. . .

پزشکی زمان مصرف قرص آسپرین

تالار داروشناسی

sara°⁸

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
169
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-26
آخرین بازدید
موضوعات
241
نوشته‌ها
598
راه‌حل‌ها
2
پسندها
1,129
امتیازها
306
محل سکونت
بهشت

  • #1
در این مقاله به بررسی مصرف قرص آسپرین می پردازیم و نکاتی را در مورد نحوه ی مصرف قرص آسپرین، مصرف قرص آ اس آ در کودکان و هشدارهای منع مصرف این دارو، بیان می کنیم.

قرص آسپرین چیست؟

قرص آسپرين برای درمان درد و کاهش تب یا التهاب استفاده می شود و گاهی اوقات هم برای درمان و یا جلوگیری از حملات قلبی، سکته مغزی و درد قفسه سینه (آنژین)، مصرف می شود.

قرص آ اس آ یا اسید استیل سالیسیلیک (ASA) معمولاً به عنوان داروی تسکین دهنده درد و دردهای جزئی و کاهش تب استفاده می شود. این ماده همچنین یک داروی ضد التهاب است و می تواند به عنوان یک ماده رقیق کننده خون نیز استفاده شود.

مصرف قرص آسپرین در شرایط قلبی عروقی باید فقط تحت نظارت پزشک، صورت گیرد. در برخی موارد باید از مصرف آسپرین اجتناب کرد، از جمله این موارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر دچار اختلال خونریزی نظیر هموفیلی هستید و یا سابقه ی خونریزی معده یا روده دارید و یا اگر به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند Advil ، Motrin ، Aleve ، Orudis ، Indocin ، Lodine، Voltaren ، Toradol Mobic ، Relafen ، Feldene و غیره حساسیت دارید، از مصرف آسپرین خودداری کنید.

آسپرین بچه

قرص آ اس آ معمولاً برای افراد زیر ۱۶ سال مناسب نیست، زیرا می تواند خطر ابتلا به سندرم ریه را افزایش دهد که می تواند بعد از ویروس مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا آبله مرغان ظاهر شود. این می تواند منجر به آسیب دائمی مغز یا مرگ شود.

با این وجود، یک متخصص در صورت ابتلا به بیماری کاوازاکی ممکن است برای کودک آسپرین تجویز کند و از ایجاد لخته های خون بعد از عمل قلب جلوگیری کند.

در عوض به طور کلی از استامینوفن (پاراستامول ، تایلنول) و ایبوپروفن استفاده می شود.

مصرف آسپرين در کودکان یا نوجوانان با تب بالا، علائم آنفلوانزا یا موارد ریسک پذیر توصیه نمی شود. مصرف آسپرين بدون مشورت پزشک، می تواند سبب ایجاد بیماری های جدی و گاه مرگبار در کودکان شود.

مصرف آسپرین در دوران بارداری

مصرف آسپیرین در دوران بارداری دیرهنگام ممکن است باعث خونریزی مادر یا نوزاد در هنگام زایمان شود. اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، در مورد مصرف آسپرین با پزشک خود مشورت کنید.

آسپرین به راحتی می تواند به شیر مادر منتقل شده و ممکن است به کودک آسیب برساند. مصرف این دارو در هنگام شیردهی توصیه نمی شود.

چگونه باید قرص آ اس آ مصرف کنم؟

مصرف آسپیرین دقیقا بر طبق دستورالعمل روی جلد و یا با تجویز پزشک صورت می گیرد. بدون دستور پزشک از مصرف دوزهای بالای آسپرین اکیدا خودداری کنید.

در صورتی که آسپرين سبب درد معده در شما شود، بهتر است با معده خالی مصرف نشود. قرص های جویدنی آسپرین، بهتر است قبل از بلعیدن کاملا جویده شوند.

اگر از قرص های معمولی آسپرين استفاده می کنید، تمام دستورالعمل های دوز را در نظر بگیرید. در صورتی که عمل جراحی در پیش دارید، پیش از جراحی در مورد مصرف قرص آ اس آ به پزشک اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد از آن برای مدت کوتاهی استفاده نکنید.

در صورت فراموشی یک دوز چه باید کرد؟​

از آنجا که آسپرین معمولا در صورت نیاز و با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد، شما ممکن است در برنامه ی مصرف دوز قرار نداشته باشید. اما چنانچه در برنامه مصرف آسپرين هستید، به یاد داشته باشید که از دوز مورد نظر استفاده کرده و در صورتی که مصرف یک دوره را فرموش کردید، در ساعت بعدی آن را مصرف کنید اما از داروهای اضافه دیگر برای جبران دوز مصرفی استفاده نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد قرص آسپرین چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که به طور خواسته یا ناخواسته دوز بالایی از آسپیرین مصرف شود، بهتر است به اورژانس مراجعه کنید. همچنین، علائم مصرف بالا ممکن است شامل ضعف شنوایی موقت، تشنج یا اختلال در فعالیت باشد.

آسپرین ۸۰ را چطور باید مصرف کرد؟

بهترین جواب این سوال را می توانید از پزشک معالج خود دریافت کنید چون وی با تشخیص بیماری و شدت آن می تواند بهترین مقدار دوز و بهترین روش مصرف را برای شما تجویز کند.

چه هنگام از مصرف آسپرین باید اجتناب کرد؟

از مصرف الکل هنگام مصرف آسپیرین جدا خودداری کنید. الکل ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. در صورتی که مصرف این دارو برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی باشد، از مصرف همزمان ایبوپروفن (Advil، Motrin) همراه با آسپرین، خودداری کنید.

ایبوپروفن ممکن است اثر قرص آ اس آ را چند برابر کند. چنانچه مجبور به استفاده همزمان هر دو دارو باشید بهتر است مصرف داروهای دیگر حداقل ۸ ساعت قبل یا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف آسپرین، باشد.

مصرف همزمان آسپیرین با قرص های مسکن و سردرد، در صورت آلرژی به آسپرین، توصیه نمی شود. بسیاری از داروهای موجود در داروخانه ها، حاوی قرص آ اس آ یا NSAID هستند.

مصرف برخی از این محصولات همراه با هم می تواند تاثیرات آنها را دو برابر کند. بهتر است پیش از مصرف، برچسب داروها را بررسی کنید تا ببینید آیا داروی آسپرین، ایبوپروفن، کتروپفن، ناپروکسن یا یک NSAID در آن ها وجود دارد یا خیر.

مصرف قرص آسپرین در شب

طبق یک آزمایش ۱۰۹ زن و مرد مبتلا به نوع خفیف فشار خون بالا را بررسی شدند. تمامی آن ها از یک رژیم غذایی و ورزشی پیروی می کردند. این افراد به صورت تصادفی به ۳ گروه تقسیم شدند.

گروه اول آسپرین دریافت نکرد.

گروه دوم هر روز صبح در هنگام بیدار شدن دوز پایین آسپرین را مصرف کرد.

گروه سوم دوز پایین آسپرین را هر شب در هنگام رفتن به رخت خواب مصرف می کرد.

با اینکه مصرف آسپرین در هنگام صبح بر فشار خون تاثیری نداشت اما در شب، تاثیری چشم گیر نشان داد. این تغییر به صورت ۷ میلی متر جیوه کاهش در فشار خون سیستولیک و ۴.۸ میلی متر جیوه در فشار خون دیاستولیک بود. این آزمایش بیان کرد که بدن در هنگام صبح در مقایسه با شب آسپرین را زود تر جذب می کند.

در حالی که نتایج این آزمایش جالب توجه بود اما توصیه های پیشگیرانه مراجع سلامت آمریکا را تغییر نداد. در این توصیه ها بیان شده افرادی خطر ابتلا به حمله قلبی در آن ها در ۵ سال آینده ۵ درصد و در ۱۰ سال آینده ۱۰ درصد است باید روزانه یک قرص آسپرین بچه مصرف کنند.

افرادی که خطر پنج ساله ابتلا به حمله قلبی در آن ها ۳ درصد است نیز می توانند از مصرف این دارو بهره ببرند.

بهترین زمان مصرف آسپرین

دوز پایین آسپرین را یک بار در روز مصرف کنید. آن را با معده خالی مصرف نکنید. بهتر است قرص آسپرین را همراه یا بعد از غذا میل کنید. با این کار احتمال ناراحتی معده کم می شود. پزشک درمورد دوز مناسب شما را مورد بررسی قرار می دهد. مصرف آسپرین با دوز کم دقیقاً مطابق توصیه پزشک بسیار مهم است. اگر آسپيرين درست قبل از رفتن به رختخواب مصرف شود، ممكن است بيشترين فايده را براي سلامتي داشته باشد. افرادی كه هنگام خواب آسپرین مصرف می كنند، بیشتر از افرادی كه صبح آن را مصرف می كردند، ناراحتی معده یا عوارض جانبی کمتری دارند. محققان معتقدند آسپيرين يكي از موثرترين داروهاي موجود است و ممكن است با مصرف آن قبل از خواب بر تاثيرش افزوده شود. البته طبق تحقیقات هیچ تفاوتی در فشار خون افرادی که قرص آسپرین را در صبح یا شب مصرف می کنند وجود ندارد.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
19
بازدیدها
477

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین