. . .

دانستنی درخشش بارش شهابی

تالار نجوم و ستاره‌شناسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

Miss Nili

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
معاون
رمانیکی‌نویس
نام هنری
ماهِ نیلگون
انتشاریافته‌ها
4
شناسه کاربر
277
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-07
آخرین بازدید
موضوعات
375
نوشته‌ها
4,810
راه‌حل‌ها
74
پسندها
32,032
امتیازها
837
محل سکونت
آغوش مــآه

  • #1

درخشش بارش شهابی​


بیگ بنگ: آن رگۀ سبز رنگ جلوی کهکشان آندرومدا چیست؟ رد یک شهاب درخشان. در حین عکاسی از کهکشان آندرومدا در سال 2016، در نزدیکی اوج بارش شهابی برساوشی، یک سنگ به اندازۀ شن از اعماق فضا درست از جلوی آندرومدا همسایۀ کیهانی کهکشان راه شیری عبور کرد.

MeteorM hemmerich فقط به اندازۀ کسری از ثانیه طول کشید تا این شهاب کوچک از این میدانِ 10 درجه‌ای عبور کند. این شهاب با ورود به جو زمین شکسته شده و چندبار شعله‌ور شد. در نتیجه یک درخشش سبز رنگ ایجاد شد که بخاطر سوختن گاز موجود در شهاب و بخار شدن آن می باشد. اگرچه عکس زمانبندی شده بود تا بارش برساوشی را ثبت کند، جهت‌گیری این رگه به نظر انطباق بیشتری با شهاب باران دلتا دَلوی جنوبی دارد.(یک بارش شهابی که چند هفته قبل‌تر به اوج خود رسید.) امشب نیز بارش شهابی برساوشی دوباره به اوج می رسد، این بارش تا 2 شهریور ادامه دارد.

نرخ ساعتی سرسویی اوج این بارش معمولاً حدود ۲۱ است امّا گاهی از 100 شهاب‌سنگ در ساعت هم بیشتر می‌شود. شهاب‌ سنگهای شلیاقی معمولا به درخشش ستارگان دب اکبر هستند اما برخی از آنها از نور بیشتری از سیاره ناهید برخوردارند که درخشان‌ترین جسم در آسمان شب پس از ماه است. این شهاب باران‌ها برای کسری از ثانیه رخ می‌دهند و به دنبال خود دنباله دودآلودی از ضایعات را به جا می‌گذارند که برای چند دقیقه قابل مشاهده است.

نقاط بارش شهابی در نزدیکی ستاره درخشان وگا در صورت فلکی شلیاق نقاط بارش شهابی در نزدیکی ستاره درخشان وگا در صورت فلکی شلیاق
گاز یونیزه شده در دنباله شهاب‌سنگها در زمان ورود به جو زمین می‌سوزد که درخشش دیده شده در زمین را ایجاد می‌کند. این بارش‌ها در زمان عبور زمین از میان غبار باقیمانده از دنباله‌دار تاچر (C/186 G1) رخ می‌دهند که هر 415 سال یکبار به دور خورشید می‌چرخد. قطعات غبار این دنباله‌دار که به اندازه دانه‌های شن هستند با سرعت 49 کیلومتر در ثانیه با زمین برخورد کرده و به شکل نوارهای نور تجزیه می‌شوند. دنباله‌دار تاچر پیش از این در سال 1861 در محدوده داخلی منظومه شمسی و پیش از آن که استفاده از عکاسی رایج شود، مشاهده شد و انتظار می‌رود زمان ملاقات بعدی با آن در سال 2276 باشد.

این بارش شهابی از سمت ستاره وگا سرچشمه می‌گیرد که درخشان‌ترین ستاره در صورت‌ فلکی چنگ یا شلیاق است. وگا یک ستاره درخشان سفید آبی رنگ با عرض سه برابر بیشتر خورشید در فاصله 25 سال نوری از زمین است. این بارش نخستین‌ بار 2700 سال پیش در جایی که اکنون کشور چین است، ثبت شد و در میان قدیمی‌ترین بارشهای شهابی شناخته‌ شده قرار دارد.
 
  • جذاب
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین