. . .

پزشکی علت های گرفتگی بینی و راههایی برای درمان آن

تالار گوش، حلق و بینی

sara°⁸

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
169
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-26
آخرین بازدید
موضوعات
241
نوشته‌ها
598
راه‌حل‌ها
2
پسندها
1,127
امتیازها
306
محل سکونت
بهشت

  • #1
فرادید/ آلرژی ، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سینوزیت، پولیپ و ... از جمله علل گرفتگی بینی است که هر کدام درمان متفاوتی دارد.

افزون بر خارش، عطسه و آبریزش چشم، یکی از علایم و عوارض کلاسیک آلرژی ها یا برخی بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، گرفتگی بینی است که برای بهبود آن ابتدا دلیل بروز این شرایط را شناسایی کنید. البته اگر گرفتگی بینی پایدار است یا با مخاط غلیظ و تغییر رنگ داده، احساس ناخوشی، تب، دندان درد، یا سردرد شدید همراه می شود باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. در ادامه با برخی از دلایل شایع گرفتگی بینی و روش های بهبود آن بیشتر آشنا می شویم.

آلرژی ها
مواجهه با گرده گیاهان، گرد و غبار و کپک می تواند باعث بروز گرفتگی بینی شود. ساده ترین راهبرد اجتناب از این موارد است اما می توانید با زدن ماسک و دوش گرفتن پس از بازگشت به خانه، به ویژه در روز های خشک و همراه با وزش باد از خود محافظت کنید. آنتی هیستامین های بدون نسخه نیز می تواند به رفع گرفتگی بینی کمک کند. شما می توانید شست وشوی بینی را برای پاک سازی مواد آلرژی زا مد نظر قرار دهید.

سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا
گرفتگی بینی یکی از علایم مشخص سرماخوردگی و آنفلوآنزا و از علایم نادر کرونا می تواند باشد. در این موارد، اگر به خوبی از خود مراقبت نکنید، احتمال ابتلا به یک عفونت ثانویه ناشی از باکتری هایی که در مخاط راکد رشد می کند، وجود دارد. آنتی هیستامین ها می تواند به رفع گرفتگی بینی کمک کند اما شست وشوی بینی هم برای پاک سازی ویروس ها و باکتری ها موثر است. از دیگر مواردی که می توانید برای مراقبت از خود انجام دهید نوشیدن آب فراوان و استراحت کافی است.

سینوزیت
سینوس ها، حفره هایی در جمجمه انسان هستند که به تخلیه مخاط از بدن کمک می کند. اگر سینوس ها ملتهب شود، احتمال مواجهه با گرفتگی بینی وجود دارد. این شرایط ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. بهترین اقدامی که می توانید برای سینوزیت ناشی از ویروس انجام دهید، کنترل علایم است. در این مورد بهتر است از مصرف آنتی هیستامین ها پرهیز کنید و اگر فشار خون بالا ندارید به جای آن از ضداحتقان های بدون نسخه که به تخلیه سینوس ها کمک می کند، استفاده کنید. اسپری های بینی حاوی استروئید هم ممکن است مفید باشد.
انحراف تیغه بینی
گاهی اوقات گرفتگی بینی ممکن است به دلیل مشکلات ساختاری درونی از جمله انحراف تیغه بینی باشد. این شرایط زمانی رخ می دهد که تقسیم کننده غضروفی و استخوانی بین سوراخ های بینی از شکل طبیعی خود خارج شده باشد. یکی از نشانه های انحراف تیغه بینی توانایی تنفس فقط از یک سمت بینی است. اگر همچنان می توانید نسبتا راحت تنفس کنید، دارو های آلرژی برای باز کردن مسیر های تنفسی ممکن است موثر باشد، اما برخی افراد هم به عمل جراحی نیاز پیدا می کنند.

بارداری
گرفتگی بینی در دوران بارداری که به نام رینیت بارداری شناخته می شود به دلیل جریان خون بیشتر به درون بافت نرم بینی رخ می دهد. رینیت بارداری زندگی فرد را در معرض خطر قرار نمی دهد، اما درمان آن با دارو ها می تواند خطرناک باشد. به جای آن ، بیشتر زنان شست وشو با محلول سالین را مد نظر قرار می دهند. این اقدام ساده می تواند به تخلیه مخاط راکد به خارج از بینی کمک کند.

پولیپ های بینی
تحریک مداوم بینی ناشی از سینوزیت مزمن یا آلرژی ها می تواند موجب التهاب شود که سپس موجب ایجاد پولیپ در پوشش داخلی بینی می شود. پولیپ ها به طور معمول موجب درد یا خونریزی نمی شوند، اما ممکن است به اندازه ای بزرگ شوند که مسیر های بینی را مسدود کنند. برای برخی افراد، استروئید های خوراکی یا بینی برای کوچک شدن پولیپ ها و پیشگیری از بازگشت آن ها کفایت می کند. افراد دیگر نیازمند انجام عمل جراحی هستند.

محرک های شیمیایی
برخی ترکیبات به ویژه عطرها یا شامپوها می تواند از مقصران اصلی باشد. عطر ها نه تنها می تواند موجب گرفتگی بینی شود، بلکه می تواند حس بویایی را مختل و احساس گرفتگی و پری بینی را هر چه بیشتر تقویت کند. اگر فکر می کنید محصولاتی که استفاده می کنید از جمله شامپوها، صابون ها، شوینده ها و نرم کننده های پارچه در گرفتگی و پری بینی شما نقش دارد، به دنبال گزینه های بدون عطر باشید.

استرس
استرس و دیگر احساسات قوی می تواند موجب تغییراتی در سطوح هورمون ها شود و رگ های خونی در بینی را بزرگ تر ، بینی را منقبض و تنفس را دشوار کند. این شرایط به نام رینیت وازوموتور یا رینوپاتی غیرآلرژیک شناخته می شود. بهترین اقدام، شناسایی منبع استرس و حذف یا یافتن روش هایی سالم مانند ورزش کردن برای مقابله با آن است
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین