. . .

پزشکی علت تورم انگشتان دست چیست؟

تالار پوست و مو

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,285
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1
علت تورم انگشتان دست چیست؟

تورم انگشت به دلایل زیادی از جمله حوادث و استفاده بیش از حد گرفته تا عفونت ها و بیمارهای زمینه ای رخ می دهد. در موارد بارزتر تورم انگشتان به عنوان داکتیلیت یا تورم سوسیس شکل نیز شناخته می شود. به گزارش مدیکال نیوزتودی، درمان تورم انگشت به علت بروز آن بستگی دارد.

علل بروز تورم انگشت
آگاهی از عوامل خاص می تواند به تعیین علت تورم انگشت کمک کند. افراد نسبت به موارد زیر باید هوشیار باشند:
محرک های احتمالی تورم مانند مصرف یک وعده غذایی شور، تغییر دارو یا مواجهه با یک حشره
محل خاص تورم
زمانی از روز که تورم بیشتر مشخص است
درجه ناراحتی
اگر فردی به دلیل تورم انگشت به پزشک مراجعه می کند دادن این اطلاعات به پزشک در تشخیص کمک می کند. موارد زیر برخی از دلایل شایع تورم انگشتان است:

صدمات
پس از آسیب بدن خون و مایعات اضافی را به منطقه آسیب دیده می فرستد تا مواد اولیه را برای بهبود فراهم کند. این عمل باعث تورم می شود که منجر به محدودیت حرکت، سفتی، ضربان و درد ناشی از فشار می شود. انواع متداول صدمات انگشت شامل گرفتگی، خرد شده، رگ به رگ شدن یا دررفتگی است که همگی باعث بروز تورم می شوند. درمان شامل بالا بردن دست تا حد ممکن بالاتر از قلب است. آتل یا پیچیدن انگشتان آسیب دیده نیز با جلوگیری از حرکت بیش از حد انگشتان به روند بهبودی آنها کمک می کند. آسیب های جدی که بهبود نمی یابند نیاز به درمان توسط پزشک دارند.

عفونت ها
علاوه بر تورم انگشت عفونت باعث درد و حساسیت، رگه های قرمز یا تیره و چرک در ناحیه آسیب دیده نیز می شود. اینعارضه بیشتر در کودکان شایع است عفونت انگشتان به طور معمول به دلیل باکتری های استرپتوکوک است اگرچه باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس برخی اوقات می توانند مسئول این امر باشند. درمان با آنتی بیوتیک مناسب همراه با تمیز کردن و بانداژ توسط یک متخصص به طور معمول موثر است.

حرارت
در محیط های گرم رگ های خونی دست ها گشاد می شوند. این امر با افزایش اتساع جریان خون گرما را از بدن آزاد می کند، اما منجر به تجمع مایعات و تورم انگشت نیز می شود. بالا بردن دست ها و رفتن به یک محیط خنک تر به طور معمول این مشکل را برطرف می کند. دستکش های فشرده سازی نیز می توانند از بروز آن جلوگیری کنند.

آرتروز
بسیاری از انواع آرتروز باعث تورم در مفاصل مانند انگشتان می شوند. آرتروز پسوریازیس باعث تورم کل انگشت می شود در حالی که آرتروز بیشتر روی مفاصل انگشت تاثیر می گذارد. برای موارد خفیف آرتروز داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن تورم و درد انگشتان را کاهش می دهند. درد ناشی از آرتروز پسوریازیس احتمال می رود نیاز به درمان بیولوژیک داشته باشد.

نیش حشرات یا گزش
تورم یک واکنش متداول در برابر گزش و نیش حشرات محسوب می شود که انگشتان را تحت تاثیر قرار می دهد. یخ، آنتی هیستامین های بدون نسخه و لوسیون های تسکین دهنده می توانند در این عارضه اثربخش باشند. اگر فردی دچار تنگی نفس شود باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند زیرا نشان دهنده واکنش شدید است.

اختلالات حرکتی تکراری
اختلالات حرکتی تکراری شامل سندرم تونل کارپال، التهاب تاندون، انگشت ماشه ای، کیست های گانگلیون و سایر موارد است. اینها ناشی از این است که شخصی به طور مرتب حرکات مشابهی انجام می دهد. همراه با تورم انگشتان علائم می تواند شامل درد، بی حسی و از دست دادن قدرت و انعطاف پذیری باشد. توقف یا کاهش شدید حرکت کلید تسکین علائم است. در ترکیب با یخ، تسکین دهنده درد، فیزیوتراپی و در شدیدترین موارد جراحی این عارضه به طور معمول بهبود می یابد.

نقرس
نقرس به عنوان یک بیماری التهابی مفصلی اغلب با انگشت شست پا در ارتباط است، اما در صورت تشکیل بلورهای اسید اوریک در اطراف بند انگشتان باعث تورم انگشت می شود. مسکن های بدون نسخه تا حدودی تسکین می دهند و داروهای تجویز شده به بیماری سیستمیک پاسخ می دهند

بارداری
در دوران بارداری بدن تا 50 درصد بیشتر خون و مایعات تولید می کند که برخی از آنها در دست و پا جمع شوند. کاهش مصرف سدیم و کافئین همراه با ورزش منظم، بالا بردن دست در صورت لزوم و افزایش مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم مانند موز کمک می کند. زنان باردار که نگران ورم خود در این دوران هستند باید برای کاهش خطر پره اکلامپسی با پزشک خود صحبت کنند.

اسکلرودرمی
اسکلرودرما به عنوان یک بیماری خودایمنی بافت همبند را هدف قرار می دهد. علائم این بیماری با تورم انگشت، ضخیم شدن پوست، درد و التهاب بروز پیدا می کند. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما پزشکان ممکن است داروهایی را برای درمان علائم خاص توصیه کنند که فیزیوتراپی نیز یکی از این گزینه ها است.

کم خونی داسی شکل
کودکان زیر 4 سال مبتلا به این بیماری دچار تورم ناگهانی و دردناک پا یا انگشت می شوند. در این عارضه ممکن است انگشتان دست گرم شوند. علائم و نشانه های دیگر شامل تب، افزایش تعداد گلبول های سفید خون و کم خونی است. تورم انگشتان همراه با کم خونی داسی شکل محدود کننده است، اما این شرایط نیاز به درمان مداوم دارد.

درمان های خانگی تورم انگشت
درمان های خانگی برای رفع تورم انگشتان شامل موارد زیر است:
استفاده از کیسه یخ با حوله روی دست ها یا غوطه ور کردن آنها در آب سرد
فعال نگه داشتن دست ها با انعطاف و کشش منظم انگشتان، انجام تمرینات دامنه حرکتی یا فشار دادن توپ استرس
پوشیدن دستکش فشاری
از آنجا که علت تورم انگشتان در تعیین گزینه های درمانی نقش دارد فردی با تورم مداوم یا شدید باید برای تشخیص دقیق و درمان مناسب به پزشک مراجعه کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
در بسیاری از موارد مانند پس از آسیب یا گزش حشره با بهبودی ناحیه آسیب دیده تورم انگشت از بین می رود. با این حال، اگر افراد موارد زیر را تجربه کنند باید به دنبال کمک پزشکی باشند:
طی چند روز تورم از بین نمی رود یا کاهش نمی یابد
تورم ناگهانی، شدید یا هر 2 را دارد
انگشتان دست بی حس است
تورم به شدت توانایی فرد در انجام فعالیت های روزمره را به خطر می اندازد
تورم پس از درمان عفونت ادامه دارد
دست و انگشتان قرمز و گرم است
سفتی و تورم صبح بیشتر از یک ساعت طول می کشد
زنان باردار در صورت بروز تورم انگشت در کنار سردرد مداوم، درد در شکم یا کمر، حالت تهوع، تنگی نفس، افزایش وزن بیش از 3 تا 5 پوند در هفته یا تغییر بینایی باید به پزشک مراجعه کنند زیرا این موارد می تواند نشانه هایی از پره اکلامپسی باشد.

خلاصه
چشم انداز افراد مبتلا به تورم انگشت به میزان قابل توجهی متفاوت است. مراقبت از خود با دقت و به صورت مداوم همراه با مشاوره از طرف پزشک می تواند به شما کمک کند. اغلب اوقات تورم انگشت به خودی خود بهتر می شود. با این حال، برخی از شرایط زمینه ای نیاز به مدیریت مداوم برای جلوگیری و کاهش تورم انگشت دارد.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین