. . .

خبر عجیب ترین اخراج در آستانه جام جهانی!

تالار ورزش متفرقه

.Mahdieh

رمانیکی حامی
نویسنده افتخاری
شناسه کاربر
940
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-17
آخرین بازدید
موضوعات
308
نوشته‌ها
919
پسندها
3,381
امتیازها
340
سن
23
محل سکونت
√کره خاکی√

  • #1
شکست ۷ بر یک تیم ملی فوتبال ایران مقابل آ.اس رم در فاصله یک ماه تا جام جهانی ۹۸ فرانسه منجر به اخراج تومیسلاو ایویچ از هدایت ایران شد و در تصمیمی شبانه جلال طالبی جانشین این مربی نامدار شد.
جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و حضور ایران در آن رقابت‌ها یکی از پربحث‌ترین و دراماتیک‌ترین تجربیات حضور تیم ملی در یک جام جهانی است. از مسیر صعود تیم ملی به این رقابت‌ها که با مایلی‌کهن، ویراو ایویچ سپری شد و در نهایت به پیروزی تاریخی ایران مقابل آمریکا با هدایت جلال طالبی رسید.

این دوره از جام جهانی برای فوتبال ایران پر از اتفاقات عجیب بود. ویرا، مربی برزیلی ایران را به جام جهانی برد اما از کار برکنار شد. سپس تومیسلاو ایویچ، مربی نامدار کروات سکان هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و بعد از یک باخت بحث برانگیز مقابل رم از کار برکنار شد.

بلافاصله جلال طالبی ناگهان سرمربی ایران شد و بعدها شایعات زیادی مبنی بر «نامردی بازیکنان» و «جلسات شبانه» به بیرون درز کرد. هر چه از این دوره گفته شود، نمی‌تواند پایان دهنده شایعات باشد اما واقعا چه اتفاقی در ایتالیا رخ داد که ایویچ، مربی نامدار از کار برکنار شد؟
پس از صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۹۸ فرانسه، فدراسیون فوتبال ایران در اقدامی تامل برانگیز تصمیم به برکناری ویرای برزیلی گرفت. گزینه بعدی هدایت تیم ملی، تومیسلاو ایویچ کروات بود؛ مردی نام آشنا که در تیم‌های بزرگی چون آژاکس، اندرلخت، پورتو، پاری‌سن‌ژرمن و اتلتیکو مادرید مربیگری کرده بود.

ایویچ تیم ملی را در ۹ دیدار دوستانه هدایت کرد و بعد از شکست برابر رم از سوی محسن صفایی فراهانی (رئیس وقت فدراسیون فوتبال) از سمت خود برکنار شد و جایش را به جلال طالبی داد. این تغییر که تنها یک ماه مانده به شروع بازی‌های جام جهانی صورت گرفت تعجب همگان را برانگیخت، به شکلی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین المللی داشت چون منطقی به نظر نمی‌رسید.

با این حال جلال طالبی که که در سال ۱۹۹۷ هدایت تیم ملی المپیک اندونزی را بر عهده داشت و از یک ماه قبل از این ماجرا، از ۱۳ اردیبهشت ۱۳۷۷ به سمت مشاور فنی تیم‌های ملی ایران منصوب شده بود، رسما سرمربی تیم ملی ایران شد.

در فاصله بین اخراج ایویچ و انتخاب طالبی، تیم ملی ایران دو دیدار دوستانه با آ.اس رم و اینترمیلان برگزار کرد که جلوی رم با نتیجه سنگین ۷ بر یک شکست خورد اما اینتر با حضور ستاره‌های خود مانند خاویر زانتی و آلوارو رکوبا تن به شکست ۴ بر یک مقابل ایران داد ولی دیگر ایویچ سرمربی ایران نبود.

مجله «فور فور تو» سال ۹۹ صد مربی برتر تاریخ فوتبال را اعلام کرد که در جایگاه شصتم برترین مربیان تاریخ دنیای فوتبال یک نام آشنا برای ایرانی‌ها قرار داشت؛ تومیسلاو ایویچ.

تومیسلاو ایویچ که بود؟

تومیسلاو ایویچ در کارنامه خود هدایت تیم های بزرگی نظیر آژاکس (قهرمانی در لیگ هلند)، اندرلخت (قهرمانی در لیگ بلژیک)، گالاتاسارای، دینامو زاگرب، پاناتینایکوس، پورتو (قهرمانی در لیگ، جام حذفی، سوپر کاپ اروپا و جام بین قاره‌ای‌)، پاری‌سن‌ژرمن، اتلتیکو مادرید (قهرمانی در جام حذفی)، المپیک مارسی (قهرمانی در لیگ فرانسه )، بنفیکا، موناکو، فنرباغچه و تیم‌های ملی یوگسلاوی، کرواسی و امارات (نایب قهرمانی در جام ملت‌های ۱۹۹۶) را دارد و با این عقبه درخشان در راه جام جهانی سکان هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت.
عملکرد ایویچ در تیم ملی:
ایویچ در همان روزهای نخست کار با ملی پوشان، مهمترین نقطه ضعف تیم ملی را که خط دفاعی آن بود، شناسایی کرد و برای رفع این مشکل با اضافه کردن نادر محمدخانی و جواد زرینچه به تیم ملی و برگزاری یک اردوی بدنسازی فشرده در بروجرد قدم‌های بلندی در رفع این مشکل برداشت.

بازیکنان آن دوره هنوز هم از اردوی بروجرد به عنوان بهترین و البته سخت‌ترین اردوی بدنسازی فوتبال ایران یاد می‌کنند. البته سخت‌گیری‌های مرد کروات از همان اولین روزهای حضورش در تهران آغاز شد.

ایویچ بعد از تورنمنت هنگ کنگ که اولین تجربه همراهی‌اش با تیم ملی بود، ملی پوشان را از تمرین در زمین چمن منع کرد. او در همان تورنمنت که ایران به نیجریه باخت و برابر شیلی در ضربات پنالتی با درخشش عابدزاده پیروز شد، اعلام کرد که مشکل بازیکنان ایرانی این است که از هم دور می‌شوند و باید در فضای نزدیک به هم تمرین کنند.

او هر روز صبح و بعدازظهر تیم ملی را در سالن سرپوشیده مجموعه انقلاب تهران تمرین می‌داد؛ تمریناتی که از سوی منتقدان درک نمی‌شد ولی همان کارشناسان منتقد در آینده اعتراف کردند که تیم ملی نمایش‌های خوب خود را مدیون همین تمرین‌ها بود.

تیم ملی بعد از این اردو راهی فرانسه شد و با تیم‌های باشگاهی گنگان، نانت و مون‌پلیه بازی کرد که در دو بازی شکست خورد و نانت را برد. بعد در تبریز برابر کویت به تساوی ۱-۱ دست یافت، در جام ال‌جی از مجارستان ۲-۰ شکست خورد و با پیروزی ۱ بر صفر برابر جامائیکا راهی اردوی ایتالیا شد.

شکست سنگین مقابل رم و برکناری ایویچ

۲۹ اردیبهشت، تیم ملی در پایتخت ایتالیا به مصاف تیم آ.اس رم رفت. رم با ستارگانی نظیر کیمنتی، دی فرانچسکو، دامیانو تومازی، ایوان الگرا، پائولو سرجیو، دلوکیو و البته فرانچسکو توتی برابر تیم ملی ایران صف‌آرایی کرد و با نتیجه ۷ بر یک تیم ملی ایران را شکست داد. تک گل ایران را در این مسابقه علی دایی به ثمر رساند.

این شکست، شوکه کننده بود. بلافاصله بعد از این بازی خبر شوکه‌کننده‌تری روی خروجی مطبوعات قرار گرفت با این مضمون که جلال طالبی جانشین ایویچ شد.

محسن صفایی فراهانی، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، در اقدامی عجیب با این توجیه که ایویچ مربی‌ای بود که در کوتاه مدت موفقیتی کسب نمی‌کرد و بیان این مساله که مربی تیم ملی در جام جهانی باید ایرانی باشد تا شناخت بهتری از روحیات و اخلاقیات بازیکنان داشته باشد، ضمن عذرخواهی از مردم ایران، جلال طالبی را جایگزین ایویچ کرد.

حالا تیم ملی با هدایت طالبی باید در برابر اینتر قرار می‌گرفت. اینجا بود که پیروزی ۴-۱ برابر تیم اینتر عجیب‌تر از قبل به نظر می‌رسید. تیم ملی با یک بازی منسجم با دو گل علی دایی، یک گل از مهدوی کیا و یک گل در دقیقه ۹۰ از کریم باقری، در برابر تک گل آلوارو رکوبا، اینتر قدرتمند را شکست داد.

حضور کم عیب و نقص در کارهای دفاعی و نیمه دوم توفانی که بازی یک هیچ باخته را به پیروزی ۴-۱ تبدیل کرد، توجه همگان را به دو ایرادی که به تیم ایویچ نسبت داده می‌شد جلب کرد. تیمی که از رم هفت گل دریافت کرد چطور برابر اینتر آن هم در فاصله چهار روز تنها یک گل دریافت می‌کند؟ و ضعف بدنی بازیکنان تیم ملی در دیدار برابر رم چطور در برابر اینتر کاملا از بین رفت؟

منبع: ایسنا


 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
1
بازدیدها
96
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
121

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین