. . .

پزشکی رفع و درمان گرفتگی بینی کودکان و نوزادان هنگام سرماخوردگی و حساسیت

تالار طب اطفال

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,352
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1
گرفتگی بینی در واقع نشانه ای است که غشا بینی به دلیل التهاب رگ های خونی متورم شده، و ورم کرده باشد. تورم غشا در بینی عمدتا ناشی از افزایش جریان خون در بینی در طول آزاد شدن ماده آنتی هیستامین است که مکانیزم دفاعی بدن هر ذره خارجی ناخواسته وارد بینی شده از طریق هوا را تشخیص می دهد. ورم بینی منجر به تولید بیش از حد مخاط توسط غشا بینی می شود.


گرفتگی بینی همیشه مزمن بوده و اغلب در عرض سه هفته خوب می شود، گاهی ممکن است بیش از سه هفته باقی بماند و منجر به مشکلات جدی به خصوص در نوزادان شود که ممکن است باعث شود آن ها شیردهی یا دشواری تنفس را متوقف کنند.

از دلایل اصلی گرفتگی بینی در نوزادان و کودکان می توان به برخی موارد اشاره کرد به عنوان مثال هوای بسیار خشک داخل بینی نوزاد و کودک می تواند باعث ایجاد خشکی در پوشش حساس بینی شود و ممکن است شکستگی و خونریزی رگ های خونی در داخل بینی خشک در کودکان وجود داشته باشد.

خشکی بینی ممکن است نه تنها منجر به خون ریزی از بینی نوزاد، بلکه باعث می شود که کودک سرما بخورد.معمولاً بدترین شرایط از خشکی بینی در کودکان در طول روزهای سرد زمستان رخ می دهد، که گرمایش هوا را در داخل خانه خشک می کند.

درمان گرفتگی بینی کودکان


دلیل گرفتگی بینی کودکان در فصل های سرد چیست؟​

علل گرفتگی بینی نوزادان و کودکان​

در متن زیر در نمناک برخی از شایع ترین علل گرفتگی بینی در نوزادان و کودکان آورده شده است.

هوای خشک یک علت برای گرفتگی بینی است:​

نوزادان و کودکان بینی های بسیار کوچکی دارند که به شدت به هوای خشک حساس هستند.بیشتر در طول روزهای زمستان در معرض هوای خشک قرار دارند که می تواند ترشحات بینی آنها را خشک کند. قطرات بینی و یا دستگاه بخور می توانند در مورد علایم گرفتگی بینی که ناشی از هوای خشک است، مفید باشند.

گرفتگی بینی به خاطر محرک هایی (مانند غبار، عطر و یا دود سیگار):​

محرک ها مانند مواد شیمیایی، گرد و غبار، دود سیگار و غیره می تواند موجب حساسیت در مجاری بینی و تخلیه بینی شود. بینی و تخلیه مخاط بینی علایم رایجی برای این مشکل هستندکه استفاده از اسپری آب نمک به تسکین علایم کمک می کند.

گرفتگی بینی به خاطر گرد و غبار


گرفتگی بینی کودک به دلیل حساسیت به گرد و غبار​

گرفتگی بینی کودک به علت آلرژی:​

نوزادان و کودکان از گرفتگی بینی به خاطر وجود مواد آلرژی زای موجود در هوا رنج می برند که می توانند به بینی، سینوس، گلو، چشم ها و غیره آسیب برسانند. گرفتگی بینی مداوم، عطسه کردن، جوش، خارش پوست و چشم، سرفه، اسهال و غیره برخی علایم رایج در مشکل گرفتگی بینی ناشی از آلرژی هستند.

عفونت تنفسی فوقانی، مثل سرما خوردگی و آنفولانزا:​

سرما خوردگی و آنفولانزا برای عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، شایع هستند و به دلیل سیستم ایمنی نابالغ دوران کودکی، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در نوزادان یا کودکان خردسال بسیار شایع است.

سرما خوردگی کودکان


سرماخوردگی از علل گرفتگی بینی کودکان​

گرفتگی بینی در کودکان به خاطر توده های بزرگ:​

بافتی از غدد لنفاوی نزدیک ورودی عبور هوای تنفسی وجود دارد،که لوزه و آدننویید است. گرفتگی بینی یا علایمش در کودکان مبتلا به آدننویید، بزرگ دیده می شود. معمولاً نوزادان و کودکان در طول 4 سال در زمان مبارزه با میکروب و عفونت ها بزرگ تر یا دردناک و متورم می شوند. اختلالات در خواب، تنفس پر سر و صدا، تنفس از طریق دهان، خر خر و غیره نیز نشانه هایی هستند که در چنین مواردی دیده می شوند.

گرفتگی بینی ناشی از اجسام خارجی:​

این خیلی شایع است که نوزادان عادت دارند اشیا کوچکی مثل آجیل، ذرت بو داده، سنگریزه، دکمه ها و غیره را در بینی یا دهان خود قرار دهند در صورتی که هر شی خارجی وارد بینی شود، احتمال گرفتگی بینی و یا علایمش وجود دارد ؛ این علایم را می توان با حذف جسم وارد شده از بینی کاهش داد.

گرفتگی بینی ناشی از اجسام خارجی


خارج کردن اجسام خارجی از بینی نوزاد​

چگونه از شر گرفتگی بینی خلاص شویم؟ رفع مشکل خشکی داخل بینی​

اغلب در صورتی گرفتگی بینی رخ می دهد، که خشک باشد ؛ برای اولین بار باید تمام توجه و اقدامات مناسب را برای تسکین بینی خشک او انجام دهید. در این بخش ما خواهیم فهمید که چگونه کودکی که بینی خشکی دارد و یا از وضعیت گرفتگی بینی رنج می برد را می توان تسکین داد و سپس به روش های درمانی یا راه هایی برای خلاص شدن از گرفتگی بینی او ادامه خواهیم داد:

راه هایی برای تمیز کردن بینی خشک نوزادان و کودکان:​

اجازه دهید ابتدا در مورد راه هایی برای تسکین بینی خشک او صحبت کنیم.

دستگاه بخور در نزدیکی تخت خواب فرزندتان:

وجود دستگاه بخور در نزدیکی تخت خواب فرزندتان می تواند به مرطوب کردن خلط درون بینی اش کمک کند. حمام را پر از بخار کردن و حمام کردن نوزادتان به او کمک می کند که از وضعیت بینی خشک رهایی یابد و بهتر و آسوده تر بخوابد.

دستگاه بخور برای کودکان


دستگاه بخور برای مرطوب کردن خلط درون بینی کودک​

آب نمک :

مرطوب کردن بینی نوزادان و کودکان با قطره های آب نمک برای رهایی از گرفتگی بینی عالی است ؛ کودک خود را به پشت بخوابانید و پتوی کوچکی را زیر شانه هایش جای دهید. 2-3 قطره آب نمک را در بینی او بریزید و نوک بینی اش را به آرامی فشار دهید تا آب نمک وارد شود و حداقل یک دقیقه قبل از تخلیه بینی نوزادتان صبر کنید.

درمان برای رهایی از شر گرفتگی بینی از طریق داروها​

داروها معمولاً مورد نیاز نیستند، در صورتی که علائم گرفتگی بینی به شدت خفیف باشند ؛ مکانیزم دفاعی طبیعی کودکان به بهبود آنها کمک خواهد کرد با این حال، در صورتی که علائم بیماری جدی باشند یا کودک شما را آزار دهند، باید به درمان موثر نیاز داشته باشند.

مصرف زیاد دارو می تواند به درمان علائم بینی گرفته کمک کند، نه علت واقعی اش با این حال، داروهای دیگری برای نشانه های متفاوت بینی گرفته برای علل مختلفش وجود دارد پس لازم است قبل از دادن دارو به کودک به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

درمان گرفتگی بینی نوزاد با دارو


درمان قطعی گرفتگی و خشکی بینی نوزاد​

درمان ها از طریق پورابینی برای تمیز کردن مخاط بینی کودک و نوزاد:​

ممکن است از طریق پورابینی از علائم گرفتگی بینی راحت شوند ؛ در ادامه این بخش نمناک مراحل در مورد نحوه استفاده از پورابینی توضیح داده شده.

هوا را قبل از استفاده بگیرید حالا به آرامی نوک پورابینی را در سوراخ بینی اش قرار دهید، درست نزدیک دهانه.

دقت کنید که به داخل آن فرو نبرید زیرا ممکن است صدمه ببیند و یا باعث آسیب در بخش داخلی بینی کودک شود و سپس گوی را رها کنید تا هرچه هست به داخل پورابینی کشیده شود.

پورابینی را بعد از هربار مصرف بشورید ؛ با این که پورابینی به پاک کردن خلط غلیظ از بینی کمک می کند، اما باید اشاره کرد که گرفتگی بینی به خاطر غشا بینی، ورم بینی و ملتهب شدن رگ های خونی در داخل بینی ایجاد می شود بنابراین نباید در درمان گرفتگی بینی به طور کامل موثر باشد.

پورابینی کودکان


تمیز کردن داخل بینی نوزاد با پورابینی​

داروهای خانگی برای گرفتگی بینی نوزادان و کودکان​

مثل همیشه نمناک برخی از روش های خانگی مهم که می توانند به شما کمک کنند را جمع آوری کرده است، این درمان های خانگی برای موارد خفیف و ملایم کاربرد دارد.

هیدراته ماندن برای درمان گرفتگی بینی کودکان:​

لازم به ذکر است که آب و هیدراته بودن بدن به کودک شما کمک می کند خلط غلیظش را به روش بهتری پاک کند بنابراین، لازم است که شیر مادر یا غذای مناسب را در طول روز در صورت بروز علائم بینی داشته باشید.

مالش قفسه سینه و یا مالش بخوری ممکن است باعث شود که کودک شما احساس آسودگی بیشتری با مشکلش کند ؛ برای این کار می توان از روغن اکالیپتوس و روغن نعناع خشک و غیره استفاده کنید و درمان موثرتری را ایجاد کند.

مالش قفسه سینه نوزاد


مالش قفسه سینه برای درمان گرفتگی بینی کودکان​

درمان گرفتگی بینی کودکان با آب نمک:​

اسپری ها و یا قطرات آب نمک بینی ممکن است موثر باشند ؛ علائم گرفتگی بینی ناشی از محرک ها ممکن است تا حدی در نوزادان با قطره یا اسپری های نمکی موجود در داروخانه ها، درمان شوند اما باید به خاطر داشته باشد که استفاده بیش از حد از اسپری آب نمک ممکن است باعث گرفتگی بیشتر در کودکان میشود.

  • تشک او را کمی کج نگه دارید تا مرطوب شدن خلط به گلو ساده تر شود.
  • گذاشتن بخور در اتاق فرزندتان به تسکین کمی از مشکل گرفتگی بینی او کمک خواهد کرد.
  • مهم است که سیستم ایمنی فرزندتان را تقویت کنید دادن پروبیوتیک بیشتر به کودکتان به او کمک می کند سیستم ایمنی قوی تری داشته باشد.
  • ماساژ درمانی کمی به کودک کمک می کند تا شرایط بد بینی اش تسکین پیدا کند.
در نتیجه، در بالا برخی از روش های درمانی برای کمک به نوزادان و کودکان برای رهایی از شر علائم گرفتگی بینی گفته شده است اما باید به خاطر داشته باشد که شرایط مزمن گرفتگی بینی مستلزم بازدید فوری پزشک و درمان های پیشرفته برای ریشه کن شدن موثر است. مشورت با پزشک کودکتان به شما کمک خواهد کرد تا در مورد درمان های مناسب گرفتگی بینی او بدانید.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین