. . .

آموزش شمرده صحبت کردن

تالار آموزش گویندگی

Miss Nili

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
معاون
رمانیکی‌نویس
نام هنری
ماهِ نیلگون
انتشاریافته‌ها
4
شناسه کاربر
277
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-07
آخرین بازدید
موضوعات
374
نوشته‌ها
4,755
راه‌حل‌ها
74
پسندها
32,070
امتیازها
837
محل سکونت
آغوش مــآه

  • #1
شمرده صحبت کردن ، یکی از کار هایی هست که می تواند هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری ما را کلی جلو بیندازد. وقتی شمرده صحبت می کنیم، حرف ها، سخنان و پیام های ما بیشتر شنیده می شوند و از تبع این شنیده شدن، احتمال مقبولیت ما و رسیدن ما به اهداف و خواسته هایی که داریم بیشتر و بیشتر می شود.

وقتی از شمرده صحبت کردن حرف می زنیم، منظورمان این است که کلامی که از دهان ما خارج می شود، در نهایت وضوح به گوش مخاطب برسد. به این معنی که تک تک واژه ها، آوا ها و حتی واج ها به شکل صحیح خود گفته شوند و شنیده شوند.

بنابراین در این مقاله می خواهیم یاد بگیریم که چگونه هر حرف الفبا را به شکل صحیح خود تلفظ کنیم و از پس آن، کلاممان را واضح تر، شمرده تر و گیرا تر کنیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چرا شمرده صحبت کردن اهمیت دارد؟

قبل از این که به این موضوع بپردازیم که چرا باید برای شمرده صحبت کردن آموزش ببینیم و وقت بگذاریم، بهتر است به چند دلیل اشاره کنیم که چرا این کار به نفع ماست. احتمالا همه ما از منفعت هایی که شمرده صحبت کردن برای ما به همراه دارد آگاه هستیم. حتی در ابتدای این مقاله هم به صورت جزئی به آن ها اشاره کردیم اما در ادامه دو دلیل واضح و مبرهن را شرح می دهیم که ما را برای یادگیری شمرده صحبت کردن مشتاق تر می کنند!

ما را بیشتر تحویل می گیرند!​

اگر کمی با خودمان روراست باشیم، همه ما احساس این که تحویل گرفته می شویم را دوست داریم. در واقع ته دل همه ما می خواهد وقتی در جمعی قرار می گیریم، به یک دلیل مثبت در مرکز توجه ها باشیم. حالا چه دلیلی می تواند شیرین تر از این باشد که ما را با بیان شیرین و شیوایمان بشناسند!

اگر حضار در یک جمع یا یک مهمانی خانوادگی تشخیص دهند که صحبت کردن شما واضح و شمرده است، مسلما بیشتر جذب شما خواهند شد و شما نیز می توانید از صحبت کردن بیشتر جلوی جمع لذت بیشتری ببرید و تجربه بیشتری به دست آورید!
 

Miss Nili

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
معاون
رمانیکی‌نویس
نام هنری
ماهِ نیلگون
انتشاریافته‌ها
4
شناسه کاربر
277
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-07
آخرین بازدید
موضوعات
374
نوشته‌ها
4,755
راه‌حل‌ها
74
پسندها
32,070
امتیازها
837
محل سکونت
آغوش مــآه

  • #2

منظور ما سریع‌ تر به دیگران می رسد.​

حتما همه ما دیدیم که چه صحبت هایی نشنیده گرفته شده‌ اند، فقط به خاطر این که گوینده ی آن، شمرده صحبت کردن را در نظر نگرفته بود! باید قبول کنیم که وقتی شمرده و واضح صحبت نمی کنیم، نمی توانیم آن طور که باید و شاید منظور خودمان را به دیگران برسانیم. چه بسا دیده ایم که افراد ، منظور گوینده ای که شمرده صحبت نمی کند را بد و یا حتی بر عکس متوجه می شوند!

بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق تلخ در زندگی خودمان هم که شده باید کاری کنیم و تدبیری بیندیشیم که دچار این تجربه تلخ نشویم!

چگونه شمرده صحبت کنیم؟

تا اینجا مقاله در مورد تعریف و اهمیت شمرده صحبت کردن خوانده ایم. در این قسمت از مقاله می خواهیم یاد بگیریم چطور شمرده، واضح و گیرا صحبت کنیم. عوامل را در نظر بگیرید، تمرینات را انجام دهید و منتظر معجزه در زندگی خود باشید!

عوامل موثر در شمرده صحبت کردن

در ابتدای این بحث می خواهیم شما را با ۳ عامل مهمی که در شمرده صحبت کردن نقش دارند آشنا کنیم.

سرعت صحبت کردن

همان طور که بالا تر در همین مقاله اشاره شد، سرعت صحبت کردن ما می تواند نقش بسیار مهمی در شمرده صحبت کردن ما ایفا کند. در اصل نه سرعت خیلی بالا برای صحبت کردن مناسب است که مخاطب از کلام و پیام ما جا بماند و نه سرعت خیلی پایین در حدی که حوصله مخاطب سر رود و اعصاب او خُرد شود!

برای درک بهترین سرعت حرف زدن، پیشنهاد می کنیم که به مجریان تلویزیونی و گوینده های اخبار توجه کنید! عموم مردم با این سرعت حرف زدن به خوبی کنار می آیند و درصد درک مطالب ما و پیام ما توسط شنونده بالاتر می رود. البته همیشه با سرعت ثابت صحبت کردن خوب نیست. باید سعی کنید با توجه به شرایط و موقعیتی که در آن قرار دارید سرعت مناسب را برای صحبت کردن خودتان انتخاب کنید.

عضلات لب، فک و دهان​

هر چقدر عضلاتی که مربوط به قوه گویایی ما هستند فعال تر و قوی تر باشند، شمرده صحبت کردن ما هم قوی تر و واضح تر خواهد بود! علت آن هم مشخص است. هر چقدر عضلات قدرت مند تری داشته باشیم، بهتر می توانیم حروف را به شکل درست خودشان بیان کنیم و واضح تر کلمات را بیان کنیم. یک تمرین فوق العاده برای تقویت عضلات گویایی ما، تمرین خودکار است. در تمرین خودکار، یک مداد یا خودکار را بین دو دندان جلویی خود قرار می دهید به طوری که لب هایتان کاملا از هم جدا شوند. در این حالت سعی کنید یک متن را از روی یک صفحه کتاب، روزنامه و یا حتی موبایل خود بخوانید. مهم نیست چه متنی را می گویید، فقط باید در این حالت صحبت کنید!

تمرین خودکار برایمان معجزه می کند!​

این تمرین، عضلات لب و فک و دهان ما را قوی می کند و بعد از ادامه دادن این تمرین برای یک دوره مشخص می توانیم بسیار شمرده تر از قبل صحبت کنیم و کلامی که بیان می کنیم را واضح تر و شمرده تر ارائه دهیم.

لهجه

یکی دیگر از عواملی که در شمرده صحبت کردن انسان ها تاثیر بسیار زیادی می گذارد، بحث لهجه است. این موضوع خصوصا در کشور ما که قومیت ها و فرهنگ های صحبت کردن متفاوتی داریم بسیار پر اهمیت تر می شود. در طول روز افراد مختلفی را می بینیم که با لهجه های متفاوت، کلمات یکسان را چطور بیان می کنند. ممکن است بعضی کلمات و آوا ها در بعضی از این لهجه ها به خوبی تلفظ نشوند.

راهکار غلبه بر این مشکل برای شمرده صحبت کردن، این است که حافظه شنیداری خودمان را به شدت تقویت کنیم! به این معنی که اگر لهجه ای داریم که باعث می شود برخی کلمات را به درستی ادا نکنیم، گوش به حرف زدن افرادی بدهیم که کلمات را آن طور که درست است بیان می کنند. این کار باعث می شود گوش ما به شکل درست کلمات و واج ها دقت کند و به مرور زمان، این کار می تواند گفتار ما را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

( البته تمامی لهجه ها و قومیت ها بسیار برای ما محترم هستند و ما افتخار می کنیم که هموطنانی داریم که با گویش های مختلف می توانند صحبت کنند. اما این عامل برای افرادی نوشته شد که در محیط هایی قرار می گیرند که شمرده صحبت کردن آن ها برایشان اهمیت دارد و لهجه ی آن ها این موضوع را برایشان سخت تر می کند. )

۳ عامل بالا، عواملی بودند که به شدت در شمرده صحبت کردن انسان ها نقش دارند.

تمریناتی که در خلال توضیحات آن ها گفته شد را انجام دهید تا متوجه تاثیر این عوامل بر روی شمرده صحبت کردن خودتان شوید!

چک لیستی تهیه کنید از تمریناتی که باید انجام دهید و پیشنهاد ما، مدت ۲۱ روز هست که این تمرینات را انجام دهید.

حرف آخر

تاثیری که شمرده صحبت کردن در زندگی ما دارد، بر هیچ کس پوشیده نیست. پیشنهاد می کنیم مقاله را دوباره مرور کنید و نکات مهم آن را برای خودتان یادداشت کنید. مطمئنا نکاتی که در این مقاله گفته شد بسیار می تواند شما را در واضح حرف زدن کمک کند.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
222
پاسخ‌ها
4
بازدیدها
273

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین