. . .

پزشکی دردهای هشدار دهنده دندان را بشناسید

تالار دندان پزشکی

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,286
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1

دردهای هشدار دهنده دندان را می شناسید؟​

تا به حال شده است دندان تان هر از گاهی در بگیرد و بعد از مدتی دیگر خبری از درد نباشد؟ دردهای دندانی که اوج و فرودی دارند، اگر آن موقع که در اوج درد هستند، به آن ها رسیدگی نشود، بعد از یک مدت همان درد فروکش می کند و این خطرناک می شود.
می دانید دندان درد می تواند باعث عوامل مختلفی شود؟ با این حال، در برخی موارد، درد شما می تواند در نتیجه پوسیدگی دندان باشد یک نگرانی جدی در مورد بهداشت دهان و دندان تان محسوب می شود.
درد دندان شما می تواند در نتیجه مشکلات سینوسی یا آلرژی، یا حتی تغییر فشار هوا باشد، مانند سوار شدن به هواپیما یا بازدید از مکان جدید در ارتفاعات بالاتر. با این حال، این درد کوتاه مدت است و پس از چند ساعت از بین می رود. اما اگر در دندان خود دردی دارید که بیش از 48 ساعت طول می کشد، به طور بالقوه این می تواند نتیجه یک حفره باشد.
حفره ای ایجاد می شود که لایه خارجی مینای دندان به خطر بیفتد، معمولاً از طریق فرسایش مینای دندان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان، یا آسیب به دندان. پس از آسیب، باکتری ها می توانند مینای دندان را دور زده و به لایه های عاج زیر که حساسیت بیشتری دارند، برسند. پس از تشکیل حفره، پوسیدگی همچنان رشد کرده و در سراسر دندان پخش می شود و باعث ناراحتی و در صورت درمان، عفونت یا آبسه می شود.
قبل از آن که مشکلات دندانی تبدیل به دردسری بزرگ و پر هزینه شوند بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کنیم.
با این حال بدن ما سعی می‌کند با نشانه هایی به ما بفهماند وقت آن رسیده که سری به دندانپزشک بزنیم.
البته ممکن است ابتدا متوجه این علامت های هشدار دهنده دندان نشویم. بنابراین ما در اینجا به معرفی این نشانه ها می پردازیم تا اگر یکی از این عوامل را داشتید به دندانپزشکی بروید.
مثلا ممکن است دردهای هشداردهنده دندان در قالب های مختلف خودشان را به شما نشان دهند که اگر این درد ها و علائم را بدانید ممکن است متوجه عمق پوسیدگی دندان خود بشوید. در هنگام نوشیدن مایعات مثل قهوه داغ، مسواک زدن دندان و یا شاید حتی در هنگام لبخند زدن ممکن است دچار دندان درد عصبی شوید. درد شدید یا کوبنده ای از دندان های تان به مدت چند ثانیه در دندان شما احساس شده و بعد از آن دفع می شود. اگر چه چند لحظه حساسیت دندان معمول نشان دهنده عوارض دندانی نیست، ولی نیاز است که برای یافتن علت این امر توسط یک دندانپزشک ویزیت شوید. در عین حال، شما می توانید به پیشگیری و درمان دندان درد عصبی خود از طریق درمان های خانگی کمک کنید اما این درمان های خانگی می تواند به صورت موقت باشد.
برای جلوگیری از دندان درد عصبی، از مصرف مواد غذایی و داشتن عاداتی که ممکن است به مینای دندان شما آسیب برساند، دوری کنید. هنگامی که دندان های تان را می شویید، با ملایمت از مسواک نرم استفاده کرده و همچنین مطمئن شوید که روزی یک بار از نخ دندان استفاده می کنید. اگر شما مستعد داشتن دندان های حساسی هستید، مصرف غذاهای اسیدی و نوشیدنی های خاصی را محدود کنید، از جمله این موارد آبمیوه های درست شده از مرکبات، سودا، نوشیدنی های الکلی و ماست است که می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند. اگر درد دندان های تان شما را اذیت می کند، در مورد استفاده از یک محافظ دهان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

اما در زیر به صورت مختصرشما را با 10 علائم هشدار دهنده درد های دندان آشنا می کنیم:​

۱- دندان هایتان به گرما، سرما و یا شیرینی‌جات حساس شده‌اند
اگر متوجه شده اید که دندان هایتان به مواد غذایی سرد، گرم و یا شیرین حساس شده اند، احتمالا به این معنی است که یک یا تعدادی از دندان هایتان دچار پوسیدگی شده اند .با این حال چنین حساسیتی ممکن است نشانه مشکل جدی تری هم باشد.
در بسیاری از موارد علت حساسیت شدید دندان به سرما و گرما بیرون آمدن ریشه دندان و تحلیل رفتن لثه است.
۲- دهانتان همیشه بوی بدی می دهد
اگر همیشه دهان تان بوی بدی می دهد، شاید به خاطر آن نباشد که بهداشت دهان و دندان تان را جدی نمی گیرید.
این مسئله می تواند از نشانه های اولیه یک عفونت و یا دیگر مشکلات دندانی ای باشد که تنها دندانپزشک قادر به تشخص آنها است.
۳- درون دهان، روی زبان یا گونه های تان یک برآمدگی احساس می کنید
اگر درون دهان تان یک برآمدگی، چیزی سفت و یا یک بریدگی احساس می کنید که مدتهاست وجود دارد و خوب نمی شود، این مسئله می‌تواند نشانه بیماری ‌‏HPV یا سرطان دهان باشد.
توجه داشته باشید که این مسئله فقط برای افراد سیگاری یا کسانی که درون دهان خود احساس درد می کنند نگران کننده محسوب نمی‌شود. هر کسی که چنین علائمی داشته باشد باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کند.
۴- دندان ها تغییر رنگ داده اند
تغییر رنگ یک دندان می تواند منجر به مشکلات زیادی در دهان شود.
این مسئله صرفا نشانه یک آسیب دندانی نیست و می‌تواند منجر به بروز عفونت شود.
۵- هنگام استفاده از مسواک و نخ دندان از لثه های تان خون می آید
اگر هنگام استفاده از مسواک و نخ دندان از لثه های تان خون می آید، این مسئله می تواند نشانه بیماری لثه باشد.
پلاک های اطراف دندان که باعث بروز مشکلات دندانی درون دهان می شوند، از طریق سرخ رگ ها به سراسر بدن منتقل می شود و می توانند باعث مشکلات قلبی هم بشوند.
اگر جایی از بدنتان زخم شود و متوجه شوید که خون آن بند نمی آید حتما نگران خواهید شد.
خونریزی مداوم لثه ها هم همین قدر اهمیت دارند و هرگز نباید نسبت به آن بی توجه بود.
۶- دندان ها، دهان و فک تان درد می کند
احساس درد اولین علامت هشدار دهنده است که بدن از طریق آن سعی می کند به ما بفهماند که دچار مشکل شده است.
اگر در هر قسمت از دهانتان احساس درد می کنید یا وقتی از خواب بیدار می شوید فک تان بی وقفه درد می کند،
این مسئله می‌تواند علامت واضحی باشد که وقتش رسیده به دندان پزشک مراجعه کنید.
حتی کوچکترین احساس درد هم می‌تواند به مشکلات بزرگی منتهی شود. ممکن است دندانتان پوسیده، لثه های تان تحلیل رفته یا دندانتان شکسته باشد. فقط دندان پزشک است که می تواند علت اصلی این دردها را تشخیص دهد. که
۷- فکتان درد می کند
درد فک می تواند علت های مختلف و زیادی داشته باشد. یکی از رایج‌ترین دلایل آن فشار ناشی از دندان های عقل است.
اما این مسئله می‌تواند دلایل مهمتری داشت باشد. دلایلی همچون وجود یک تومور در حال رشد یا سرطان در حال گسترش هم داشته باشد.
۸- دائما سردرد دارید
دندان قروچه شبانه در خواب، فشار بسیار زیادی به دندان ها و عضلات فک به ویژه ماهیچه های گیجگاهی وارد می کند و این مسئله می تواند باعث بروز سردرد شود.
۹- دندان ها کوتاه شده اند
یک علامت هشدار دهنده دیگر که نشانه دندان قروچه است تغییری است که در اثر این اتفاق در ظاهر دندان ها ایجاد می شود.
اگر با بررسی دندان های تان متوجه شدید که آنها نسبت به قبل کوتاه تر شده اند،این مسئله می تواند بر اثر دندان قروچه رخ داده باشد.
دندان قروچه منجر به از بین رفتن مینای دندان ها و آسیب پذیر شدن آنها در برابر مشکلاتی مانند پوسیدگی، بیرون آمدن عصب دندان ها و غیره می‌شود.
۱۰- دهانتان مزه بدی می دهد
اگر احساس می‌کنید دهان تان مزه بدی دارد، علت این مسئله می‌تواند آبسه کردن باشد.آبسه به توده های چرکینی اتلاق می شود که در اثر بروز عفونت درون دهان ایجاد می شود. در نتیجه با ترشح چرک ها درون دهان مزه بدی را احساس می کنید.
اما در نهایت اگر بیشتر از شش ماه است که به دندانپزشک مراجعه نکرده اید، خیلی زود برای وقت گرفتن از دندان پزشک دست به کار شوید.
این گونه جلوی مشکلات شدید و پرهزینه‌‏ای را که در آینده گریبان گیر سلامت دندان ها و تمام بدن تان خواهد شد را می گیرید.
۱۱- علامت هشدار دهنده دندان ها که باید جدی بگیرید
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
18
بازدیدها
958

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین