. . .

بحث و گفتگو شارژ باتری موبایل برای اولین بار : ضروری یا غیرضروری؟

تالار متفرقه دیجیتال
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
442
نوشته‌ها
3,256
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,355
امتیازها
463
محل سکونت
خسته آباد✨️

  • #1
خیلی از افراد تصور دارند که بعد از خرید یک گوشی جدید باید حتما آن را برای مدت زمان طولانی (نظیر 6 الی 8 ساعت) به شارژ بزنند و بهتر است تا قبل از انجام این کار از گوشی استفاده نکنند. اما آیا این باور صحیح است؟ در این مطلب می‌خواهیم در رابطه با ضروری بودن یا نبودن شارژ باتری موبایل برای اولین بار و قبل از اولین استفاده صحبت کنیم

حتما برای شما هم این اتفاق رخ داده که بعد از خرید یک گوشی جدید اطرافیانتان یا حتی فروشنده موبایل بگوید که قبل از استفاده از دستگاه حتما آن را چند ساعت به شارژ بزنید. عموما هم مدت زمان 8 ساعت به عنوان معیار اولین شارژ باتری گوشی های موبایل در نظر گرفته می‌شود. اما آیا واقعا شارژ باتری موبایل برای اولین بار لازم و ضروری است؟ انجام این کار چه تاثیری بر روی عملکرد باتری دارد و اگر به انجام آن نپردازیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ یک سوال دیگر هم این است که چرا باتری گوشی های جدید همیشه شارژ کمی دارند و اغلب 30 الی 40 درصد شارژ در آن ها وجود خواهد داشت؟ آیا شرکت های سازنده موبایل قبل از عرضه گوشی های خود باتری آن ها را شارژ نمی‌کنند؟

برخلاف تصور اغلب افراد هیچ لزومی ندارد که شما بعد از خرید یک گوشی جدید باتری آن را چند ساعت به شارژ بزنید و این مسئله یک باور غلط است! در گذشته و زمان هایی که از باتری های نیکل کادمیومی (NiCd) استفاده می‌شد لازم بود که باتری گوشی حتما فول شارژ شده و سپس شارژ آن کامل خالی شود و دوباره تا فول شارژ شدن به شارژر متصل گردد، اما باتری هایی که این روزها در گوشی های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری هستند و ماهیت و نحوه عملکرد آن ها با باتری های نیکل کادمیومی متفاوت است

بنا به همین دلیل شارژ باتری موبایل برای اولین بار در عصر مدرن و این روزها هیچ معنا و دلیل منطقی ندارد. ماهیت باتری های لیتیوم کادمیومی به گونه‌ای بود که اگر آن ها را فول شارژ نمی‌کردید (مثلا به جای 100 درصد شارژ 75 درصد شارژ می‌کردید) و از گوشی استفاده به عمل می‌آوردید، باتری در تشخیص ظرفیت نهایی و اصلی خود دچار مشکل می‌شد و افت ظرفیت چشمگیری در آن به وجود می‌آمد اما باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری بسیار هوشمندتر عمل می‌کنند و شارژ کوتاه مدت و با مقدار کمتر آن ها به هیچ عنوان منجر به افت ظرفیت باتری نمی‌شود.

نکته جالب تر این است که نه تنها شارژ کمتر باتری های لیتیوم یونی و پلیمری منجر به افت کیفیت عملکرد و ظرفیت آن ها نمی‌شود، بلکه منجر به افزایش عمر باتری هم خواهد شد. نگه داشتن شارژ باتری موبایل مابین 40 تا 80 درصد می‌تواند یکی از موثرترین روش های موجود برای افزایش عمر مفید باتری هلی لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری باشد، پس هیچ لزومی ندارد که باتری گوشی های مدرن امروزی حتما با هر با اتصال به شارژر فول شارژ شوند. با توجه به این مسئله طبیعتا لزومی هم مبنی بر شارژ باتری موبایل برای اولین بار وجود نخواهد داشت. پس اگر یک گوشی جدید خریداری کردید نیازی نیست که حتما قبل از استفاده از آن گوشی را چند ساعت به شارژ بزنید.

چرا باتری گوشی جدید شارژ کمی دارد؟

اما سوال بعدی که می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم مربوط به این می‌شود که چرا باتری همه گوشی های جدید شارژ کمی دارند؟ برای مثال اگر یک گوشی گلکسی S10 خریداری کنید و فروشنده آن را از باکس خارج کند و روشن نماید، شارژ باتری آن هیچوقت فول نیست و عموما مابین 30 الی 50 درصد خواهد بود. دلیل این مسئله چیست؟ آیا شرکت سازنده این مقدار شارژ باتری را در گوشی ارائه کرده تا شما نسبت به شارژ باتری موبایل برای اولین بار اقدام کنید؟ در پاسخ باید بگوییم که اینطور نیست و واقعیت این است که شرکت سازنده موبایل باتری تمام گوشی هایی که عرضه می‌کند را قبل از قرار دادن در داخل باکس دستگاه فول شارژ می‌نماید اما شارژ باتری به تدریج و حتی مانی که از آن استفاده نشود که خالی خواهد شد.

البته مقدار خالی شدن شارژ باتری در واحد زمان تحت این شرایط بسیار ناچیز است اما چون زمان زیادی از لحظه بستن جعبه موبایل در کارخانه و رسیدن آن به دست شما می‌گذرد، بخش قابل ملاحظه‌ای از شارژ باتری خود به خود خالی خواهد شد و نهایتا وقتی شما گوشی را برای اولین بار روشن می‌کنید باتری آن را در حالت فول شارژ مشاهده نخواهید کرد. پس اینطور نیست که عمدا شرکت های سازنده موبایل باتری گوشی های خود را در زمان عرضه فول شارژ نکنند و آن ها را با شارژ کمتر در اختیارتان قرار دهند تا شخصا چند ساعت باتری گوشی را به شارژ بزنید. در برخی مواقع ممکن است بعضی افراد ای این توجیه اشتباه به منظور تایید نیاز شارژ باتری موبایل برای اولین بار استفاده کنند که یک توجیه نادرست است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین