. . .

معرفی روستایی ۱۰۰۰ ساله در دل کویر !

تالار گردشگر ایران

شاهزاده آبی مرداد

رمانیکی نقره‌ای
محروم
شناسه کاربر
1221
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-20
آخرین بازدید
موضوعات
386
نوشته‌ها
1,988
راه‌حل‌ها
1
پسندها
8,440
امتیازها
558
محل سکونت
جزیره عشق❤️❤️

  • #1
در شمال غرب کویر لوت ایران، در دل بیابان‌های بی‌آب و علف و در مسیر شهرستان طبس به کرمان روستایی زیبا در مکانی سرسبز و در ارتفاعات کوهی نه چندان بلند واقع شده است. این روستای باستانی و زیبا «نای بند» نام دارد.
ایسنا نوشت: در شمال غرب کویر لوت ایران، در دل بیابان‌های بی‌آب و علف و در مسیر شهرستان طبس به کرمان روستایی زیبا در مکانی سرسبز و در ارتفاعات کوهی نه چندان بلند واقع شده است. این روستای باستانی و زیبا «نای بند» نام دارد.

بی‌شک «نای بند» یکی از منحصر به فردترین روستاهای ایران و چه بسا جهان است. روستایی که به لطف آب‌های معدنی گرم و سرد و قنات‌های فراوان، قرن‌هاست با زمین‌های سرسبز و نخلستان‌های زیبا در دل کویری بی‌انتها خودنمایی می‌کند. وجود نخلستان‌، باغ‌ مرکبات و کشتزارهای گندم و جو باعث شده مردم منطقه در تمامی فصول سال مشغول به کشاورزی و باغداری می‌باشند. مورخان آغاز زندگی در روستای «نای بند» را بیش از ۱۰۰۰ سال تخمین زده‌اند. کوچه‌های پیچ ‌درپیچ و باریک این روستا در کنار خانه‌های خشتی و معماری چند طبقه بناها وشکل مکعبی آن‌ها از ویژگی دیگر این روستای زیبا است. در معماری اکثر خانه‌ها از تنه، ساقه و برگ درختان خرما استفاده شده و همچنین‌ صنایع دستی زیبایی همچون زنبیل، زیرانداز، سبد حصیری، بادبزن و ریسمان نیز از آنها تولید می‌کنند. خرما، شیره‌ خرما، کشک و پرتقال به‌عنوان سوغاتی‌های روستای «نای بند» هستند. روستای «نای بند» طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیتی بالغ بر ۴۲۷ نفر (۱۲۶ خانوار) دارد. «نای بند» در استان خراسان جنوبی قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عکس‌هایی از روستایی ۱۰۰۰ساله در دل کویرِ ایران
عکس‌هایی از روستایی ۱۰۰۰ساله در دل کویرِ ایران
عکس‌هایی از روستایی ۱۰۰۰ساله در دل کویرِ ایران
عکس‌هایی از روستایی ۱۰۰۰ساله در دل کویرِ ایران
عکس‌هایی از روستایی ۱۰۰۰ساله در دل کویرِ ایران


منبع :ایسنا
 
آخرین ویرایش:

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
1
بازدیدها
292

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین