. . .

آموزش شش دلیل برای خواندن داستان کوتاه

تالار مطالب آموزش نویسندگی

Miss Nili

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
معاون
رمانیکی‌نویس
نام هنری
ماهِ نیلگون
انتشاریافته‌ها
4
شناسه کاربر
277
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-07
آخرین بازدید
موضوعات
375
نوشته‌ها
4,810
راه‌حل‌ها
74
پسندها
32,031
امتیازها
837
محل سکونت
آغوش مــآه

  • #1

شش دلیل برای خواندن داستان های کوتاه📖
بخش اول^-^
 

Miss Nili

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
معاون
رمانیکی‌نویس
نام هنری
ماهِ نیلگون
انتشاریافته‌ها
4
شناسه کاربر
277
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-07
آخرین بازدید
موضوعات
375
نوشته‌ها
4,810
راه‌حل‌ها
74
پسندها
32,031
امتیازها
837
محل سکونت
آغوش مــآه

  • #2
[📘] ضرباهنگ سریع، طرح داستانیِ یک وجهی، و وجود ایجاز از ویژگی های «داستان های کوتاه» هستند.

[📗] «داستان های کوتاه»، مزیت به خصوص و ویژه ای دارند؛ درست است، آن ها کوتاه هستند. اما «کوتاهی»، فقط به تعداد کم واژه ها یا حروف اشاره نمی کند، بلکه به معنای ضرباهنگ سریع، طرح داستانیِ یک وجهی، و وجود ایجاز نیز هست.

[📒] اگر به دور و اطرافمان نگاه کنیم، به وضوح می بینیم که تکنولوژی و دنیای دیجیتال، تا چه اندازه زندگی ما را تغییر داده است. و وقتی صحبت از مطالعه می شود، این تغییرات گسترده و افزایش سرعت زندگی، کفه ی ترازو را به نفع داستان های کوتاه تغییر می دهد. در گذشته، یک داستان کوتاه بیست و پنج صفحه ای آنقدر مهم و جدی تلقی نمی شد که بار سنگین هزینه های چاپ و توزیع را برای نهادهای انتشاراتی توجیه کند. اما امروزه، نویسندگان می توانند هر نوع نوشته ی کوتاه و بلند خود را به صورت دیجیتال به انتشار برسانند.

1⃣ اطمینان از مطالعه ی کل اثر

[🐙] بسیاری از افرادی که کتاب نمی خوانند، نگرش مشترکی با هم دارند: «این رمان خیلی جذاب به نظر می رسد اما وقت کافی برای خواندنش ندارم، پس اصلا چرا آن را شروع کنم؟» نداشتن وقت کافی، یکی از اصلی ترین دلایل برای دست کشیدن از مطالعه ی کتاب ها است، که البته گاهی اوقات، چیزی بیشتر از یک بهانه نیست و همان اشخاص، ساعت ها از وقت خود را در اینترنت و شبکه های اجتماعی می گذرانند.

[🐙] اما تفاوتی اساسی میان خواندن یک کتاب، و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی وجود دارد. زمان به پایان رساندن مورد دوم، دست خودمان است اما به پایان رساندن یک کتاب، به زمانی مشخص نیاز دارد. به عنوان مثال، بسته به تناوب و سرعتی که در کتاب خواندن دارید، ممکن است با خط آخر رمانی که در حال خواندنش هستید، ساعت ها، روزها یا هفته ها فاصله داشته باشید.

[🐙] اما رسیدن به خط آخر یک داستان کوتاه، شاید چیزی حدود پانزده دقیقه زمان نیاز داشته باشد. شاید احساس کنید به پایان رساندن یک رمان، برایتان بیش از اندازه سخت به نظر می رسد اما می توانید مطمئن باشید که به پایان نرساندن یک داستان کوتاه، به مراتب سخت تر از آن است!

2⃣ لذت به پایان رساندن یک داستان

[🔮] اما اصلا چرا به پایان رساندن کتاب ها مهم است؟ چون در بسیاری از اوقات، وقتی قبل از پایان کتاب از مطالعه دست می کشیم، احساس دلسردی به ما دست می دهد. پس از این دلسردی، شاید یک یا دو بار دیگر به سراغ آن کتاب برویم اما درنهایت، به احتمال خیلی زیاد به این نتیجه می رسیم که مطالعه برای ما نیست یا این که اصلا زمانش را نداریم. اما وقتی یک داستان را به پایان می رسانیم، چه اتفاقی می افتد؟ صرف نظر از این که در حال خواندن رمان، رمان کوتاه، مقاله یا داستان کوتاه هستیم، احساسی شگفت انگیز انتظارمان را می کشد: احساس انجام کامل کار و رسیدن به هدف—که فهمیدن تمام قصه است.

[🔮] نکته ی دیگری نیز وجود دارد. خواندن داستان ها، فرصت آشنایی با ناشناخته ها، جهان های هیجان انگیز و شخصیت های متنوع را در اختیار ما می گذارد. خواندن یک کتاب، مثل رفتن به سفری اکتشافی است و همان احساسات را در ما به وجود می آورد: از ترس و هیجان گرفته تا تردید و رضایت و نوستالژی. با داستان های کوتاه می توانید حتی قبل از تمام شدن فنجان قهوه تان، به یکی از این دنیاهای ناشناخته سفر کنید و به سلامت به خانه بازگردید!
 

Miss Nili

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
معاون
رمانیکی‌نویس
نام هنری
ماهِ نیلگون
انتشاریافته‌ها
4
شناسه کاربر
277
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-07
آخرین بازدید
موضوعات
375
نوشته‌ها
4,810
راه‌حل‌ها
74
پسندها
32,031
امتیازها
837
محل سکونت
آغوش مــآه

  • #3

شش دلیل برای خواندن داستان های کوتاه📖
بخش دوم^-^
 

Miss Nili

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
معاون
رمانیکی‌نویس
نام هنری
ماهِ نیلگون
انتشاریافته‌ها
4
شناسه کاربر
277
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-07
آخرین بازدید
موضوعات
375
نوشته‌ها
4,810
راه‌حل‌ها
74
پسندها
32,031
امتیازها
837
محل سکونت
آغوش مــآه

  • #4
3⃣ انگیزه ای برای شروع اثر بعدی

[🌀] افرادی که در فرآیند مطالعه ی چندین کتاب گیر افتاده اند، به ندرت به سراغ کتاب های جدید می روند، چرا که به درستی فکر می کنند رها کردن کتاب های کامل خوانده نشده، کار چندان هوشمندانه ای نیست. اما چراغ سبز برای رفتن به سراغ کتاب بعدی زمانی روشن می شود که اثر قبلی را به پایان رسانده باشیم. در حقیقت، تنها پس از خواندن آخرین خط از یک کتاب است که می توانیم ارزیابی درست و دقیقی از آن اثر داشته باشیم.

[🌀] وقتی کتابی را می خوانید و از آن خوشتان می آید، به دنبال آثاری مشابه با آن خواهید گشت: از همان نویسنده، ژانر یا چیزی که به همان موضوع مرتبط است. از طرف دیگر، زمانی که داستان نمی تواند انتظاراتتان را برآورده سازد، تمایل بیشتری به امتحان کردن اثری کاملا متفاوت در شما شکل خواهد گرفت. بدیهی است که این آزمون و خطا برای یافتن نویسنده، ژانر یا موضوع مورد علاقه ی خودمان، از طریق داستان های کوتاه به مراتب راحت تر به انجام خواهد رسید.


4⃣ راهی راحت برای آشنایی با ژانرها و نویسندگان جدید

[🔋] همانطور که گفته شد، داستان های کوتاه در مورد این موضوع، کاربرد فوق العاده ای دارند. چه می کنید اگر آخرین اثری که خوانده اید، برایتان رضایت بخش نبوده باشد؟ احتمالا به ایجاد تغییراتی در فهرست مطالعه تان فکر می کنید. اما چرا آثار، نویسندگان یا ژانرهایی را امتحان نکنیم که تا قبل از آن، نمی دانستیم ممکن است به آن ها علاقه داشته باشیم؟ امروزه ژانرها و سبک های بسیار متنوعی شکل گرفته اند که شاید حتی اسم خیلی از آن ها را نیز نشنیده باشیم.

[🔋] داستان های کوتاه با روایت بی حاشیه و هدف-محور و همینطور فرم مختصر و مفید خود، یکی از بهترین و راحت ترین راه ها برای آشنایی با سبک و ویژگی های آثاری است که دوست به سراغشان بروید و آن ها را کشف کنید.


5⃣ تجربه ای عالی در میان رمان ها

[👑] این نکته درست است که کتاب خواندن به عنوان یک فعالیت، به توجه بیشتری از سایر سرگرمی های روزمره مثل تماشای تلویزیون نیاز دارد. گاهی اوقات، پس از تمام کردن رمانی بلند، شگفت انگیز و عمیقاً درگیر کننده، بد نیست که کمی به خودمان استراحت دهیم. البته فاصله گرفتن از رمان ها به معنای فاصله گرفتن از مطالعه نیست. می توانید به سراغ اثری آسان تر و با چالش هایی کمتر بروید: یک داستان کوتاه.


[👑] این فرصت را دارید که یک داستان کوتاه بخوانید و فاصله ای موقتی اما همچنان مفید از آثار بلند را تجربه کنید. یا این که می توانید مجموعه ای از داستان های کوتاه را بخوانید و زمان شیرجه تان به سرزمین های ناشناخته را اندکی افزایش دهید. وقتی حسابی خستگی تان در رفت، با اشتیاق، رمان بعدی نویسنده ی مورد علاقه تان را در دست خواهید گرفت.


6⃣ راهی برای عادت کردن به مطالعه ی روزانه

[🌺] نگاهی به دور و بر بیندازید. آدم ها به محض این که یک دقیقه وقت آزاد نصیبشان می شود، گوشی خود را در می آورند و فیسبوک، توییتر یا اینستاگرام را چک می کنند. این موضوع، نمونه ای از استفاده ی بهینه از زمان کم، در دنیای مدرن است. اما چرا در این دقایق کوتاه، به یک کتاب فرصت خودنمایی ندهیم؟

[🌺] داستان های کوتاه، برای مطالعه در زمان های کوتاه بسیار مناسب هستند. در واقع حتی در چند دقیقه نیز می توان بخش بزرگی از داستان را پیش برد و این نکته، ما را تشویق می کند تا به محض این که دوباره زمانی آزاد به دست آوردیم، دوباره به سراغ خواندن ادامه ی داستان برویم یا داستان کوتاه جدیدی را شروع کنیم. یک بار این کار را امتحان کنید و مثلا در مسیر بازگشت از محل کارتان به خانه، در مترو، تاکسی یا اتوبوس به سراغ یک داستان کوتاه بروید و وارد دنیایی جدید بشوید.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
1
بازدیدها
443

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین