. . .

معرفی درخت زبان گنجشک

تالار گیاهان

Commander

رمانیکی فعال
رمانیکی
مقام خاص
شناسه کاربر
1856
تاریخ ثبت‌نام
2022-03-04
موضوعات
29
نوشته‌ها
34
پسندها
142
امتیازها
95
محل سکونت
Cadman Championship Group

  • #1

درخت زبان گنجشک​

درخت زبان گنجشک یکی از گونه‌های گیاهان گلدار از راسته نعناسانان است. این درخت بیشتر بومی اروپا است و در شمال اسکاندیناوی و جنوبشبه‌جزیره ایبری انتشار دارد همچنین این درخت در جنوب غربی آسیا از شمال ترکیه تا شرق قفقاز و کوه‌های البرز می‌روید.

زبان گنجشک انواع گوناگونی دارد. در ایران، بومی جنگل‌های شمال است ولی تقریباً در تمام شهرهای کشور و حداقل در بیشتر خیابان‌های تهران، یکی از این درخت‌ها را می‌توانید ببینید. مثل سایر درختان در آغاز بهار برگ می‌دهد. برگ‌هایش شانه‌ای مرکب است و پانزده ته برگچه ی بیضی شکل و کمی نوک تیز با دندانه‌های ریز دارد و پشت برگ‌ها صاف و بدون کرک است. گل‌هایش به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است که معمولا” قبل از برگ‌ها در اوایل بهار ظاهر می‌شوند. این گل‌ها به صورت خوشه‌ای تبدیل به میوه می‌شوند.
درخت زبان گنجشک

هر دانه‌ی میوه بالی بیضی شکل دارد که انتهای آن تیره و قاعده¬ی آن قوسی است که در آن یک دانه وجود دارد. دانه باریک و طویل، قهوه‌ای رنگ و شبیه به زبان گنجشک است. در نواحی معتدل زمین می‌روید. شاخه‌های جوان آن تیره رنگ و سیاه و تنه‌ی درخت به رنگ خاکستری است. این درخت عمری طولانی دارد و بر یک پایه می‌روید. کنده‌ی آن در قسمت پایین مانند یک یا چند غده در هم پیچیده است.
تنه‌ی آن بستگی به طول عمرش دارد و چون عمر طولانی دارد آن را در بسیاری از خیابان‌ها و پارک‌های عمومی می‌کارند. رشد زیادی می‌کند. به همین دلیل هر ساله در پاییز شاخه‌های آن را می‌برند. در سال آینده در ایام بهار و تابستان باز به حال قبلی خود بر می‌گردد.
خواص
خرید نهال زبان گنجشک

قسمت مورد استفاده اش، برگ آن است که برای شستشوی کلیه و مثانه، کم خونی، رماتیسم، نقرس، تب و لکنت زبان مفید است.
تکثیر
زمان مناسب کاشت بذر درخت زبان گنجشک اواخر تابستان تا اوایل بهار و پاییز است.
بذرهارا حدود ۲۴ ساعت در آب خیس کنید
اگر تعداد بذرهای خریداری شده کم است و خزانه کوچکی میخواهید بگیرید بعداز خیس کردن بذرها ، انها را درون گلدان با خاکی مناسب مثلا خاک کوکوپیت با عمق نیم سانتی متر بکارید و خوب آب بدهید توجه داشته باشید که این درخت یک گیاه بیرونی میباشد و در منزل نمیتوان نگهداری کرد.
آبیاری درخت زبان گنجشک

اگر هم بذرهای بیشتری دارید و میخواهید به صورت عمده این گیاه رو تولید کنید بهتر است محلی در زمین برای کاشت اماده کنید حتما خاک را خوب شخم بزنید
سپس بذرها را در محلی مناسب بپاشید و مقداری روی آن کود دامی سرند شده بریزید و خوب آبیاری کنید و تا جوانه زدن بذرها این کار را مرتب تکرار کنید تا که رطوبت زمین از دست نرود نکته مهم هم این است که بهتره محل خزانه در مکانی سایه یا نیمه سایه قرار داشته باشد.
نهال زبان گنجشک در کرج

معمولا بین ۱۵ روز تا یک ماه در برخی مواقع هم ۲ ماه جوانه ها از خاک میزنن بیرون و کم کم بزرگ میشود حالا کافیست در فصل پاییز که نهالهای شما خزان کردند آنها را از خزانه در آورده و در گلدان بکارید
هرچی فاصله بذرها بیشتر باشد به نهالهای قوی تر و درشت تری در طی یک سال تبدیل خواهند شد بهترین فاصله بین ده تا ۱۵ سانت در خزانه کاری است توجه داشته باشید خزانه ای که آماده میکنید یکم از سطح زمین بلند تر باشد تا بر اثر بارندگی آب جمع نشود حدود ۲۰ سانت مناسب میباشد.

آبیاری
فروش نهال زبان گنجشک

از نظر آبیاری باید گفت که میتواند خشکی را تحمل کند اما مسلما خاک مرغوب و حاصلخیز، بهترین شرایط رشدی را برای آن ایجاد میکند. گرما را میتواند تحمل کند اما در مقابل سرمای شدید آسیب میبیند.

زبان گنجشک گیاهی سریع الرشد می باشد و جهت کاشت در حاشیه خیابان توصیه می شود .از نظر نوردهی باید در مکانی قرار گیرد که آفتاب کامل باشد. محیط های همچون ساحلی و گرمسیر رو می پسندد .
 
نام موضوع : درخت زبان گنجشک دسته : گیاهان

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
421
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
321

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین