. . .

معرفی غار کتله‌خور| زنجان

تالار گردشگر ایران

Elina_<

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
11
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
12
نوشته‌ها
132
پسندها
358
امتیازها
128

  • #1
غار کتله‌خور غاری است خشکی -آبی که در استان زنجان، شهرستان خدابنده و در ۸۰ کیلومتری جنوب قیدار و ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان و ۴۱۰ کیلومتری تهران و ۵ کیلومتری شهر گرماب واقع است. در بعضی مناطق غربی ایران به کوه کم ارتفاع "کَتَله" می‌گویند و احتمالاً وجه تسمیه این غار نیز همین است که در یکی از این کوه‌ها قرار گرفته‌است و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و به جای کتله خورشید به آن کتله‌خور می‌گویند.
400px-Katalehkhor2.jpg


نخستین بار در بهار سال ۱۳۳۱ خورشیدی گروهی از سرشناس‌ترین کوهنوردان ایران از اعضای باشگاه "نیرو راستی" اقدام به کشف و بازدید غار کتله خور کردند. یکی از اعضای زنجانی گروه نامبرده به نام سید اسدالله جمالی اقدام به ثبت رسمی غار کرد. از آن پس غار کتله خور به عنوان پدیده شگرف طبیعی مورد توجه علاقه‌مندان غارنوردی قرار گرفته‌است.

ساختمان در زیر کوه کتله خور قرار گرفته و از پایین دست دهانه آن رود شور که از شعبات فرعی قزل‌اوزن است جاری است. غار در منطقه مستطیل شکلی به ابعاد ۲۰۰۰×۱۵۰۰ متر به‌وجود آمده‌است. در محل یادشده عملکرد هوازدگی مکانیکی و نیروهای درونی به کمک یکدیگر تعدادی ترک یا گسل متقاطع را در محدوده داخلی این فضا به وجود آورده و به دلیل فراهم شدن سایر شرایط، فرایند غارزایی شروع شده‌است. دهانه غار در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و اختلاف ارتفاع آن با ارتفاع چشمه‌ای که آبهای فرورو حاصل از ریزش جوی غار را خارج می‌کند و به رود شور می‌ریزد، ۵۰ متر است.
 

Elina_<

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
11
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
12
نوشته‌ها
132
پسندها
358
امتیازها
128

  • #2
%D8%BA%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%AA%D9%84%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%B126.jpg

این غار در استان زنجان و شهرستان خدابنده قرار دارد. به محض ورود به غار با موج هوای خنکی برخورد می کنید که هوای بیرون و درون غار را کاملا متمایز می کند؛ خنکایی لذت بخش که در ابتدا به دلتان می نشیند. بعد از توضیحات راهنمای گروه، سفر در درون غار آغاز می شود. ورودی یک دالان ساده وکمی باریک است که کف آن را خاک و خاکستر پوشانده اما با کمی طی کردن مسیر کم کم قندیل های کوچک و بزرگ شروع به خودنمایی می کنند و نورپردازی داخل غار شما را در کشف این زیبایی ها یاری می دهد.

زیبایی ها و دیدنی های داخل غار کتله خور


این غار دارای بخش‌های بسیار و دیدنی است. آن ها بر اساس شباهت با اجسام حیوانات نامگذاری شده اند و بخش های زیبا و مختلفی را برای غار به وجود آورد اند. سقف غار با رسوبات گل کلمی، پیکره سنگی با نام مرد مومیایی، قندیل‌ها به اشکال مختلف شیر خوابیده، پنجه شیر، پای فیل، لباس عروس، قلع شمع، سگ شکاری، دست شیطان، نخل سوخته، مریم مقدس، دوجادوگر، سفره عقد و عروس و داماد، نشان دهنده اين است كه كتله‌خور طويل ‌ترين غار ايران محسوب می شود.


بدون شک زیباترین جای غار میدان ستون هاست که تعداد زیادی استالاکتیت ( قندیل های آویزان) پس از صد ها هزار سال به استالاکمیت ها (قندیل هایی که بصورت وارونه از کف غار به سمت سقف رشد می کنند) رسیده اند و ستون های زیادی را تشکیل داده اند. علاوه براین هيجان رد شدن از روي پل ها وگذر از مسيرهاي خاص و بدیع از دیگر ویژگی های این غارنوردی است.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
28
بازدیدها
1K
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
229
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
223

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین