. . .

فرهنگ فرهنگ مردم تایوان

تالار فرهنگ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

CANDY

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
انجمندار
بخشدار
مدیر
رصد کننده
طراح
تدوینگر
نام هنری
Minok
بخشدار
- امور فرهنگی
مدیر
تدوین+میکس+بازرس
شناسه کاربر
3457
تاریخ ثبت‌نام
2022-11-23
آخرین بازدید
موضوعات
968
نوشته‌ها
2,262
راه‌حل‌ها
27
پسندها
3,389
امتیازها
436
سن
19
محل سکونت
جنگل‌متروکه‌افکار(:

  • #1

دین و زبان مردم تایوان​

در کشور تایوان دین و اعتقادات متفاوتی به چشم می خورد، اما اغلب اعتقادات و ادیان منشاء گرفته از فرهنگ چین است. به طور کلی دین یه مقوله جدا از سیاست و اقتصاد تایوان محسوب می شود و مردم تایوان در بحث انتخاب دین کاملا آزاد هستند. با تمام این تفاسیر عموم مردم تایوان دین ترکیبی از بودیسم و تائوئیسم را که در کل جهان با نام بینی کنفوسیوس شناخته می شود را پذیرفته اند. جالب است بدانیم به طور مثال در هر کیلومتر از مساحت تایوان یک معبد و یا کلیسا وجود دارد که این موضوع نشان دهنده تراکم بالای عبادتگاه در این منطقه شناخته می شود. بر اساس گزارشات کشور تایوان مذهبی ترین کشور چینی زبان محسوب می شود.
عموم مردم کشور تایوان به زبان ماندارین سخن می گویند که به عنوان یکی از گروه ها و شاخه های زبان چینی برشمرده می شود. ماندارین بزرگترین گروه از گویش زبان چینی محسوب می شود که اغلب مردم تایوان به این زبان سخن می گویند و به طور کلی در زبان انگلیسی ماندارین به معنای معیار و یا چینی پکنی است.

تایوان، سرزمین معبد ها

فرهنگ مردم تایوان​

فرهنگ مردم تایوان مانند دیگر کشورهای آسیایی، سنتی است. نژاد تایوانی ها عمدتاً چینی است و جزو جوامع مردسالار و پدرسالار محسوب می شوند. تایوان جامعه ای با فاصله طبقاتی زیاد است. اگرچه در ظاهر کشوری برابر طلب است، به این معنا که همه افراد فرصت دارند از طریق آموزش از لحاظ اجتماعی پیشرفت کنند. چینی هایی که به تایوان مهاجرت کرده اند، اهمیت بیشتری برای تجارت و تحصیلات قائل شده اند. مردم تایوان به فرهنگ خود اهمیت زیادی می دهند و دوست دارند آن را تبلیغ کنند و گسترش دهند.


فرهنگ مردم تایوان

نقش خانواده در تایوان​

در قدیم داشتن یک خانواده بزرگ مردسالار و پدرسالار، الگوی سنتی مردم در تایوان بود. البته سیستم بومی قبیله ای آن ها تحت تأثیر روند مدرنیزاسیون قرار گرفت که در آن خانواده از نظر اندازه کاهش یافت و شهری تر و منسجم تر شد. تا سال 1980 بیش از نیمی از خانواده های تایوان به صورت پدر، مادر و فرزند بود و بیش از یک چهارم آن ها همراه با پدربزرگ و مادربزرگ زندگی می کردند. با افزایش نسبی جمعیت شهری تعداد اعضای خانواده رو به کاهش رفت. عواملی چون شکاف نسل ها و ورود تعداد زیادی از زنان به بازار کار باعث تضعیف ساختار سنتی خانواده شد. اگرچه تغییرات عمیقی در ساختار خانواده سنتی در تایوان ایجاد شده اما جامعه تایوان هنوز هم خانواده محور است. خانواده هنوز در ازدواج و در بسیاری از رویدادهای اجتماعی نقش مهمی ایفا می کند.

مودب های تایوانی​

مردم تایوان برای عذرخواهی از کلمه «buhaoyisi» استفاده می کنند. این کلمه از چهار کاراکتر تشکیل شده که معنای لغوی آن، «معنی بد» یا «احساس بد» است که می توان در هر نوع شرایطی استفاده کرد، از صدا زدن پیش خدمت گرفته تا یک عذرخواهی مفصل و تمام عیار به رئیس و حتی زمانی که می خواهید عشق تان را ابراز کنید و در جای خود میخکوب شده اید. مردم اغلب با چنان سرعتی این کلمه را بیان می کنند که برای غریبه ها مثل یک کلمه ی بی معنی به نظر می رسد. کلمه «Entschuldigung» در زبان آلمانی یا «excuse me» در زبان انگلیسی معنای مشخصی دارد؛ اما این کلمه تایوانی را نمی توان به راحتی ترجمه کرد. مفهوم غربی کلمه «متاسفم» بیش از حد محدود است و نمی تواند همه نوع رفتار و ادب اجتماعی را منتقل کند؛ اما Buhaoyisi می تواند یک احساس، یک درک، یک قاعده ی رفتاری و یک سیستم فکری کلی باشد که فرهنگ تایوانی را نشان می دهد.

غذاهای تایوانی​

تایوان، بهشت واقعی غذا خوردن است. حتی کوچک ترین غرفه در خیابان که صندلی مناسبی هم برای نشستن ندارد، ممکن است خوشمزه ترین غذا را برای شما سرو کند. بهترین مکان برای خوردن غذاهای خیابانی بازارهای معروف شبانه درتایوان است. شما با قیمت ارزان می توانید برخی از بهترین غذاهای سنتی تایوان را در آن جا امتحان کنید. در ادامه با چند مورد از معروف ترین آن ها آشنا خواهید شد.

  • نان تابوتی: شاید اسمش زیاد اشتهاآور نباشد اما کافی است فقط یک بار مزه واقعی آن را بچشید. آشپزهای تایوانی با مهارت بسیار زیادی، تکه ای نان نازک تو خالی را برش می دهند و داخلش را با مواد بسیار خوشمزه و خوش عطر و بویی که معمولاً شامل مرغ، گوشت، ادویه جات خوشمزه و سبزیجات معطر است، پر می کنند. این غذای تایوانی، یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای این کشور است که شهرت و آوازه جهانی پیدا کرده است.
  • کوفته شکم پر: کوفته شکم پر یکی از معروف ترین غذاهای تایوانی محسوب می شود که در سراسر این کشور طرفدارهای پر و پا قرصی دارد. به طور عمده مردم تایوان، کوفته شکم پر را با غذاهای متداول دیگری سرو می کنند. این غذا بیشتر با گوشت گوساله و برنج و ادویه جات تهیه می شود.
  • توپ ماهی در سوپ: عمدتاً این نوع سوپ همراه با قارچ بو داده سرو می شود. تایوانی ها از ماهی هم در این سوپ استفاده می کنند و با این کار میزان پروتئین و ویتامین های موجود در غذایشان را بالا می برند.
  • توفو: توفو نوعی پنیر است که در میان مردم تایوان بسیار محبوبیت دارد. تایوانی ها از آن به جای گوشت یا دسر استفاده می کنند که عمدتاً در شکل ها و حالت های مختلفی تهیه می شود. پوره سیب زمینی شیرین و آب لوبیای شیرین از جمله مخلفات این غذای تایوانی خوشمزه به حساب می آیند. البته ناگفته نماند که توفو غذای مورد علاقه بسیاری از افرادی است که گیاه خواری را جایگزین گوشت خواری کرده اند.
  • سمبوسه بی گانگ: این غذای تایوانی یکی از غذاهای متنوع و بسیار خوشمزه ای است که با انواع چاشنی ها و طعم های مختلف سرو می شود. گوشت، خردل، جوانه لوبیا، ادویه کاری، توفوی سفت و بادام زمینی مواد تشکیل دهنده سمبوسه بی گانگ است.
  • گائوژا: یکی از عجیب ترین و در عین حال خوشمزه ترین غذاهای تایوانی گائوژا نام دارد. این غذا که از مایع ته نشین شده سوپ مرغ و نشاسته سیب زمینی تهیه می شود یکی از غذاهای محلی این کشور است که در میان مردم تایوان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • پنکیک اوستر: پنکیک اوستر یکی دیگر ازغذاهای تایوانی است و دقیقا همان غذایی است که با دیدنش آب از دهان همه سرازیر می شود. تخم مرغ سرخ شده و سبزیجات ترد شده مواد اصلی این غذای خوشمزه به حساب می آیند. تایوانی ها این غذا را یکی از خوشمزه ترین غذاهای کشورشان می دانند به همین علت در تهیه و سرو آن بسیار حساس و سخت گیر هستند.

جشنواره های تایوان​

سال نو چینی مهم ترین رویداد و تعطیلات در تایوان است. مردم در این روزها تمام ساعات روز را در خانه می گذرانند، وقت خود را با اعضای خانواده خود سپری می کنند، در کنار هم غذا می خورند و خاطرات گذشته را برای هم تعریف می کنند. از دیگر تعطیلات تایوان می توان به جشنواره قایق اژدها (در بهار)، جشنواره نیمه پاییز و روز ملی شان یعنی 10 اکتبر اشاره کرد. این را هم باید بدانید که تایوانی ها فوق العاده خرافاتی هستند. باور به ارواح و همچنین ترس از آن ها کاملاً طبیعی است. در هفتمین ماه از تقویم قمری تایوان (یعنی حدود اوت) جشنواره ارواح گرسنه جشن گرفته می شود که ترسناک است. در طول این جشنواره، اعتقاد بر این است که دروازه های جهنم باز می شود و همه ارواح گرسنه در جست وجوی غذا، پول، سرگرمی و غیره به جهان می آیند. کل ماه که به عنوان ماه شبح نامیده می شود با احتیاط ها و ممنوعیت های مختلف همراه است. تایوانی ها سعی می کنند در این مدت از سفر، شروع یک تجارت جدید یا برگزاری عروسی خودداری کنند.
 
نام موضوع : فرهنگ مردم تایوان دسته : فرهنگ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
3
بازدیدها
234
پاسخ‌ها
4
بازدیدها
261
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
240
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
149
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
106
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
77
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
78
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
107
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
99
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
80

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 2, کاربران: 0, مهمان‌ها: 2)

بالا پایین