. . .

پزشکی داغ شدن کف پا یا پارستزی چیست؟

تالار متفرقه پزشکی

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,285
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1
داغ شدن کف پا یا پارستزی چیست؟

بسیاری از افراد، گاه و بی گاه دچار سوزش و گرما در کف پا می شوند که این حس سوزش می تواند همراه با درد یا بدون آن پدیدار شود. پارستزی اصطلاحی درمانی است که به این سوزش و گرما در اندام ها نسبت می دهند. این حس می تواند بصورت شدید یا ملایم بروز کند. با دکتر سلام همراه باشید تا در این پست داغ شدن کف پا و درمان آن را بررسی کنیم.

پارستزی و علائم آن
پارستزی اصطلاحی علمی است که به علایم مربوط به احساس گرما و درد، سوزن سوزن شدن، مور مور شدن اندام ها اطلاق می شود. پارستزی طیف گسترده ای از سطح ملایم تا سطح خیلی شدید را در بر می گیرد و به دو صورت حاد یا کوتاه مدت و مزمن یا بلند مدت ظهور می کند.

به طور کلی، علاوه بر احساس سوزش و گرما این اختلال نشانه های دیگری هم دارد که عبارتند از :

قرمز شدن محل
ورم و التهاب
افزایش تعریق پا ها
درد در محل سوزش
احساس گر گرفتگی و افزایش دما

پارستزی می تواند در گروه های سنی مختلفی ظاهر شود، هر چند به نظر می رسد افراد بالای 50 سال را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. هر چند دلیل این اتفاق می تواند آسیب هایی باشد که به صورت گذرا در طول عمر به ستون مهره های این افراد وارد شده است.


دلایل داغ شدن کف پا
پارستزی به دلایل زیادی به وجود می آید. علل به وجود آمدن پارستزی طیف گسترده ای از خستگی ساده تا شرایط جدی تری همچون وارد شدن آسیب به اعصاب، ناهنجاری های ستون مهره ها یا وجود مشکلات در دستگاه گردش مواد را در بر می گیرند. با توجه به عوارض ثانویه در صورت وجود دلایل ذکر شده، تشخیص سریع و در صورت وجود چنین علت هایی، درمان فوری ضروری است تا به این ترتیب بتوان از وارد شدن آسیب بلند مدت و گسترش احتمالی بیماری جلوگیری کرد.

عوامل داغی کف پا یا پارستزی
1- فتق دیسک کمر:

زمانی که هسته داخلی دیسک تحت فشار قرار گیرد یا از جای خود خارج شود فتق دیسک کمر به وجود می آید. این فرآیند باعث فشار به عصب شده و در نتیجه ممکن است درد از طریق عصب سیاتیک به پا کشیده شود.

2- تنگ شدن کانال نخاعی:

این شرایط بدان معناست که کانال های نخاعی و ریشه های اعصاب تحت فشار قرار گرفته و یا مسدود شوند. در این صورت، علائمی مانند ضعف، بی حسی و احساس سوزش در پاهای شخص مشاهده می شود.

3- سرخوردگی مهره های کمر:

هنگامی که مهره های کمر به دلایلی بر روی یک دیگر فشار وارد کنند باعث فشار شدید به عصب می شوند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه کمر شده و به سمت پاها متمایل شود.

همچنین این اختلال ممکن است دلایل دیگری داشته باشد از جمله کارکردن زیاد، چاقی و اضافه وزن، اعتیاد به مصرف الکل، فقر ویتامین های دسته B، نقرس، دیابت و نوروپاتی. این دلایل ممکن است کم اهمیت به نظر بیایند ولی تعداد زیادی از بیماران به دلیل همین موارد به دکتر مراجعه می کنند.


درمان داغ شدن کف پا
برای درمان این اختلال و یا کم کردن درد های ناشی از آن می توان از موارد زیر کمک گرفت:
پوشیدن کفش مناسب و راحت
پوشیدن جوراب نخی و راحت به منظور کاهش مقدار ع×ر×ق پاها
استفاده از مکمل های ویتامین B
استراحت دادن به پا و کار کردن کمتر
بالا نگه داشتن پا ها در هنگام استراحت
ترک اعتیاد به مواد مخدر و الکل
کم خونی و فقر آهن
اگر مشکل داغ شدن پا ها بصورت مکرر رخ می دهد و با انجام موارد بالا کم نشد به پزشک مراجعه کنید. معمولا درمان های دارویی این عارضه شامل تجویز دارو های ضد قارچ، مسکن، دارو های عصبی و دارو های مختص بیماری دیابت (در صورت ابتلا) می باشد.

همچنین پزشک ممکن است انواع مختلفی از پماد ها و کرم های موضعی یا مکمل های ویتامینی تجویز کند یا برنامه ای جهت ترمیم اعصاب آسیب دیده یا مفاصل آسیب دیده پیشنهاد کند.

در کل با توجه به عوارض این بیماری برای ستون مهره و عوارض ثانویه آن بهتر است که اگر با این علائم در بدن خود مواجه شدید به مراکز تخصصی بیماری های پا، یا متخصصان اعصاب مراجعه نموده و از خدمات آنها برای رفع مشکل خود استفاده نمایید.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
13
بازدیدها
305
پاسخ‌ها
10
بازدیدها
344
پاسخ‌ها
34
بازدیدها
1K
پاسخ‌ها
4
بازدیدها
196
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
267
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
345

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین