. . .

پزشکی روش‌های پیشگیری از اختلالات خوردن در کودکان

تالار طب اطفال

sara°⁸

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
169
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-26
آخرین بازدید
موضوعات
241
نوشته‌ها
598
راه‌حل‌ها
2
پسندها
1,129
امتیازها
306
محل سکونت
بهشت

  • #1
اختلالات خوردن در کودکان

اگر چه اختلالات خوردن بیشترین شیوع را در بین نوجوانان دارد اما کودکان نیز ممکن است دچار این وضعیت شوند. افزایش قابل توجهی در اختلالات خوردن در کودکان زیر 12 سال در سال 2000 تاکنون ثبت شده است.
اختلالات خوردن به خصوص در کودکان وضعیتی خطرناک است چرا که افراد در این گروه سنی در حال رشد هستند و ممکن است به سرعت تحت تأثیر قرار گرفته و دچار توقف رشد ماندگار شوند. تشخیص اختلالات خوردن در کودکان دشوار است چرا که وزن بدن کودکان و نیازهای تغذیه آنها و جهش‌های رشد در آنها متفاوت است. اختلالات خوردن با بهانه ‌گیری در غذا خوردن یا سخت پسندی کاملاً متفاوت است.
کودکان امروزی با پیام‌های متعددی که درباره غذا خوردن، ورزش کردن، بحران چاقی، زیبایی اندام و تصاویر ستارگان مشهور دنیا از محیط جامعه و رسانه‌ها دریافت می‌کنند تحت فشار قرار می‌گیرند. در تحقیقاتی در استرالیا مشخص شد بیش از نیمی از کودکان دبستانی تمایل به کاهش وزن داشته و در ایالات متحده بیش از 80% دختران ده ساله رژیم لاغری داشته‌ اند.
تحقیقات نشان می‌دهند 20 تا 25 درصد از کودکانی که تحت تأثیر اختلالات خوردن قرار دارند را پسران تشکیل می‌دهند و ممکن است بین چاقی در کودکی و ایجاد اختلالات خوردن در نوجوانی و بزرگسالی ارتباط وجود داشته باشد.
اختلالات خوردن صرف ‌نظر از سن، مربوط به هیجانات و احساسات درونی است نه غذا. تغییر در رفتار کودک در مقابل غذا می‌تواند نشان دهنده تحت تأثیر قرار گرفتن کودک در مشکلات هیجانی اجتماعی مانند افسردگی، مورد تمسخر یا قلدری یا سوء استفاده قرار گرفتن باشد. اغلب اختلالات خوردن برای کودک به عنوان روشی برای کنترل اتفاقات و هیجانات زندگی می‌باشد.



روش‌های پیشگیری از اختلالات خوردن در کودکان
کودکان به شدت تحت تأثیر والدین و معلمان خود قرار دارند و این افراد نقش مهمی در الگو سازی سالم و متعادل و نگرش سازنده نسبت به غذا، ورزش و شکل بدن دارند.
برخی از دستورالعمل‌های مهم برای والدین و معلمان برای پیشگیری از اختلالات خوردن در کودکان به صورت زیر است:
  • غذاها را به عنوان خوب یا بد برچسب نزنید چرا که کار ممکن است باعث ‌شود کودک هنگام خوردن غذای بد دچار احساس گناه یا شرمندگی شود.
  • از استفاده از غذا به عنوان پاداش، تنبیه یا باج خودداری کنید.
  • از ترویج ایده آل‌های غیر واقعی و بی ‌نقص برای کودک اجتناب کنید و به جای آن او را تشویق به پذیرش خود نمایید.
  • بپذیرید که کودکان، عادات غذایی متفاوتی در مقایسه با بزرگسالان دارند و ممکن است به دفعات بیشتری نیاز به غذا داشته باشند یا ممکن است در دوره ‌هایی برخی غذاها را دوست نداشته باشند.
  • کودکان از شما یاد می‌گیرند. هیچ وعده غذایی را حذف نکنید و در رژیم‌های غذایی سخت‌ گیرانة یا زود گذر شرکت نکنید.
  • کودک را به بیان آزادانه احساسات تشویق کنید و از او بخواهید هر آنچه می‌خواهد به شما بگوید.
  • به کودک خود اجازه بدهید هنگامی که گرسنه است غذا بخورد و هنگامی که سیر است دست از غذا خوردن بکشد. کودک را مجبور به خوردن نکنید.
  • کودک را به پذیرش اَشکال و اندازه‌ های مختلف بدن سوق دهید.
  • هرگز کودک را به خاطر یک ویژگی ظاهری مسخره یا انتقاد نکنید یا او را با دیگران مقایسه نکنید.
  • برای افزایش اعتماد به ‌نفس کودک را به انجام ورزش‌ تشویق کنید. سبک زندگی سالم را الگوی کودک قرار دهید و برای لذت بردن از زندگی و تناسب اندام ورزش کنید.
  • به کودک اطمینان بدهید در شروع فرآیند بلوغ و در طول نوجوانی، افزایش وزن امری طبیعی و سالم است.
  • به کودک کمک کنید راجع به پیام‌ها و تصاویری که از تلویزیون، مجله‌ ها، اینترنت و سایر منابع دیگر دریافت می‌کند نگاهی منتقدانه و آگاهانه داشته باشد.
  • اگر نگران نوعی اختلال خوردن در کودک خود هستید به پزشک مراجعه کنید. دکتر مقدادی
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین