. . .

معرفی خواص کندر و طریقه مصرف

تالار خاصیت‌ها

PishOoO

رمانیکی نقره‌ای
رمانیکی
شناسه کاربر
314
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-21
آخرین بازدید
موضوعات
113
نوشته‌ها
834
راه‌حل‌ها
64
پسندها
3,007
امتیازها
591

  • #1
کندر که با نام olibanum نیز شناخته می‌شود نوعی صمغ است که از پوست درختی بومی مناطق بسیار گرم زمین به دست می‌آید. به طور معمول این ماده در مناطق خشک و کوهستانی هند، آفریقا و خاورمیانه رشد می‌کند. کندر بوی تندی دارد و می‌توان آن را استشمام کرد. به نظر می‌رسد که کندر از صدها سال پیش در طب آیورودا استفاده می‌شود و از بهبود آرتروز و هضم گرفته تا کاهش آسم و سلامت دهان، فواید خاصی برای سلامتی دارد. حتی ممکن است به مبارزه با انواع خاصی از سرطان کمک کند. در ادامه فواید خوردن کندر را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

فواید کندر

ممکن است آرتروز را کاهش دهد

کندر دارای اثرات ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب مفصل ناشی از آرتروز و آرتریت روماتوئید کمک کند. محققان بر این باورند که کندر می‌تواند از ترشح لوکوترین‌ها (ترکیباتی هستند که می‌توانند باعث التهاب شوند) جلوگیری کند. ترپن‌ها و اسیدهای بوزولئیک به نظر قوی‌ترین ترکیبات ضد التهابی در کندر هستند، مطالعات آزمایشگاهی و لوله‌های آزمایشگاهی خاطر نشان می‌کنند که اسیدهای بوزولئیک ممکن است به اندازه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) موثر باشند. در انسان، عصاره کندر ممکن است به کاهش علائم آرتروز و آرتریت روماتوئید کمک کند. در یک بررسی اخیر، کندر نسبت به تسکین دهنده‌ها به طور مداوم در کاهش درد و بهبود تحرک موثر بود. در یک مطالعه، به شرکت کنندگان ۱ گرم در روز عصاره کندر به مدت هشت هفته داده شد که تورم و درد مفصل کمتری نسبت به داروهای مسکن نشان داده است. آنها همچنین دامنه حرکتی بهتری داشتند و می‌توانستند بیشتر از افراد گروه دارونما راه بروند. در مطالعه دیگری بوسولیا به کاهش سفتی صبح و مقدار داروی NSAID مورد نیاز در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک می‌کند. همه مطالعات صد در صدی نیستند و تحقیقات بیشتری لازم است.

ممکن است عملکرد روده را بهبود بخشد

خواص ضد التهابی کندر ممکن است به عملکرد صحیح روده کمک کند. این صمغ به ویژه در کاهش علائم بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، دو بیماری التهابی روده، موثر به نظر می‌رسد. در یک مطالعه کوچک در افراد مبتلا به بیماری کرون، عصاره کندر به اندازه داروی مزالازین در کاهش علائم موثر بود. در مطالعه دیگری گروهی از افراد هر روز ۱۲۰۰ میلی‌گرم بوسولیا – از صمغ درخت کندر – استفاده کردند. پس از شش هفته، بیشتر شرکت کنندگان در گروه بوسولیا اسهال خود را درمان کردند. بعلاوه ۹۰۰-۱،۰۵۰ میلی گرم کندر روزانه به مدت شش هفته به عنوان یک دارو در درمان کولیت اولسراتیو مزمن موثر بود و با عوارض جانبی بسیار کمی همراه بود. با این حال اکثر مطالعات کوچک بودند یا به صورت ضعیف طراحی شده بودند، بنابراین قبل از نتیجه گیری قوی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

فواید خوردن کندر
از فواید کندر این است که به جلوگیری از بوی بد دهان، درد دندان، حفره و زخم‌های دهان کمک می‌کند

آسم را بهبود می‌بخشد

طب سنتی قرن‌ها است که از کندر برای درمان برونشیت و آسم استفاده می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات آن ممکن است از تولید لکوترین‌ها جلوگیری کند که باعث انقباض عضلات برونش در آسم می‌شود. در یک مطالعه کوچک در افراد مبتلا به آسم، ۷۰٪ از شرکت کنندگان پس از دریافت ۳۰۰ میلی‌گرم کندر سه بار در روز به مدت شش هفته، بهبود علائمی مانند تنگی نفس و خس خس سینه را گزارش کردند. به همین ترتیب، دوز کندر روزانه ۱.۴ میلی‌گرم در هر پوند از وزن بدن (۳ میلی گرم در کیلوگرم) باعث بهبود ظرفیت ریه و کمک به کاهش حملات آسم در افراد مبتلا به آسم مزمن می‌شود. سرانجام، هنگامی که محققان ۲۰۰ میلی‌گرم مکمل ساخته شده از کندر و گیاه میوه جنوب آسیا (Aegle marmelos) را به آنها دادند، دریافتند که این مکمل نسبت به دارونما در کاهش علائم آسم موثرتر است.

بهداشت دهان و دندان را حفظ می‌کند

کندر ممکن است به شما در جلوگیری از بوی بد دهان، درد دندان، حفره و زخم‌های دهان کمک کند. به نظر می‌رسد اسیدهای بوزولئیک موجود در آن دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند که ممکن است به جلوگیری و درمان عفونت‌های دهانی کمک کند.‌ در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره کندر علیه باکتری‌های عامل بیماری لثه موثر بود. در مطالعه دیگری، دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به التهاب لثه به مدت دو هفته آدامس حاوی ۱۰۰ میلی‌گرم عصاره کندر یا ۲۰۰ میلی‌گرم پودر کندر را جویدند. هر دو نسبت به دارونما در کاهش التهاب لثه موثر بودند. با این حال، برای تأیید این نتایج، مطالعات انسانی بیشتری لازم است.

خواص کندر برای دیابت
از روغن کندر به عنوان یک داروی طبیعی ضد آکنه و ضد چروک استفاده می‌شود
 

PishOoO

رمانیکی نقره‌ای
رمانیکی
شناسه کاربر
314
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-21
آخرین بازدید
موضوعات
113
نوشته‌ها
834
راه‌حل‌ها
64
پسندها
3,007
امتیازها
591

  • #2

ممکن است با برخی سرطان‌ها مبارزه کند

کندر همچنین ممکن است به مبارزه با برخی سرطان‌ها کمک کند. اسیدهای بوزولئیک موجود در آن ممکن است از گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند. بررسی مطالعات لوله‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که اسیدهای بوزولئیک همچنین ممکن است از تشکیل DNA در سلول‌های سرطانی جلوگیری کند که می‌تواند به محدود کردن رشد سرطان کمک کند. علاوه بر این برخی از تحقیقات لوله آزمایشگاهی نشان می‌دهد که روغن کندر می‌تواند سلول‌های سرطانی را از سلول‌های طبیعی تشخیص دهد و فقط سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. تاکنون، مطالعات لوله آزمایشگاهی نشان می‌دهد که کندر ممکن است با سلول‌های سرطانی سینه، پروستات، لوزالمعده، پوست و روده بزرگ مقابله کند. یک مطالعه کوچک نشان می‌دهد که ممکن است به کاهش عوارض جانبی سرطان نیز کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

افسانه‌های مشترک
اگرچه کندر بخاطر فواید متعدد سلامتی مورد ستایش قرار می‌گیرد اما همه آنها توسط علم پشتیبانی نمی‌شوند.

۷ ادعای زیر شواهد بسیار کمی در پشت خود دارند:
به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند: برخی مطالعات کوچک گزارش می‌دهند که کندر می‌تواند به کاهش سطح قند خون در افراد دیابتی کمک کند. با این حال در مطالعات اخیر با کیفیت هیچ تأثیری نداشته‌است.

استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد: کندر ممکن است باعث کاهش رفتار افسردگی در موش‌ها شود اما هیچ مطالعه‌ای بر روی انسان انجام نشده است. مطالعات مربوط به استرس یا اضطراب نیز وجود ندارد.

از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند: کندر اثرات ضد التهابی دارد که می‌تواند به کاهش نوع التهاب رایج در بیماری‌های قلبی کمک کند. با این حال، هیچ مطالعه مستقیمی در مورد انسان وجود ندارد.

پوست صاف را تقویت می‌کند: از روغن کندر به عنوان یک داروی طبیعی ضد آکنه و ضد چروک استفاده می‌شود. با این حال، هیچ مطالعه‌ای برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

حافظه را بهبود می‌بخشد: مطالعات نشان می‌دهد که دوزهای زیاد کندر می‌تواند به تقویت حافظه در موش صحرایی کمک کند. با این حال هیچ مطالعه‌ای در مورد انسان انجام نشده است.

هورمون‌ها را متعادل می‌کند و علائم PMS را کاهش می‌دهد: گفته می‌شود که کندر یائسگی را به تعویق می‌اندازد و گرفتگی قاعدگی، حالت تهوع، سردرد و تغییرات خلقی را کاهش می‌دهد. هیچ تحقیقی این موضوع را تأیید نمی‌کند.

قدرت باروری را افزایش می‌دهد: مکمل‌های کندر باعث افزایش باروری در موش‌های صحرایی می‌شوند اما هیچ تحقیق انسانی در دسترس نیست.

فواید کندر برای حافظه
فواید ضد التهابی کندر ممکن است به عملکرد صحیح روده کمک کند
در حالی که تحقیقات اندکی برای حمایت از این ادعاها وجود دارد، اما موارد کمی برای انکار آنها وجود دارد.

با این حال، تا زمانی که مطالعات بیشتری انجام نشود، می‌توان این ادعاها را افسانه دانست.

دوز موثر
از آنجا که کندر می‌تواند به روش‌های مختلفی مصرف شود دوز مناسب آن قابل درک نیست. توصیه‌های دوز فعلی بر اساس دوزهای استفاده شده در مطالعات علمی است. در بیشتر مطالعات از مکمل‌های کندر به شکل قرص استفاده می‌شود. دوزهای زیر به عنوان موثرترین گزارش شده است:

آسم: ۳۰۰-۴۰۰ میلی‌گرم، سه بار در روز
بیماری کرون: ۱۲۰۰ میلی‌گرم، سه بار در روز
آرتروز: ۲۰۰ میلی‌گرم، سه بار در روز
آرتریت روماتوئید: ۲۰۰-۴۰۰ میلی‌گرم، سه بار در روز
کولیت اولسراتیو: ۳۵۰-۴۰۰ میلی‌گرم، سه بار در روز
التهاب لثه: ۱۰۰-۲۰۰ میلی‌گرم، سه بار در روز

طریقه مصرف کندر

درخت کندر، دارای یک میوه کوچک به اندازه ی نخود است که آن را به صورت خام می خورند یا از آن برای تهیه غذایی به نام آب بنه و یا ترشی بنه شک استفاده می کنند.

از کندر برای مصارف خوراکی هم استفاده می شود؛ در طب سنتی آن را می کوبند و در یک لیوان آب ریخته و ناشتا می خورند.

اگر صمغ را خشک کنند، کندر به دست می آید که آن را مانند اسپند برای مصارف آروماتراپی می سوزانند. بهترین صمغ کندر از کشور عمان به دست می آید، اما کندر یمنی و سومالی هم بسیار مشهور هستند.

از عصاره صمغ کندر در پزشکی استفاده می شود به عنوان مثال می توان با استفاده از آن یک دهانشویه طبیعی تهیه کرد.

منبع: frankincense
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
1
بازدیدها
113
پاسخ‌ها
2
بازدیدها
119

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین