. . .

معرفی جراح ماهی آبی

تالار حیات وحش

شاهزاده آبی مرداد

رمانیکی نقره‌ای
محروم
شناسه کاربر
1221
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-20
آخرین بازدید
موضوعات
386
نوشته‌ها
1,988
راه‌حل‌ها
1
پسندها
8,452
امتیازها
558
محل سکونت
جزیره عشق❤️❤️

  • #1
اقیانوس ها، سرزمین های رویایی ناشناخته در روی کره زمین هستند. در سال های گذشته به دلیل پیشرفته نبودن تکنولوژی و وسایل اکتشافی، مردم برای آن ها افسانه های بسیاری می ساختند. اما امروزه با به دست آمدن ابزار و امکانات برای کشف اعماق اقیانوس ها، زیبایی‌ها و شگفتی های زیادی را از دنیای زیر آب به دست آورده ایم. در اقیانوس هزاران گونه جانوری وجود دارد که بسیار متنوع تر و زیباتر از دنیای خشکی می باشند. بسیاری از افراد با دنیای زیر آب بیگانه هستند و هیچگاه به فکر آن نبوده‌اند که در زیر آب هم می تواند دنیای دیگری وجود داشته باشد. دنیایی با جانوران عجیب و غریب رنگ های بسیار زیبا و تنوع زیستی بسیار زیاد هر کدام از این جانوران دنیای زیبایی را تشکیل می دهند در میان جانوران دریایی ماهی ها از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند. گروهی از ماهی ها برای خوراک انسان مناسب هستند؛ اما گروهی دیگر بیشتر به درد آکواریوم ها می خورند. یکی از انواع این ماهی های تزیینی جراح ماهی آبی است که در زبان انگلیسی به آن بلو تانگ (Blue Tang) می گویند. این ماهی ها از انواع مختلف در رنگ های گوناگون وجود دارند که نوع آبی رنگ آن بسیار زیباتر بوده و مورد توجه بسیاری از دارندگان آکواریوم قرار گرفته است. این جاندار در محل زندگی طبیعی خود تا سی سال و در آکواریوم کمتر از ۱۲ سال عمر می‌کند. پراکندگی این گونه از ماهی ها در قسمت های غربی اقیانوس آرام مانند سواحل کشورهای فیجی، اندونزی و شرق اقیانوس هند است.
15396960516_bffdf6e53f_c_kv10.jpg


خصوصیات ظاهری جراح ماهی آبی
فلس های این گونه از جراح ماهی ها به رنگ آبی درخشان بسیار زیبایی است و در اطراف باله ها و همچنین در امتداد بدن این ماهی زیبا نوار مشکی رنگی که به آبی ‌می زند کشیده شده است؛ این نوار که به زیبایی ماهی اضافه می‌کند از چشم های جانور شروع می شود و تا باله پشتی ادامه پیدا می کند. حرکت این ماهی در آب به گونه ای است که انگار در حال رقص می باشد. جراح ماهی آبی جانور بسیار آرامی است و این امر باعث شده است که بین دارندگان آکواریوم، ماهی بسیار محبوبی باشد. فیلم انیمیشنی سینمایی به نام «در جست و جوی دوری» ساخته شده که یکی از شخصیت های آن جراح ماهی آبی است. پس از پخش این فیلم سینمایی درخواست برای داشتن جراح ماهی آبی در میان آکواریوم دارهای مختلف در سراسر جهان بالا رفت. جراح ماهی ها زیبایی دنیای زیر آب ها را با خود به ارمغان می آورند و به تنهایی یکی از شگفت انگیزترین موجودات اقیانوس ها به شمار می‌رود.

خصوصیات زیستی جراح ماهی
این ماهی دارای بدن بسیار فشرده بوده چشم هایی دارد که در بخش بالایی سر این ماهی قرار گرفته است. جراح ماهی ها به دلیل داشتن استخوان پیش چشمی دراز ظاهر خاصی دارند. این ماهی ها دارای فلس های بسیار کوچک شانه ای هستند. جراح ماهی ها دهان کوچک و خیلی بامزه ای دارند که با یک ردیف دندان منفرد پر شده است. این ماهی با داشتن چنین دندان‌هایی یک ماهی گیاه خوار است. این جاندار بیشتر در کنار جلبک ها زندگی می کند و از همین گیاهان تغذیه می کند. تغذیه اغلب ماهی ها از جلبک های کف سازی است. این گونه از ماهی ها به دلیل گیاهخوار بودن دارای روده بزرگ بسیار بلندی هستند تا بدین وسیله بتوانند گیاهانی که می خورند را به راحتی هضم کنند. جراح ماهی آبی به صورت گله ای زندگی می کند. ماهی نر به همراه ۷ ماهی ماده یک گله را تشکیل می دهند. این گونه از ماهی ها در نواحی پلاژیک تخم ریزی می کنند؛ اما از نوزاد و تخم نگهداری نمی کنند. در هر بار تخم ریزی بیش از ۴۰ هزار تخم در آب رها می شود. لارو این ماهی بعد از ۲۶ ساعت از تخم خارج می گردد و در طی چند روز کم کم باله ها، چشم ها و رنگ دانه ها به وجود می آیند. سرعت رشد بچه ماهی ها به نور و دمای مناسب در آب بستگی دارد؛ اما پس از ۳۷ روز بچه ماهی ها کامل می‌شوند. صید جراح ماهی آبی با قلاب، تورهای ثابت عمقی، ترال و انواع گرگور انجام می شود. جراح ماهی آبی بیشتر در طول روز به فعالیت می پردازد و شب ها در میان مرجان ها و سنگ ها کف اقیانوس پنهان می‌شوند تا زمانی که در حال استراحت هستند طعمه جانوران گوشتخوار نشوند.
 
نام موضوع : جراح ماهی آبی دسته : حیات وحش

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین