. . .

دانستنی راز شکل‌گیری حلقه‌های زحل پس از مدت ها مشخص شد!

تالار نجوم و ستاره‌شناسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
133
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

حلقه‌های زحل

پژوهشگران با اجرای شبیه‌سازی پیچیده بدین‌نتیجه رسیدند که حلقه‌های زحل نه میلیاردها سال قبل، بلکه همین اواخر براثر برخورد دو قمر یخی شکل گرفتند.

سعی کنید سیاره زحل را بدون حلقه‌هایش تصور کنید. حالا فرض کنید دو قمر بزرگ یخی کم‌کم به یکدیگر نزدیک می‌شوند و بوم! انفجاری عظیم دو جسم جامد را به قطعات یخی کوچک تبدیل می‌کند. تکه‌های شبیه به الماس در تاریکی پراکنده می‌شوند. تعداد زیادی قطعه‌ی یخی هم به زحل نزدیک می‌شوند، آنجا می‌ماندند و رقصی هماهنگ را با این سیاره آغاز می‌کنند.
درنهایت، قطعه‌های به‌جامانده حلقه‌های درخشان و زیبای زحل را تشکیل می‌دهند. چنین چشم‌انداز زیبایی حاصل تلاش برای پاسخگویی به یکی از بزرگ‌ترین رازهای منظومه‌ی شمسی است: حلقه‌های زحل از کجا آمده‌اند و چگونه شکل گرفتند؟
به گزارش نیویورک‌تایمز، هفته‌ی گذشته پژوهشی در مجله‌ی Astrophysical منتشر شد که نشان می‌داد حلقه‌های زحل نه‌تنها مربوط به میلیاردها سال پیش نیستند، بلکه بر اساس مقیاس نجومی در گذشته‌ای نزدیک تشکیل شده‌اند. این حلقه‌ها که تنها چندصد میلیون سال قدمت دارند، احتمالا حاصل برخورد دو قمر منجمد در ابعاد متوسط بودند. جیکوب کگریس، پژوهشگر مرکز پژوهشی آمس ناسا می‌گوید: «عالی میشد اگر دایناسورها تلسکوپ داشتند و می‌توانستند این چشم‌انداز زیبا را ببینند.»
دکتر کگریس و همکارانش، فرضیه‌ی حلقه‌های جوان‌تر زحل را با استفاده از تاسیسات رایانش پیشرفته در مرکز تحقیقات غیرمتمرکز بریتانیا آزمایش کردند. این سیستم ابررایانشی به پژوهشگرها امکان داد تا آن رویداد فاجعه‌بار را بارها و بارها با جزئیات بیشتر و به‌همراه پیامدهای فوری آن بازآفرینی کنند و دریابند که این روایت از شکل‌گیری حلقه‌های زحل پذیرفتنی است.
قطعه‌هایی که پشت حد روش باقی ماندند احتمال با دیگر قمرها برخورد کردند، آن‌ها را تراش دادند و مواد بیشتری را آزاد کرده‌اند. این نوع برخورد ممکن است به شکل‌گیری قمرهای جدیدتر انجامیده باشد.

معلوم نیست کدام یک از قمرهای کنونی زحل نسبتاً جدید محسوب می‌شوند؛ اما رئا، دومین قمر بزرگ زحل پس از تایتان می‌تواند یک نمونه باشد. اگر این قمر کهن‌تر بود، مدارش بیش از اکنون گریزان از مرکز بود، اما رئا دارای مداری مدور و مسطح است و همین مسئله نشان می‌دهد در گذشته‌ای نزدیک شکل گرفته است.

برخی از قمرهای زحل احتمالا دارای اقیانوس‌های زیرسطحی زیست‌پذیر هستند؛ اما اگر این قمرها جوان‌تر از تصورات باشند، این احتمال کاهش خواهد یافت. بحث دیرینه بر سر منشأ حلقه‌های زحل با این پژوهش به پایان نمی‌رسد. با این‌حال این پژوهش تأکید می‌کند که حلقه‌های زحل ناپایدار و در حال تغییر هستند.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
2K

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین