. . .

آموزش در مورد خانه داری آسان و سریع چه می‌دانید؟

تالار آموزش خانه‌داری

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,286
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1
خانه داری آسان، خانه داری راحت، خانه داری ساده، خانه داری سریع و حتی خانه داری کوتاه بخش‌هایی از کارهای خانه هستند که همه خانم‌ها آنها را انجام می‌دهند. برای داشتن خانه‌ای تمیز و مرتب توجه به نکات ساده خانه داری کمک می‌کند تا هم خانه‌ای تمیز داشته باشید و هم اینکه از انجام کارهای خانه خسته نشوید.

درست است که هنر خانه داری در طبیعت هر خانمی نهفته است، اما یادگیری اصول ساده خانه‌داری کمک می کند تا برای داشتن یک خانه تمیز و مرتب کمتر به زحمت بیفتید. در این مطلب سعی داریم تعدادی از کاربردی‌ترین نکات خانه‌داری را برای شما شرح دهیم؛

زرنگ باشید
تَر و فرز بودن و انجام دادن سریع و به موقع کارهای خانه باعث می‌شود که همیشه جلو باشید و از انجام هیچ کاری عقب نیفتید. اگر صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید، خیلی سریع می‌توانید به همه کارهای روزانه خود برسید و خیلی سریع‌تر از آنچه که فکر کنید، استراحت کنید.

همین که عادت کنید هر کاری را در وقت و زمان خودش انجام دهید، بسیاری از کارهای خانه شما بدون هیچ زحمتی انجام می‌شوند. البته بدیهی است که گاهی نیاز به استراحت دارید و نمی‌توانید به موقع به کارهای خانه برسید؛ اما در غالب موارد انجام دادن به موقع و در لحظه کارها باعث می‌شود از هیچ کاری عقب نیفتید و همیشه خانه‌تان برق بزند.

مثلا بعد از صرف ناهار، شست و شوی بلافاصله ظرف‌ها را در برنامه کاری خود قرار دهید. این کار کمتر از 15 دقیقه وقت شما می‌گیرد، اما در عوض تا شب آشپزخانه‌ای مرتب و تمیز به شما تحویل می‌دهد.

یا بعد از هر پخت و پزی، اجاق خوراک‌پزی خود را با دستمال و اسپری مخصوص گاز تمیز کنید.

هنگام قرار دادن هر چیزی در یخچال، به نظم و انضباط داخل یخچال توجه کنید و حتما همه چیزی را سر بسته و در بسته در یخچال قرار دهید.

حتی بعد از رسیدن به خانه، لباس بیرون خود را بلافاصله در رخت آویز و در داخل کمد قرار دهید. جوراب‌ها را در جا جورابی بگذارید و خلاصه اینکه همه چیز را در همان لحظه در جای مناسب خود قرار دهید.

انعطاف پذیر باشید
همان قدر که نیاز دارید زرنگ و تَر و فرز باشید، به همان اندازه هم باید انعطاف پذیر باشید. حتما روزهایی هستند که به هر دلیل نمی‌توانید از پس کارهای خانه بر آیید و نمی‌توانید به موقع به کارهای خانه برسید. در این روزها اصلا خود را اذیت نکنید و کمی به خودتان استراحت دهید. بیشتر بخوابید، غذا را از بیرون تهیه کنید یا حتی مهمان یکی از نزدیکان خود شوید تا هم استراحت کرده باشید و هم اینکه کسی از شما پرستاری کرده باشد.

شاید حال جسمی‌تان خوب باشد، اما به یک تحول روحی شاد و دل‌انگیز نیاز داشته باشید. برای این کار حتما با دوستان و عزیزانتان قرار بگذارید و کمی با آنها باشید. به یاد داشته باشید که کار خانه همیشه هست و همیشه وجود دارد؛ شما باید هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی توانایی انجام کارهای خانه را داشته باشید. برای این منظور حتما باید مراقب سلامت روح و روان و جسم خود باشید.

کمک بگیرید
احتمالا روزهایی هستند که شدت کارهای خانه بیشتر از همیشه‌اند. مثلا اگر اثاث‌کشی کرده‌اید یا قصد خانه‌تکانی دارید. در این روزها اگر از کسی کمک بگیرید، هم کارهایتان سریع‌تر انجام می‌شود و هم اینکه خودتان خسته و درمانده نمی‌شوید.

قانون وضع کنید
برای همه اعضای خانواده قانون وضع کنید؛ قرار نیست همه مسئولیت‌های داشتن یک خانه تمیز و مرتب فقط و فقط بر دوش خانم خانه باشد. همسر و فرزندان شما نیز در انجام این مهم وظایفی بر عهده دارند. برای مثال شست و شوی حمام و دستشویی یا تمیز کردن در و پنجره‌ها را به آقای خانه واگذار کنید. برای این کار برنامه بچینید و مثلا تعیین کنید که هر جمعه تمیز کردن حمام و دستشویی با همسرتان است. برای فرزندان نیز وظایفی تعیین کنید. بر اساس سن بچه‌ها از آنها بخواهید در کشیدن جاروبرقی یا شست و شوی ظروف یا تهیه یک غذای ساده و حاضری به شما کمک کنند. برای فرزندان کوچکتر وظایف سبک‌تری در نظر بگیرید. مثلا از آنها بخواهید سبد اسباب بازی‌شان را جمع کنند یا کشوی لباسشان را مرتب کنند. حتی ‌می‌توانید بخشی از خرید خانه را نیز به فرزندان واگذار کنید.

وسواس نداشته باشید

به یاد داشته باشید که تمیز بودن و داشتن خانه‌ای مرتب با وسواسی بودن فرق دارد. شما نباید با اخلاق وسواس‌گونه کارهای خانه‌ را انجام دهید. اگر وسواس داشته باشید نه تنها خودتان بلکه دیگر اعضای خانواده را نیز دچار گرفتاری و خستگی می‌کنید. به طوری که نهایتا انجام همه کارها به دوش خودتان محول می‌شود و کسی کمک حالتان نخواهد بود.

یادآوری می‌کنیم که به شدت کمال‌گرا بودن در انجام هر کاری نتیجه برعکس می‌دهد. هر خانه‌ای گاهی نیاز دارد کثیف و نامرتب باشد تا هم خودِ شما و سایر اعضای خانواده قدر تمیزی خانه را بدانید و برای داشتن خانه‌ای تمیز تلاش کنید.

از تجربیات خانه داری دیگران استفاده کنید

این روزها می‌توانید از انواع کانال سلیقه خانه داری در مورد موضوعاتی مانند خانه داری منظم، خانه داری و تزئینات یا نکات و ترفندهای خانه داری مدرن، فنگ شویی در خانه داری و ... اطلاعات خوبی به دست آورید. استفاده از تجربیات سایر افراد در مورد خانه‌داری کمک می‌کند تا اطلاعات ریز و درشت جالبی را در مورد هر موضوعی به دست آورید و به مرور زمان اطلاعات جامع و کاملی در مورد خانه و خانه‌داری کسب کنید.

به یاد داشته باشید که دنیای خانه‌داری، دنیای بسیار گسترده و وسیعی است که هر موضوعی می‌تواند در آن گنجانده شود؛ مثلا آشپزی، تمیز کاری، سلیقه خوب، فنگ‌شویی، ترکیب رنگ‌ها، چیدمان خوب لوازم خانه و آشپزخانه، ساختمان‌سازی و ... .

کلام آخر

اینکه خانه داری چیست یا چه مزایایی دارد، موضوع کاملا روشنی است. برای داشتن خانه‌ای تمیز و با نظافت، حتما لازم نیست وسایل گران‌قیمت داشته باشید یا خانه‌ای با متراژ بالا در اختیار داشته باشید.

کمک گرفتن از ترفندهای خانه‌ داری آسان برای شما این امکان را فراهم می‌کند که کارهای خلاقانه انجام دهید و از خلاقیت منحصر به فرد خود استفاده کنید. منزل شما جایی است که شخصیت و سلیقه شما و ایده‌های خانه‌داری شما را به رخ دیگران می‌کشد. در وهله اول همیشه و همیشه سعی کنید نظافت هر جای خانه را رعایت کنید و بعد به سراغ دیگر ابعاد خانه بروید.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین