از ویژگی‌های فعل است و احساسات گوینده را نسبت به آنچه می‌گوید نشان می‌دهد. وجه سه حالت دارد:
      • اخباری (indicative): بیان واقعیات ساده
      • امری (imperative): بیان دستور
      • الزامی یا شرطی (subjunctive): بیان تخیلات و آرزوها
Screen-Shot-2021-11-15-at-2.06.28-PM-300x114.png

  • صیغه (voice): صیغه از ویژگی‌های افعال متعدی است و رابطه‌ی میان فاعل و کار انجام‌شده را نشان می‌دهد. صیغه دو حالت دارد:
      • معلوم (active): فاعل انجام‌دهنده کار است.
      • مجهول(passive): فاعل دریافت‌کننده‌ی کار است.
Screen-Shot-2021-11-15-at-2.07.09-PM-300x129.png

  • درجه (degree): درجه یکی از ویژگی‌های صفات و قیدها است و مقدار را بیان می‌کند. درجه سه حالت دارد:
      • مطلق (positive): کیفیت و حالت اسم را نشان می‌دهد.
      • تفضیلی (comparative): کیفیت بیشتر را نشان می‌دهد.
      • عالی (superlative): بیشترین و عالی‌ترین درجه وجود صفت را در کلمه نشان می‌دهد.
Screen-Shot-2021-11-15-at-2.07.44-PM-300x195.png

در این مقاله با لیست کامل گرامر زبان انگلیسی آشنا شدید. همان‌طور که گفته شد گرامر کامل زبان انگلیسی شامل دو سطح کلمه و جمله است. باید در نظر داشته باشید که هرکدام از این مبحث‌های گرامری خود شامل انواع گرامر و مبحث‌های گسترده‌تری است. این فهرست تنها برای آشنایی اولیه با کل گرامر زبان انگلیسی است. بنابراین برای مطالعه گرامر زبان انگلیسی از این لیست استفاده کرده و هرکدام از مباحث را از صفر تا صد و به صورت کامل یاد بگیرید.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین