. . .

پزشکی دلیل حواس پرتی چیست؟

تالار مغز و اعصاب

sara°⁸

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
169
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-26
آخرین بازدید
موضوعات
241
نوشته‌ها
598
راه‌حل‌ها
2
پسندها
1,127
امتیازها
306
محل سکونت
بهشت

  • #1
همه ما برای انجام کارهایمان وقت زیادی نداریم و در برخی موارد و گاهی اکثر موارد دچار عدم تمرکز حواس می شویم. در این مقاله به بررسی دلایل عدم تمرکز حواس می‌پردازیم.
به گزارش بهداشت نیوز، در این بخش مهمترین علل عدم تمرکز حواس(Attention) را به شما معرفی می کنیم. شما باید ببینید که کدام یکی از این موارد موجب عدم تمرکز شما می شود. بعد در صدد مبارزه با آن بر آیید.

استرس

استرس و تمرکز، با هم رابطه مستقیمی دارند. وقتیکه ما چندین کار را هم‌زمان با هم انجام می‌دهیم باعث استرس ما می شود. این استرس تمرکز ما را به شدت کم کرده و باعث می شود به درستی از عهده آن کار بر نیاییم. برای افزایش تمرکز در این موارد باید تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن را بیاموزید و بر استرس تان غلبه کنید.

کسالت از دلایل عدم تمرکز

کارهایی که زیاد مورد علاقه تان نیست گاه می توانند سبب تحلیل انرژی و حواس پرتی شوند. خیلی از کارها برای شما کسل کننده است و اجازه نمی دهد شما در آن تمرکز داشته باشید. برای مقابله با این مساله برای خود جایزه تعیین کنید. مثلا بگویید بعد از هر نیم ساعت یا هر ده دقیقه استراحت میکنم یا میوه میخورم یا فلان کیک را می خورم یا مثلا آهنگ مورد علاقه ام را گوش میکنم و .. . . در این حال سعی کنید فقط در آن تایم کوتاه با کیفیت عالی کار کنید تا بعد به استراحت و تفریح تان برسید.

سبک زندگی

سبک زندگی و نحوه ی زندگی افراد بر روی تمرکز آنها تاثیر می گذارد. مثلا شما باید همیشه غذای سالم و اندازه بخورید. سعی کنید کاری کنید که همیشه کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین و چربی‌های سالم به اندازه کافی به بدن شما برسد. از مصرف غذاهای فست فودی خودداری کنید. همچنین ورزش روزانه را در زندگی خود بگنجانید.

افسردگی از دلایل عدم تمرکز

موسسه ملی بهداشت روان می گوید مشکل در داشتن تمرکز یکی ازعلائم شایع افسردگی است. اگر شما در داشتن تمرکزمشکل دارید، و نیز احساس پوچی، ناامیدی، یا بی تفاوتی می کنید شما ممکن است دچار افسردگی شده باشید. در این موارد باید افسردگی تان را درمان کنید.

محیط بی‌نظم و شلوغ

محیط آرام و ساکت هم بر تمرکز شما تاثیر گذار است. مثلا اگر مکان کارتان جوری باشد که مدام خانواده یا همکاران سر میز شما بیایند و حواستان را پرت کنند، خب مسلما تمرکز کافی را ندارید و نمیتوانید کارتان را سریع و با کیفیت انجام دهید.

گرسنگی

معده خالی و گرسنگی تمرکز افراد را کم می کند. ما نمی گوییم پرخوری کنید. ولی نباید معده تان خالی باشد و احساس ضعف کنید. مغز نمی تواند بدون سوخت تمرکز کند، بنابراین حذف وعده های غذایی به خصوص صبحانه یک عامل نداشتن تمرکز است. رساندن غذاها به مغز و داشتن یک منبع سوخت ثابت این مشکل را حل کنید. حتی میتوانید کمی آجیل و کشمش کنار خود بگذارید تا در موارد گرسنگی از آنها استفاده کنید.

کمبود خواب از دلایل عدم تمرکز

یکی از مهمترین علل عدم تمرکز بی‌خوابی یا اختلالات خواب است. هر شخصی باید بین ۷-۹ ساعت در شبانه روز خواب کافی داشته باشد. پس برای افزایش تمرکز باید برنامه‌ خواب خودتان را دوباره اولویت‌بندی کنید و سعی کنید در طول شب خوابی مفید و کافی داشته باشید.

علت عدم تمرکز حواس

تلفن همراه شما از دلایل عدم تمرکز

زنگ تلفن همراه و اس ام اس های آن میتواند تمرکز شما را به هم بزند. مثلا ممکنست در حین کار دختر خاله تان به شما زنگ بزند و نیم ساعت هم با شما حرف بزند. برای مقابله با اینکار شماره هایی که حس میکنید کار واجبی را ندارند برندارید و آن را به پست صوتی منتقل کنید. یا مثلا از اس ام اس های خودکار استفاده کنید و بنویسید اکنون نمیتوانم پاسخگو باشم.

عدم اولویت‌بندی

یکی دیگر از علل عدم تمرکز در افراد آنست که نمیدانند باید به کدام‌یک از کارهایتان بپردازید. خیلی از افراد در یک بازه‌ی زمانی مشخص، وظایف مهم و مختلفی را باید انجام دهند. اما اگر آنها ندانند که کار بعدی‌ شان چیست یا مدام از این شاخه به آن شاخه بروند یا مثلا وظایفشان را نیمه کاره رها کنند خب مسلما به هدف شان نمی رسند. این افراد باید همه کارهای روزانه هفتگی و حتی سالانه شان را در برگه ای بنویسند و آنها را اولویت بندی کنند.

داروها

خیلی از داروها باعث کاهش تمرکز افراد می شود. مثلا داروهای خواب آور، داروهای ضد افسردگی و … . در این موارد با دکتر یا داروساز مشورت کرده و از او بخواهید دارو و یا مکملی را برای شما تجویز کند که تمرکزتان را افزایش دهد. با این کار میتوانید با مشکل عدم تمرکز تان مقابله کنید.

سندروم بیش فعالی یا ADHD

یکی دیگر از عدد کمبود تمرکز در شما ممکنست اختلال کم‌توجهی- بیش فعالی باشد. امروزه حدود پنج تا ۱۰ درصد کودکان و چهار درصد از بزرگسالان، از ADHD رنج می‌برند. بااین‌حال کمتر از ۲۰ درصد از افراد مبتلا به ADHD، از مشکل خود آگاهی دارند و به فکر درمانش هستند. اگر اختلال حواس و کمبود تمرکز در شما خیلی زیاد است میتوانید با یک متخصص مشورت کنید.

افکار منفی از دلایل عدم تمرکز

افکار منفی و فکر و خیال یکی دیگر از علل نداشتن تمرکز است. اگر شما دائم در مورد کارهایی که انجام داده اید یا می خواهید انجام دهید یا مثلا در مورد مکالمه دیروز خود با دوستتان و… فکر کنید خب مسلما به کارتان نمی رسید. برای مقابله با اینکار هر فکری که به ذهن تان آمد به صورت تیتر وار در برگه ای یادداشت کنید تا وقتی کارتان تمام شد به سراغ آن بروید.

رسانه های اجتماعی

رسانه ها و شبکه های اجتماعی مثل تلگرام یکی دیگر از علل عدم تمرکز در شماست. گاهی وقتها در روز چندین بار کار خود را قطع می کنید تا با دوستان تان ارتباط برقرار کنید. با خودتان عهد ببندید که در ساعات کار اصلا سراغ رسانه های اجتماعی نروید. این محیط مخصوص زمان استراحت شماست.

انجام چند کار مختلف هم زمان

هیچ وقت چند کار را با هم انجام ندهید. با اینکار کیفیت و کمیت همه کارهایتان آسیب می بیند. همیشه سعی کنید خیلی سریع و با کیفت کار اول را تمام کرده و بعد به سراغ کار بعدی بروید. در این حالت بهتر به کارهایتان خواهید رسید.

ایمیل های بیش از حد

خیلی از شما طی روز ایمیل های زیادی دریافت میکنید و وسوسه می شوید که دائم آنها را چک کنید. اولا زمان چک کردن ایمیل را یک زمان خاص بگذارید و فقط در آن تایم ایمیل چک کنید. دوما ایمیل های تبلیغاتی و ایمیل هایی که مهم نیستند را بلاک کنید.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
1
بازدیدها
127
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
121

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین