. . .

پزشکی دی‌ان‌ای انسان را اکنون می‌توان از هوا استخراج کرد؛ دانشمندان نگران این فناوری هستند

تالار متفرقه پزشکی

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
127
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

استخراج DNA انسان از محیط

فناوری شناسایی DNA انسان در نمونه‌های برداشت‌شده از آب و هوا، می‌تواند ابزار جدید قدرتمندی را به افراد مسئول بدهد و تبعات اخلاقی به‌دنبال داشته باشد.

براساس مطالعه‌ی جدید پژوهشگران دانشگاه فلوریدا، DNA انسان را می‌توان از مقادیر کمی آب، ماسه و هوای محیط توالی‌یابی و به‌طور بالقوه، اطلاعات شناسایی‌پذیر مانند تبار ژنتیکی، جنسیت و خطرات سلامتی را از آن استخراج کرد.
هر سلول بدن حاوی DNA است و از آنجا که هر فرد کد ژنتیکی منحصربه‌فردی دارد، DNA می‌تواند برای شناسایی افراد مورد استفاده قرار گیرد. به‌طور معمول پزشکان و پژوهشگران، DNA انسان را از طریق نمونه‌برداری مستقیم، مانند آزمایش خون، سوآپ نمونه‌گیری یا بافت‌برداری (بیوپسی) به‌دست می‌آورند. بااین‌حال تمام موجودات زنده ازجمله گیاهان و میکروب‌ها، به‌طور دائم DNA دفع می‌کنند. درنتیجه آب، خاک و حتی هوا حاوی ذرات میکروسکوپی از مواد بیولوژیکی موجودات زنده است.
دی‌ان‌ایی که موجود زنده در محیط پخش کرده است، به‌عنوان DNA محیطی یا eDNA شناخته می‌شود. در چند دهه‌ی گذشته، دانشمندان توانسته‌اند eDNA را از نمونه‌های خاک یا آب جمع‌آوری و توالی‌یابی کنند تا تنوع زیستی، جمعیت حیات‌وحش و عوامل بیماری‌زا را پایش کنند. ردیابی گونه‌های نادر یا دست‌نیافتنیِ درمعرض خطر انقراض ازطریق DNA محیطی آن‌ها، موهبتی بزرگ برای پژوهشگران بوده است؛ زیرا روش‌های پایش سنتی مانند مشاهده یا به‌دام‌انداختن می‌تواند برای گونه‌های مورد نظر دشوار، اغلب ناموفق و آزاردهنده باشد.
پژوهشگرانی که از ابزارهای eDNA استفاده می‌کنند، معمولا فقط روی گونه‌هایی که درحال مطالعه‌شان هستند، تمرکز می‌کنند و DNA سایر گونه‌ها را نادیده می‌گیرند. بااین‌حال انسان‌ها نیز DNA را در محیط اطرافشان پخش می‌کنند و همان‌طور که پژوهشگران ژنتیک‌شناس، بوم‌شناس و زیست‌شناس دریایی در آزمایشگاه دافی دانشگاه فلوریدا نشان داده‌اند، نشانه‌هایی از حیات انسانی را می‌توان در همه جا، به‌جز دورافتاده‌ترین مکان‌ها پیدا کرد.

حیوانات، انسان‌ها و ویروس‌ها در eDNA

پژوهشگران نمونه آب را از رودخانه‌ای در فلوریدا جمع‌آوری می‌کنند
پژوهشگران توانستند DNA دست‌نخورده‌ی انسان را در نمونه‌های آب رودخانه‌ای در فلوریدا جمع‌آوری کنند.
به‌نقل از کانورسیشن، پژوهشگران از DNA محیطی برای مطالعه‌ی لاک‌پشت‌های دریایی درمعرض خطر انقراض و تومورهای ویروسی که لاک‌پشت‌ها مستعد آن‌ها هستند، استفاده کردند. لاک‌پشت‌های دریایی کوچکی که سر از تخم درمی‌آورند، هنگام خزیدن درامتداد ساحل برای رسیدن به اقیانوس، دی‌ان‌ای خود را در محیط پخش می‌کنند.
شن‌ و ماسه‌ی برداشته‌شده از مسیر حرکت لاک‌پشت‌ها، برای ارائه‌ی اطلاعات ارزشمند درباره‌ی این حیوانات و ویروس‌های هرپس و تومورهای فیبروپاپیلوماتوزی که آن‌ها را مبتلا می‌کنند، حاوی DNA کافی است. برداشتن یک لیتر آب از مخزن یک لاک‌پشت دریایی درحال بهبودی که تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارد، به همان اندازه اطلاعات ژنتیکی برای پژوهش‌ها فراهم می‌کند. برخلاف نمونه‌گیری خون یا پوست، جمع‌آوری eDNA هیچ استرسی برای حیوان ایجاد نمی‌کند.
فناوری توالی‌یابی ژنتیکی که برای رمزگشایی DNA استفاده می‌شود، در سال‌های اخیر به سرعت بهبود یافته است و اکنون می‌توان DNA هر موجود زنده را در نمونه‌ای برداشت‌شده از محیط به‌راحتی توالی‌یابی کرد. پژوهشگران احتمال می‌دادند که نمونه‌های شن و آب که برای مطالعه‌ی لاک‌پشت‌های دریایی استفاده کرده‌اند، حاوی DNA شماری از گونه‌های دیگر، ازجمله انسان‌ها باشد. آنچه آن‌ها نمی‌دانستند این بود که DNA انسانی قابل استخراج تا چه حد اطلاعات مفید دارد.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
66

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین