. . .

دانستنی طراحی ماهواره برای از بین بردن زباله‌های فضایی

تالار هوافضا
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

PishOoO

رمانیکی نقره‌ای
رمانیکی
شناسه کاربر
314
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-21
آخرین بازدید
موضوعات
113
نوشته‌ها
834
راه‌حل‌ها
64
پسندها
3,006
امتیازها
591

  • #1
زباله‌های فضایی که معمولاً اندازه کوچک در حد چند سانتی‌متر دارند قطعاتی جدا شده از ماهواره یا موشک‌ها هستند. که در مدار زمین باقی مانده‌اند طی چند سال گذشته دانشمندان درصدد طراحی شیوه‌ای برای دفع این زباله‌ها از مدار زمین بوده‌اند تا از برخورد آن‌ها با سایر ماهواره‌های فعال موجود در این مدار جلوگیری کنند یکی از شیوه‌های پیشنهادی که در سالیان گذشته برای حل این موضوع مطرح بود، تولید ماهواره‌ای با تورهای بزرگ برای دفع زباله‌هاست.

اما اخیرا مهندسان ژاپنی شرکت JSAT دست به ابتکار جالبی برای خلاص شدن از شر این زباله‌ها زده‌اند دانشمندان این شرکت با طراحی ماهواره‌ای که با لیزر کم‌توان کار می‌کند قصد دارند با هدف قرار دادن بخشی از این زباله‌ها به وسیله لیزر آن قسمت را ذوب کرده و موجب تغییر مسیر آن به بیرون از مدار زمین شوند.

این ماهواره از فناوری لیزر کم‌توان بهره می‌برد درست مشابه فرآیندی که در دانش پزشکی برای از بین بردن لکه‌های پوستی استفاده می‌شود.

طبق گفته تادانوری فوکوشیما سرپرست پروژه، ماهواره بین 217 تا ۳۷۰ کیلوگرم وزن دارد و با قرار گرفتن در ارتفاع ۳۵۰ تا ۶۰۰ مایلی زمین می‌توانند به حدود ۱۷۰ میلیون زباله فضایی دسترسی داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود در بهترین شرایط پس از تکمیل طراحی این ماهواره در سال 2026 در مدار زمین قرار گیرد.
 
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین