. . .

روان شناسی روش هایی برای افزایش هوش و خلاقیت در کودکان

تالار روانشناسی کودکان
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,352
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1
روش هایی برای افزایش هوش و خلاقیت در کودکان

روش هایی برای افزایش هوش و خلاقیت در کودکان​


خلاقیت در درون هر یک از ما وجود دارد، آن چه بر عهده ماست شکوفا ساختن و به خدمت گرفتن آنهاست خانواده از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر خلاقیت است، بزرگترین خدمت پدر و مادر به فرزندشان، پرورش خلاقیت آنان است.
اگر در خانواده فرصت های لازم را برای سوال کردن، کنجکاوی و کشف محیط به کودکان بدهید و هرگز آن ها را به خاطر سوال ها و کارهای عجیب و غریب سرزنش نکنید زمینه رشد خلاقیت در کودک فراهم می شود.

اسباب بازی ها وسیله ای هستند که می توانند محرک خلاقیت کودک باشند و نقش اساسی در افزایش هوش کودک ایفا کنند اما در هنگام استفاده از اسباب بازی ها باید چند نکته را در نظر بگیریم:
  • مدت زمانی که را که فرزندتان با اسباب بازی هایی بازی می کند که تنها به یک روش مورد استفاده قرار می گیرند مانند پازل و... محدود کنید.
  • وقتی کودکتان با اسباب بازی به صورتی بازی می کند که حتی تولید کننده ی آن اسباب بازی هم به آن فکر نکرده است، کودک خود را تشویق کنید.
  • همیشه یک نوع اسباب بازی تکراری را در اختیار کودک قرار ندهید. اگر هر روز همان وسیله را در اختیارش بگذاری تا بازی کند او خسته خواهد شد اما با تجربه های جدید کودک چیز جدید یاد می گیرد.

نقش کلیدی اسباب بازی ها:
کودکان خردسال برای عملی ساختن اندیشه خود به اسباب بازی نیاز دارند و هر گاه اسباب بازی های لازم در دسترس او نباشد می تواند به جای آن ها از چیزهای دیگری استفاده کند و همان شیء دلخواه را در خیال خود مجسم کند. او می تواند کیفیتی را در چیزی تصور کند که در آن وجود ندارد.
دسترسی داشتن کودکان در نخستین ماه ها و سال های زندگی به وسایل بازی به شدت با میزان هوش آن ها در سن سه سالگی ارتباط دارد.
کودکان که به طیف گسترده ای از اسباب بازی ها دسترسی دارند که با دقت انتخاب شده اند، پاسخ های مناسب تر به چالش ها و انگیزه ها نشان می دهند، چنین کودکانی از هر نژاد، جنس و طبقه اجتماعی که باشند نسبت به هم سن و سالان خود به سطح بالاتری از رشد ذهنی دست می یابند. کودکان تیز هوش سعی می کنند وسایل و اسباب بازی های را انتخاب کنند که بتوانند با آن ها به ابتکار و نوع آوری دست بزنند و قوای ذهنی خود را به کار گیرند.
5e04e515-0ac7-4b12-b958-6b872d55853f.jpg


نقش بازی ها در رشد هوش و خلاقیت کودک:
بازی فعالیتی جسمی و فکری است که بچه ها به منظور سرگرمی، دست یابی به لذت، هیجان و نشاط به آن می پردازند. بازی کردن یکی از شیوه های مهم یادگیری برای کودکان است.
شیوه طبیعی یادگیری بازی کردن است، برای کودکان بازی کردن و یادگیری مترادف یکدیگر هستند. کودکان در موقعیت های لذت بخش بیشتر و بهتر یاد می گیرند.
بازی ها در واقع نوعی کلاس های آموزشی هستند که کودک را برای ورود به جامعه ی انسانی بزرگ تری تمرین می دهند و به او می آموزند که شرط بازی با دیگران رعایت مقرراتی است که برای بهتر بازی کردن تنظیم می شود.
بازی غریزه ای برای رشد و آماده شدن برای بزرگسالی است فعالیتی طبیعی و عامل مناسب آموزشی و اجتماعی شدن کودک است و او را برای فعالیت های نو آماده کرده و سبب می شود تا از حواس مختلف خود به درستی استفاده کند.
کودکان در بسیاری از بازی ها برای این که به بازی خود معنا و لذت بیشتری ببخشند و موضوع بازی خود را باور پذیرتر جلوه دهند، ذهن و نیروی تجسم و تخیل خود را در آن دخالت می دهند. در چنین مواقعی است که ما می توانیم آشکارا شاهد چگونگی رشد ذهن آنان باشیم و لذت ببریم.
بازی علاوه بر کمک به رشد ذهن کودکان، آمادگی جسمی و روانی آنان را برای زندگی واقعی فراهم می کند و باعث افزایش تجربه، رشد فکری و افزایش توان آفرینش گری آن ها می شود. به آنان چگونگی ارتباط با دیگران و همزیستی را تمرین می دهد.
به هیچ عنوان بازی اتلاف وقت نیست بلکه عاملی برای سلامت و رشد جسمی و عاطفی کودک و وسیله ای برای یادگیری اصول و قواعد زندگی است. در میان انواع بازی ها، بازی های ابتکاری که آفریده خود کودکان هستند اهمیت ویژه ای دارند زیرا به شخصیت کودک شکل می دهند و وسیله خوبی برای تربیت او محسوب می شوند در بازی هست که کودک یاد می گیرد قانون را رعایت کند به اطرافیان خود احترام بگذارد و حس خلاقیت و نوآوری و همکاری با گروه در او پرورش می یابد.
یکی از راه هایی که می توان یادگیری کودک را تسریع کرد، تشویق کودک به انجام بازی های ابتکاری با استفاده از یک محیط جذاب است. می توانیم در منزل فضاهایی برای بازی های ابتکاری کودکانمان فراهم کنیم. مثلاً یک سینی پر از شن، یک میز رنگ آمیزی، یا جایی که کودک بتواند در آب دست و پا بزند.
یک محیط جالب فقط به داخل خانه محدود نمی شود. اگر در حیاط منزل خود باغچه ای دارید می توانید آن را با شن، تاب، سرسره، بیل و بیلچه، سطل بازی که همگی محرک قوه تخیل کودک هستند مجهز کنید.
بازی تجربه آفرین و خلاقیت آور است و تجربه های حاصل از آن پایدارترین نوع آموزش کودک هستند. بازی همه حواس کودک را به خود مشغول می کند و باعث پرورش او می شود. برخی از بازی ها حس عاطفی کودک را %%%% می کند و برخی از آن ها برای کودکان نقش درمانگر را دارند. کودکان براساس موقعیت یا تعدادشان در هر وضعیت سنی، فکری و جسمی به بازی های خاص گرایش پیدا می کنند.
برخی از کودکان که کنجکاوتر و جسورتر هستند زودتر دست به کار می شوند که ممکن است به ایجاد خطراتی بیانجامد مثل بازی با آتش.
e72dad46-d6bc-4fef-a17a-9541e5af6f68.jpg






بازی های چند نوع هستند:
بازی های تقلیدی:

بازی هایی هستند که در آن کودک با تقلید از رفتار، گفتار و کردار اطرافیان با موجودی دیگر به لذت و سرگرمی و کسب تجربه می پردازند.
بازی های نمایشی:
بازی هایی هستند که در آن کودکان با استفاده از تقلید به نمایش شخصیت ها یا موضوعاتی می پردازند که قبلا آن ها را ندیده اند مثل آقای نانوا یا آقای پلیس.
بازی های مکاشفه ای:
در این نوع بازی کودک تلاش می کند تا محیط اطراف خود را کشف کند به همه چیز دست می زند آن ها را امتحان می کند یا در دهان می گذارد.

بازی های مسابقه ای:
بازی هایی هستند که به دلیل وجود یک جایزه یا کسب امتیاز برای کودکان اهمیت دارد و به دلیل وجود هیجان و جنبه های دیدنی آن گاهی دیگران نیز به تماشای آن علاقمند می شوند.
اسباب بازی هایی را در اختیار کودک قرار دهید که با یادگیری در سطح سنی او تناسب داشته باشد.
اسباب بازی هایی که با سطح رشد کودک تناسب نداشته باشند فقط مانع لذت بردن و یادگیری او می شوند، خرید اسباب بازی های گران قیمت برای کودک ضرورتی ندارد.
بهترین اسباب بازی ها آن هایی هستند که یک منظور مشخص و یک هدف مشخص برای آن ها تعریف نشده باشد.
بهترین اسباب بازی آن است که کودک را مجذوب خود کند کودک دوباره و دوباره به سراغ آن می رود و تحریک و لذت بیشتر و بیشتری را کسب می کند.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین