. . .

روان شناسی روانشناسی بالینی چیست؟

تالار روانشناسی اجتماعی

S O-O M

مدیرکل بازنشسته
کاربر نقره‌ای
مدیر بازنشسته
نام هنری
تست🤨
شناسه کاربر
36
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-30
آخرین بازدید
موضوعات
307
نوشته‌ها
5,235
راه‌حل‌ها
74
پسندها
20,218
امتیازها
833
سن
124
محل سکونت
خونمون :|

  • #1
روانشناسی بالینی به عنوان شاخه ای مهم در روانشناسی می باشد زیرا که به انواع اختلالات روانی و شیوه های متنوع درمانی آن می پردازد .روانشناس بالینی به مطالعه و تشخیص نابهنجاری های رفتاری ، اختلال های روانی ، مشکلات اجتماعی ، هیجانی و .... می پردازد و برای شناسایی و تشخیص آن ها می تواند از انواع تست های روانشناسی استفاده کند . و بعد از شناسایی علائم اختلال ها و مشکلات روحی و روانی از انواع روش های درمانی نظیر روان درمانی ، روانکاوی ، رفتار درمانی ، شناخت درمانی و .... استفاده می کند . مشاوره بالینی در درمان بسیاری از اختلال های روانی و مشکلات روحی و روانی که برای فرد عذاب آور ، ناسازگارانه و به صورت رفتار نا معمولی می باشد ، در جلسات به صورت منظم و تدریجی می پردازد در زیر به چند مورد از این اختلال ها اشاره شده است:
  • اختلالات اضطرابی :
دکتر روانشناس بالینی بیان می کند که اضطراب در واقع ترس مبهم و ناخوشایندی می باشد که مشخصه آن ها می توان به بی قراری حرکتی ( از جا پریدن ، لرزش ، نا آرامی ) ، تغییرات جسمی ( تپش قلب ، ع×ر×ق کردن و ...) گیجی و بیمناکی اشاره کرد . از اختلالات اضطرابی عبارت اند از :

اختلال وحشت زدگی : در این نوع اختلال اضطرابی ، بیمناکی و وحشت های ناگهانی را می توان مشاهده کرد . کسانی که به این اختلال مبتلا هستند گاهی خود را در آستانه مردن حس می کنند ولی همیشه مضطرب نیستند . حملات وحشت زدگی به صورت ناگهانی شروع می شود و تپش قلب شدید ، تنگی نفس ،درد قفسه سینه ، ع×ر×ق کردن ، سرگیجه را دارند .

اختلال هراس یا فوبیا :

شخص مبتلا به این اختلال از شی ، موقعیت خاص به شدت و به شکل نامعقولی می ترسد . از هراس های شایع می توان به هراس از موقعیت های اجتماعی ، سگ هراسی ، بلند هراسی ،پرواز هراسی اشاره کرد .

اختلال اضطراب تعمیم یافته :

که در آن اضطراب باید حداقل یک ماه طول بکشد افراد مبتلا به این اختلال دلیل مشخصی برای اضطراب خود ندارند . این افراد عصبی بوده و حتی پیوسته نگران کار ، روابط و سلامتی خود هستند .

  • اختلال وسواس فکری – عملی
مبتلایان به این اختلال ، تردید های جزئی و کار های روزمره خود را روزی هزار بار تکرار و مرور می کنند . شایع ترین اجبار های عملی ، بازرسی ، کنترل کردن ، تمیز کردن و شمارش های افراطی هستند .

  • اختلالات خلقی :
اختلالاتی که مهم ترین ویژگی آن ها ، ناراحتی خلقی اولیه می باشد برای مثال اختلالات افسردگی و اختلال دو قطبی که در مرکز مشاوره فردی زیر نظر بهترین مشاوره روانشناسی قابل بهبود هستند . از نشانه های بارز آن می توان به خلق افسرده در بیشتر اوقات روز ، مشکلات خواب ، خستگی و بی حالی ، احساس گناه ، عدم علاقه به اکثر کار ها و لذت نبردن از آن ها ، اشکال در تفکر و تمرکز و تصمیم گیری . افکار مرگ و خودکشی می باشد .

  • اختلالات خوردن :
کم خوری و پرخوری عصبی که در نوجوانان و جوانان افزایش پیدا کرده و نیازمند درمان روانشناختی می باشند .

  • اختلالات خواب :
که شامل بی خوابی ، پر خوابی ، حمله خواب ، اختلال خواب مرتبط با تنفس می باشد .

  • اختلالات شخصیت :
اختلالات شخصیت به صورت وجود صفات شخصیتی انعطاف ناپذیر و ناسازگارانه هستند. به عبارتی الگوهای شناختی رفتاری ناسازگارانه مزمن که با شخصیت فرد عجین شده اند و برای دیگران دردسر ایجاد کرده و یا غیر قانونی وزیانبخش هستند که شامل زیر مجموعه متفاوتی می باشد .

دسته عجیب و نا متعارف که شامل اختلال پارانوئید که با بی اعتمادی ، شکاک و خودشان را برحق ولی آسیب پذیر و مورد حسد دیگران می دانند . اسکیزوئید : نداشتن روابط اجتماعی رضایت بخش گوشه گیر و کمرو و به اصطلاح عامیانه آدم های سردی هستند و اسکیزوتایپال باور های عجیب و سوء ظن ، و تنفر آشکار دارند می باشد .

دسته نمایشی و دارای مشکلات هیجانی که شامل نمایشی : که به عنوان افرادی بسیار توجه طلب و بسیار واکنش های افراطی از خود نشان می دهند . خود شیفته : بر داشت های غیر واقع بینانه از اهمیت خود دارند و انتقاد پذیر نیستند و حس همدلی ندارند و این موارد مشکلاتی را در ارتباطشان ایجاد می کند و مرزی که به عنوان افرادی که ثبات هیجانی ندارند و تکانشی و غیر قابل پیش بینی و تحریک پذیر و مضطرب هستند و نوع دیگر که ضد اجتماعی می باشد و این افراد زور گو ، قانون شکن ، بی مسئولیت و با جرم و خشونت عجین هستند .

دسته دیگر از اختلال شخصیت که دسته ترسو و دوری گزین نامیده می شود و می توان به افرادی دوری گزین که کمرو و تودار هستند و عزت نفس کمی دارند و در برابر طرد شدن بسیار حساس هستند . افراد دیگر که وابسته هستند و اعتماد به نفس ندارند نمی توانند شخصیت خود را نشان دهند و همیشه متکی به فرد دیگر هستند . و از انواع دیگراین دسته که به نوع پرخاشگر و وسواسی می توان اشاره کرد .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین