. . .

آموزش روند اداری یک پروژه معماری

تالار مبانی معماری

PishOoO

رمانیکی نقره‌ای
رمانیکی
شناسه کاربر
314
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-21
آخرین بازدید
موضوعات
113
نوشته‌ها
834
راه‌حل‌ها
64
پسندها
3,007
امتیازها
591

  • #1
1.1. روند اداری گرفتن جواز
در ابتدا میبایست یک درخواست کتبی برای شهرداری تهیه شود جهت اطلاع از اینکه چقدر از بنا را میتوان ساخت؛ زمین، قابل ساخت هست یا نیست؛ میتوان تغییر کاربری داد یا خیر و ... این
درخواست کتبی باید به ثبت برسد تا رسیدگی شده و توسط همه افراد سازمان خوانده شود به جهت اینکه آنها پاسخگوی نیازما باشند.

2.1. ارائه درخواست انجام کار
این را باید در نظر داشت که شهرداری پاسخگوی همه نیست؛ بنابراین اول باید تشکیل پرونده داد تا شهرداری از هویت ما آگاه شود.
شهرداری تنها پاسخگوی دونفر خواهد بود: مالک ملک یا نماینده قانونی که از مالک وکالت دارد.
پس هر ساختمانی که در یکشهر یا روستا وجود دارد؛ دارای یکپرونده است که در آن تمام مکاتبات و مجوزها و درخواستهای قانونی ثبت است.


  • چه چیزهایی برای تشکیل پرونده لازم است؟
    کپی شناسنامه + کپی کارت ملی مالک یا وکیل که از وکالتنامه او کپی گرفته میشود و کپی برابر اصل را در پرونده قرار میدهند + اسناد و مدارک مالکیت ملک که کپی برابر اصل آن در پرونده قرار میگیرد.

3.1. جواب درخواست کتبی متقاضی دستور نقشه
  • چه نوع درخواست هایی میتوانیم داشته باشیم؟
    1-درخواست ساخت یکساختمان
    2-درخواست تغییر کاربری

    3-درخواست مرمت (احیا) یک ساختمان
    4-درخواست تخریب و نوسازی
    5-درخواست اضافه کردن طبقه به یک ساختمان (با فراهم کردن شرایط فنی و مقاوم سازی)
 
آخرین ویرایش:

PishOoO

رمانیکی نقره‌ای
رمانیکی
شناسه کاربر
314
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-21
آخرین بازدید
موضوعات
113
نوشته‌ها
834
راه‌حل‌ها
64
پسندها
3,007
امتیازها
591

  • #2
شهرداری درخواست را بررسی کرده و به صورت یک برگه به نام دستور نقشه به ما پاسخ میدهد. در صورت تایید از ما خواسته می شود که نقشه های پروژه را تهیه کنیم و به شهرداری تحویل دهیم(.تصویر 1و )

img-20200928-wa0064_2l1.jpg
img-20200928-wa0079_nezq.jpg


همانطور که در تصویر 1مشاهده میشود به مدت سه ماه به متقاضی مهلت تهیه نقشه داده شده است. مهلت تهیه نقشه دراین دستور نقشه سه ماه است که مدت کمی ست؛ ولی پروانه ساختمانی میتواند یک یا دوسال و حتی بیشتر اعتبار داشته باشد. همانطور که میبینیم نوع درخواست، تخریب و نوسازی است.
نکته ای که وجود دارد این است که در هر زمینی گذرهای آن نیز مهم هستند؛ جهت دسترسی و مسیر بیشتر، گاهی اوقات شهرداری گذر را بیشتر در نظر میگیرد؛ به عنوان مثال عرض آن را بیشتر میکنند و... . همانطور که در دستور نقشه بالا هم مشاهده میشود؛ گفته شده که اولویت با گذر است.
در صورت همکاری ما با شهرداری، شهرداری هم حمایت های لازم را انجام میدهد. اطلاعات کاربری زمین هم یکی از چیزهایی است که باید در دستور نقشه قرار بگیرد. در نهایت این دستور نقش های را که از شهرداری دریافت کرده ایم باید نزد مهندس طراح، که می تواند حقیقی یا حقوقی باشد؛ ببریم.
 

PishOoO

رمانیکی نقره‌ای
رمانیکی
شناسه کاربر
314
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-21
آخرین بازدید
موضوعات
113
نوشته‌ها
834
راه‌حل‌ها
64
پسندها
3,007
امتیازها
591

  • #3
4.1. بردن برگه دستور نقشه نزد طراح واجد شرایط
کسی باید زیر نقشه ما را امضا کند که متناسب با درخواست ما دارای آن صلاحیت باشد.

  • طراح بر چه اساسی باید طراحی را انجام دهد؟
    1. طراح باید مسلط به قوانین و مقررات و ضوابط وضع شده در منطقه توسط شهرداری باشد. بعضی از طراحها در محلهای خاصی کار میکنند. (به علت تسلط به آن منطقه و آشنا بودن، پیدا کردن روابط و ... .)
    2. اشراف به ضوابط و قوانین و مقررات ملی
    3. فرمی را تهیه کند و در آن خواسته های کارفرما را بنویسد.
    4. طرح قابل اجرا باشد و با دیگر مهندسین هماهنگی های لازم صورت گیرد. (برای تاسیساتالکتریکی و مکانیکی، اجرا و ... .)(تصویر )3

img-20200928-wa0061_swo6.jpg


تصویر بالا چارت انجام پروژه در شهرداری بعد از مرحله کنترل طراح است که در واقع طراح، همان مهندس معمار است. در این مرحله مالک دو قرارداد میبندد: در ابتدا با مهندس طراح که همان معمار است و مهندس مجری که مسئول اجرای طرح است. در این قسمت نیز مهندس معمار میتواند حضور داشته باشد.
 

PishOoO

رمانیکی نقره‌ای
رمانیکی
شناسه کاربر
314
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-21
آخرین بازدید
موضوعات
113
نوشته‌ها
834
راه‌حل‌ها
64
پسندها
3,007
امتیازها
591

  • #4
5.1. روند اداری تصویب نقشه ها تا گرفتن جواز از شهرداری
مهندسین خدمات انجام میدهند؛ ولی کنترل، نظارت و صدور جواز با شهرداری است. زیرا طبق قانون بازوهای اجرایی وزارت راه و شهرسازی، شهرداری های استان، ناحیه ها و مناطق هستند و حتی مجوز را نیز شهرداری به ما میدهد. پس از طراحی نقشه ها توسط مهندس طراح، میبایست نقشه ها نزد شهرداری برده و شهرداری آن را بررسی و نظارت میکند. اگر نقشه ها توسط شهرداری تایید نشد؛ عودت داده میشود تا اصلاحیات ذکر شده توسط کارشناسان شهرداری اعمال شود و دوباره برای بررسی به شهرداری داده شود. پس از آن که به تایید شهرداری رسید از ما خواسته میشود که سایر نقشه ها(تاسیسات، برق، سازه و ..). تهیه شود و این نقشه ها باید
توسط چهارمهندس واجد شرایط تایید و مهر و امضا شود: مهندس معمار، مهندس سازه، مهندس برق و مهندس مکانیک.

6.1. صدور پروانه ساخت با جواز ساختمان یا شناسنامه ساختمان
شناسنامه یا پروانه ساختمان عموماٌ به صورت برگه یا دفترچه است. در شناسنامه ساختمان تمام مشخصات بنای احداثی و اینکه در هر طبقه چه نوع کاربری و چه متراژی داریم مطرح شده است. (تصویر 4و5)
نکته ای که وجود دارد این است که علاوه بر چهار مهندس طراح که باید زیر نقشه ها را مهر و امضا کنند؛ چهار مهندس ناظر نیز میبایست نقشه ها را تایید و مهر و امضا کنند: ناظر معمار، ناظر سازه، ناظر برق و ناظر مکانیک؛ چون کار اجرا را انجام میدهند و در نهایت مجوز ساخت را نیز میبایست امضا کنند(.تصویر6)


img-20200928-wa0072_41gg.jpg
img-20200928-wa0080_kc75.jpg
img-20200928-wa0073_nugu.jpg
 

PishOoO

رمانیکی نقره‌ای
رمانیکی
شناسه کاربر
314
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-21
آخرین بازدید
موضوعات
113
نوشته‌ها
834
راه‌حل‌ها
64
پسندها
3,007
امتیازها
591

  • #5
7.1. اتمام گرفتن جواز
اگر تمام مراحل انجام شود؛ از پروانه ساختمان چند کپی گرفته میشود که یکی در بایگانی، یکی در کنترل و بازرسی، یکی به مالک و یکی به ناظر داده میشود.
شناسنامه فنی و ملکی ساختمان دفترچه ای است که در اختیار سازنده قرار میگیرد و در آن طراحی معماری، سازه، برق، تاسیسات و مشخصات اجرایی پروژه قرار دارد.(تصویر 7و 8)
طبق جواز و با توجه به کاربری قید شده، تعداد طبقات قید شده و... ساختمان را شروع به ساختن میکنیم؛ در غیر این صورت، ساخت غیرقانونی حساب شده و حکم تخریب داده میشود.

img-20200928-wa0076_vfg.jpg
img-20200928-wa0074_en8h.jpg
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
1
بازدیدها
34

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین