. . .

پزشکی درد کلیه و دلایل آن

تالار بیماری ها

خدایـ جذابیتـ꧁꧂

رمانیکی خلاق
رمانیکی
شناسه کاربر
1685
تاریخ ثبت‌نام
2022-02-03
موضوعات
43
نوشته‌ها
242
پسندها
1,860
امتیازها
194
محل سکونت
آتشگاه🔥

  • #1
درد کلیه معمولا در پشت، زیر دنده‌ها در سمت راست یا چپ ستون فقرات حس می‌شود و می‌تواند به نواحی دیگر مثل پهلو، شکم یا کشاله ران هم منتقل شود.
کلیه‌ها ادرار را از طریق لوله‌هایی بنام میزنای به مثانه می‌ریزند و مثانه از طریق پیشابراه تخلیه می‌شود. هر مشکلی در هر یک از این نواحی می‌تواند منجر به درد شود. درد کلیه می‌تواند ناشی از سنگ کلیه، عفونت کلیه یا سایر بیماری‌های کلیوی باشد.

کمر دردی که ناشی از مشکلات عضلانی باشد معمولا در ناحیه پایین کمر رخ می‌دهد. درد کلیوی معمولا عمیق و در بخش بالای کمر و زیر دنده‌هاست. سایر علائم همراه با مشکلات کلیوی شامل تب، استفراغ، درد پهلوها و درد هنگام ادرار کردن است. درد اطراف کلیه‌ها می‌تواند ناشی از وجود مشکلی در ستون فقرات یا دنده‌ها، درد عضلانی، پنومونی یا مشکلی در طحال یا کبد باشد.
برای تشخیص درد در کلیه‌ها پزشک با شما صحبت کرده و شما را معاینه می‌کند. شاید نیاز به آزمایش خون، ادرار یا انجام سونوگرافی هم باشد. اگر سابقه سنگ کلیه داشته باشید، لزوما نیازی به انجام سی‌تی‌اسکن و قرارگیری در معرض اشعه نیست. از پزشک بپرسید که سی‌تی‌اسکن واقعا نیاز است یا خیر.
درمان به علت، شدت درد و میزان بدحالی بستگی دارد. گاهی درد با مصرف مسکن (مثلا استامینوفن) بهبود می‌یابد. با پزشک یا داروساز در این مورد مشورت کنید.

اگر فکر می‌کنید علت دردتان، کلیوی است، به پزشک مراجعه کنید. در صورت بارداری و داشتن درد کلیوی، حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن درد پشت به همراه هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید:

· تغییر ادرار، درد هنگام ادرار کردن یا وجود خون در ادرار

· احساس دفع فوری ادرار

· تب

· وجود سنگ در ادرار

· بی‌حال بودن
در صورت وجود درد کلیه یا ناحیه فلانک نباید ویزیت پزشک را به تعویق انداخت. درد ناحیه فلانک معمولا به دلیل مشکلات کلیوی رخ می‌دهد، ولی می‌تواند علل دیگری هم داشته باشد که نیازمند تشخیص دقیق توسط پزشک است. شروع ناگهانی و حاد درد کلیه یا ناحیه فلانک باید فورا بررسی شود. علائمی که حاکی از مشکل کلیوی است عبارتند از:

· وجود خون در ادرار

· تکرر ادرار به خصوص شب‌هنگام یا دفع ادرار سخت و دردناک

· افزایش فشار خون

· ورم دست و پا یا پف اطراف چشم

· کراتینین و نیتروژن اوره خون (BUN) مختل و یا نرخ فیلتراسیون گلومرولی (GFR) کمتر از 60

ابتلا به دیابت یا هر مشکل مادرزادی که منجر به اختلال عملکرد کلیه شود هم نیازمند چکاپ منظم توسط پزشک است.
درد کلیه می تواند ناشی از بیماری های جدی باشد که در صورت عدم درمان می تواند به آسیب های دائمی و جدی منجر شود.

پس از آن که دلیل زمینه ‌ای درد کلیه تشخیص داده شد، پزشک جهت کاهش خطر عوارض، درمان را تعیین می‌کند. عوارض احتمالی عبارتند از:

· نارسایی کلیوی حاد

· آسیب های کلیوی

· گسترش سرطان

· گسترش عفونت

· انسداد حالب (حالب لوله ای است که ادرار را از کلیه به مثانه می برد)
 
نام موضوع : درد کلیه و دلایل آن دسته : بیماری ها

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
3
بازدیدها
108

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین