. . .

معرفی صدف دریایی/مروارید ساز

تالار حیات وحش

KAYA...

رمانیکی تلاشگر
رمانیکی
شناسه کاربر
99
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-17
آخرین بازدید
موضوعات
15
نوشته‌ها
251
پسندها
828
امتیازها
138

  • #1
صدف مروارید ساز لب سیاه یک گونه بسیار مهم از صدفها است که بیشتر در منطقه اقیانوس هند وجود دارد و به دلیل پوسته زیبایی که دارای یک خط شفاف و پوشش رنگین کمانی می باشد، از دیگر گونه ها متمایز است.
صدفهای لب سیاه از جمله نرمتنان دو کفه ای هستند، یعنی دارای دو پوسته می باشند که خانه و به شکلی محافاظ بدن آنها است. صدف های مروارید لب سیاه در اعماق ۴۰ متر و بیشتر زندگی می کنند و اغلب در اعماق دریا تجمع می کنند. زندگی صدفها با جنس نر بودن شروع می شود و بعد از ۲ تا ۳ سال به جنس ماده تغییر وضعیت می دهند. صدف ماده می تواند میلیون ها تخم در آب رها کند که شناور هستند و با اس×پ×ر×م جنس نر بارور می شوند. بعد تخمها از پوسته خود بیرون می آیند و به مرحله لاروی می رسند که آزادانه در آب باقی می مانند. بین ۲۵ تا ۳۵ روز بعد از مرحله لاروی کم کم به سمت پائین رفته و تبدیل به یک صدف مروارید ساز نوجوان می شوند که به لایه اولیه پوسته می چسبد. صدف مروارید ساز به وسیله فیلتر کردن آب تغذیه می کند و مواد قابل هضم را به دام می اندازد.

در قدیم علاوه بر صید مروارید از پوسته زیبای این صدف برای ساختن و تزئین جواهر استفاده می شد. علاوه بر آن در ابزارهایی همچون قلاب ماهیگیری و چاقو این نوع صدف مورد استفاده قرار می گرفت.

مروارید ها به طور طبیعی زمانی که خرده ریزه خارجی وارد صدف شود، به وجود می آیند. این شی خارجی که بعدها تبدیل به مروارید می شود معمولاً یک سنگریزه یا دانه ای شن است. برای از بین بردن این ذرات، صدفها لایه ای براق رنگین کمانی در اطراف خرده ریزه ها رها می کنند که این امر موجب ساخته شدن مروارید می شود.
مروارید طبیعی بسیار نادراست.
(از هر ۲۰۰۰ صدف ۱ عدد مروارید دارد) و معمولاً مرواریدهای طبیعی کوچک و به شکل نامنظم می باشند.
به دلیل ارزش زیاد مروارید، پژوهشگران در سالهای دهه۱۹۰۰ راهی برای کاشت یک هسته در صدف که به روش هسته گذاری مشهور است پیدا کردند تا مرواریدهایی گرد و منظم تولید کنند.
در کشورهای غربی صدفها برای مصارف خوراکی نیز کاربرد دارد اما در حال حاضر صدفها از نظر مروارید ارزش بیشتری دارند تا از نظر پوسته و مصارف خوراکی.
 

KAYA...

رمانیکی تلاشگر
رمانیکی
شناسه کاربر
99
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-17
آخرین بازدید
موضوعات
15
نوشته‌ها
251
پسندها
828
امتیازها
138

  • #2
برخی بر این باورند که مروارید اشک خدایان است. دیگران هم بر این باورند که مروارید قطره های شبنم پر از نور مهتابی است که به اقیانوس افتاده و توسط صدف بلعیده می گردد.
مروارید، گوهر طبیعی ایجاد شده توسط یک موجود زنده است. هنگامی که یک صدف رودخانه ای و یا خوراکی میزبان شی بیگانه و خارجی می شود، این موجود به طور سریعی با ماده ای به نام صدف مروارید، احاطه می گردد. مواد تشکیل دهنده این ماده، مشابه موادی است که ساختار خود صدف را شکل می دهد. لایه های روی هم انباشه شده ماده صدف مروارید، به مرور زمان خود مروارید را شکل می دهند.

کشت مروارید

بیشتر مروارید های طبیعی و بکر که توسط صدف های خوراکی تولید می شوند، در طی فرآیند شکار بیش از حد، حفاری های نفتی و آلودگی های زیست محیطی از بین رفته اند. امروزه زیباترین مروارید های جهان، مروارید های پرورشی هستند.
مرواریدهای پرورشی اشتراکات مشابهی با مروارید طبیعی دارند. تفاوت آنها در این است که یک متخصص پوسته را باز کرده، محرکی که سبب ترشح مواد سازنده مروارید است را وارد صدف می کند . صدف های خوراکی دریایی، یک مهره دایره ای شکل در درون خود دارند که این مهره به عنوان محرک به کار می رود. (این نوع صدف به طور معمول در آبهای شیرین امریکا وجود دارد.) به این فرآیند هسته دار کردن می گویند. این صدف ها در آب های شیرین توسط حرکت قایق ها معلق شده و در معرض خطر گردباد، انگل، شکارچیان و جلبک قرار می گیرند.
صدف های رودخانه ای آب شیرین یک قطعه کوچک از بافت گوشته را دارد (بافت تولید شده ی مروارید از صدف دیگر) که به عنوان محرک معرفی می شود. این بافت، مروارید جامد را ترک می کند. صدف در دریاچه ها و رودخانه های داخلی کشت می شود
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین