. . .

معرفی جرم سرقت چیست ؟

تالار متفرقه حقوق
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

هاویر

رمانیکی نقره‌ای
کاربر ثابت
شناسه کاربر
185
تاریخ ثبت‌نام
2020-12-02
آخرین بازدید
موضوعات
378
نوشته‌ها
1,696
راه‌حل‌ها
3
پسندها
12,430
امتیازها
639
سن
20
محل سکونت
باشگاه پنج صبحی ها

  • #1
سرقت یا دزدی یک عمل مجرمانه و غیر قانونی است که در ماده 265 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است . در این ماده آمده است که سرقت عبارت از ربودن مال متعلق به غیر است . با توجه به این ماده می توان گفت که اگر کسی مال متعلق به فرد دیگری را برباید ، سارق است . متعلق بدون مال به دیگری هم شخص حقیقی مثل افراد در سطح جامعه را شامل می شود و هم اشخاص حقوقی مثل شرکت ها و اموال دولتی را شامل می شود .
جرم سرقت مانند هم جرم دیگری برای اینکه شکل بگیرد باید دارای سه عنصر قانونی ، روانی و مادی باشد . در واقع جمع این سه رکن با یکدیگر باعث می شود آنچه ما به آن جرم سرقت می گوییم ایجاد شود

انواع جرم سرقت؟
به طور کلی تقسیم بندی سرقت را می توان در دو دسته در نظر گرفت :
الف ) سرقت حدی :
سرقت حدی یک نوع از انواع سرقت است که داری مجازات حدی است . سرقت حدی دارای شرایط خاصی است . برای اینکه جرم سرقت حدی شکل بگیرد باید تمام شرایط 14 گانه شکل گیری جرم سرقت حدی وجود داشته باشد . در واقع نمی توان شرطی به آن اضافه یا کم نمود . در صورتی که یکی از شرایط جرم سرقت حدی وجود نداشته باشد ، سرقت مستوجب حد نخواهد بود و در سایر دسته های جرم سرقت قرار خواهد .
ب ) سرقت تعزیری :
به سرقتی تعزیری گفته می شود که سارق شرایط سرقت حدی را نداشته باشد . در این صورت قاضی با توجه به نحوه سرقت برای آن مجازات تعیین خواهد کرد . برای مثال کیف قاپی ، یا سرقت همراه با اسلحه یا سرقت همراه با آزار دیگری و .... سرقت تعزیری انواع مختلفی از سرقت را شامل می شود . در واقع در صورتی که ثابت نشود یک سرقت حدی است ، تعزیری در نظر گرفته می شود مثل جرم خرید گوشی سرقتی که هیچ موقع نمی تواند شرایط سرقت حدی را داشته باشد .
 
نام موضوع : جرم سرقت چیست ؟ دسته : متفرقه حقوق

هاویر

رمانیکی نقره‌ای
کاربر ثابت
شناسه کاربر
185
تاریخ ثبت‌نام
2020-12-02
آخرین بازدید
موضوعات
378
نوشته‌ها
1,696
راه‌حل‌ها
3
پسندها
12,430
امتیازها
639
سن
20
محل سکونت
باشگاه پنج صبحی ها

  • #2
روش های اثبات سرقت؟

از آنجا که اثبات جرم بدون دلیل از جمله اثبات دزدی بدون مدرک قاعدتا امکان پذیر نمی باشد، برای مجازات مجرم لازم است که ابتدا وقوع این جرم و نسبت آن جرم به متهم ، به دادگاه اثبات شود که برای تحقق این امر باید دلیل ارائه شود . "دلیل عبارت از امری است که اصحاب دعوا برای اثبات یا دفاع از دعوا به آن استناد می نمایند. "این دلایل با عنوان ادله اثبات دعوا در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است : "ادله اثبات جرم عبارت از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی است." به غیر از از قسامه که مربوط به جرایم مستوجب دیه و قصاص است و برای دزدی به کار نمی رود ، بقیه موارد راه های اثبات جرم سرقت را در زیر بررسی خواهیم کرد که این روش ها برای اثبات بی گناهی در سرقت نیز کاربرد دارند .

1اقرار متهم : مهمترین راه برای اثبات جرم اقرار متهم به آن است . هرگاه متهم در دادگاه اقرار کند مرتکب جرم سرقت شده است ، مجرمیت او اثبات می شود . اقرار به سرقت حدی باید در دادگاه کیفری و در نزد قاضی باشد که تبصره ماده 218 آن را تبیین کرده است : " اقرار در صورتی اعتبار شرعی دارد كه نزد قاضی در محكمه انجام گیرد." متهم به سرقت حدی باید دو بار و متهم به سرقت تعزیری باید یک بار به مجرمیت خود اقرار کند و پس از آن ، جرم ثابت شده است و مجازات برای او در نظر گرفته می شود .
 

هاویر

رمانیکی نقره‌ای
کاربر ثابت
شناسه کاربر
185
تاریخ ثبت‌نام
2020-12-02
آخرین بازدید
موضوعات
378
نوشته‌ها
1,696
راه‌حل‌ها
3
پسندها
12,430
امتیازها
639
سن
20
محل سکونت
باشگاه پنج صبحی ها

  • #3
2 شهادت به سرقت : جرم سرقت با شهادت شاهد نیز اثبات می شود . شاهد باید ناظر وقوع جرم بوده باشد و بتواند اطلاعات دقیق از لحظه وقوع جرم در اختیار قاضی قرار دهد . تعداد شاهدانی که برای اثبات جرم سرقت نیاز است دو مرد عادل است . این شاهدان باید شرایط شاهد در دادگاه که در قانون آمده است را داشته باشند ، از جمله اینکه عاقل و بالغ باشند . در صورتی که شاهدان شرایط لازم برای شهادت به جرم سرقت را نداشته باشند ، اظهارات آنها شهادت محسوب نمی شود ، یعنی دادگاه اظهاراتشان را می شنود اما تحت عنوان شهادت در نظر نمی گیرد و با آن جرم ثابت نمی شود . بلکه با توجه به ارزش و اهمیت آنها ، قاضی برای صدور رای نهایی ، آن ها را در نظر می گیرد .

3اثبات سرقت با سوگند : نه سرقت حدی و نه سرقت تعزیری با سوگند اثبات نمی شود و هیچ نمی تواند سوگند بخورد که مرتکب دزدی نشده تا بی گناهی اش ثابت شود . ماده 208 قانون مجازات اسلامی در همین مورد می گوید : " حدود و تعزیرات با سوگند نفی یا اثبات نمی شود ... "

4 علم قاضی در اثبات جرم سرقت : علم قاضی در قانون به این صورت تعریف شده است : "علم قاضی عبارت از یقین حاصل از مستندات بین در امری است که نزد وی مطرح می شود. " در نحوه رسیدگی به جرم سرقت ، تحقیقات لازم در دادسرا توسط بازپرس صورت می گیرد و کیفر خواست به دادگاه و نزد قاضی فرستاده می شود . مستنداتی از قبیل نظر کارشناس ، تحقیقات محلی ، گزارش ضابطان دادگستری و ... علم قاضی را در مورد جزئیات وقوع جرم تامین می کند و قاضی به استناد آن ها رای صادر می کند .

لازم به ذکر است که در نهایت اگر اتهام سرقت اثبات نشود، جرم تهمت دزدی محقق شده و افترا زننده ممکن است تحت تعقیب قرار گیرد.

جرم سرقت در قانون مجازات اسلامی به دو نوع حدی و تعزیری تقسیم می شود که هرکدام از آن ها در شرایطی محقق شده و مجازات های هر کدام از آن ها متفاوت است .
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
152
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
200

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین