. . .

آموزش جادوی زاویه‌ی دید

تالار مطالب آموزش نویسندگی

Telma _<

رمانیکی تلاشگر
رمانیکی
شناسه کاربر
2
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-25
موضوعات
72
نوشته‌ها
519
پسندها
3,231
امتیازها
143
محل سکونت
Shz

  • #1
نوشتن داستان خلاق
چگونه یک داستان تر و تازه بنویسیم؟ داستانی که حتا خواننده‌های کرمِ کتاب را هم سر ذوق بیاورد و وادارشان کند متن را تمام کنند و آن به آن با خود بگویند: «لعنتی!... بعد چی می‌شود؟». ▪پاسخ آلیشیا راسلی به این سؤال، استفاده از امکانات «زاویه دید»ِ مناسب است.
برشی از ابتدای کتاب بسیار خوب و حرفه ای او «جادوی زاویه دید» را بخوانید.
▪آیا فکر نمی‌کنید خواننده‌ای را که تا کنون بیش از سیصد رمان پلیسی خوانده به سختی می‌شود گول زد؟ این گونه خواننده‌ها به سرعت متوجه ذکر تصادفیِ سنجاق سینۀ مادربزرگ در رمان می‌شوند و آن را به حساب سرنخ رمان می‌گذارند و خیلی زود مادربزرگ را هم می‌برند در فهرست افراد مظنون به قتل. خوانندگان حرفه‌ای رمان‌های پرحادثه (thrillers) نیز تا کنون آن قدر دربارۀ تعقیب و گریز خوانده‌اند که فوراً با خواندن یک تعقیب و گریز، دیگر وحشت نمی‌کنند.
خوانندگان حرفه‌ای رمان‌های عاشقانه (romances) هم تا کنون قضیۀ صدها دختر و پسری را که بالاخره به هم می‌رسند خوانده‌اند. بنابراین، وقتی به فصل سوم انجمن رمان نویسی رمانیک می‌رسند شاید فهمیده باشند که این دو دلداده، بالاخره، موانع عشقشان را چگونه با موفقیت از سر راه بر خواهند داشت.
این حرف به این معنا نیست که این رمان‌ها بد هستند، بلکه منظورم این است که در هزارۀ جدید، خوانندگان داستان‌های همه‌پسند (popular fiction) را به‌سختی می‌شود تحت تأثیر قرار داد. خواننده‌ها هنوز هم دوست دارند رمان بخرند و بخوانند، به همین دلیل، مسلماً آ‌ن‌ها دوست نویسنده‌ها هستند، اما آنان هرچه بیشتر می‌خوانند تأثیرگذاری روی احساساتشان نیز سخت‌تر می‌شود، چون آن‌ها با شیوه‌های داستان‌گویی سنتی کاملاً آشنا هستند.
▫▫یکی از راه‌های تر و تازه کردن ساختار داستانی، که برای همه آشناست، استفاده از زاویۀ دید است؛ استفاده از چشم‌اندازی (perspective) در روایت که خواننده از طریق آن، داستان را تجربه می‌کند. از دیرباز داستان‌گویان فهمیده بودند که با تغییر راوی، داستان هم تغییر می‌کند. تعریف داستان و اتفاقات جنگ تروا از دید آشیل یونانی و پیروز در جنگ، از نظر نوع تجربیات، جزئیات، و تفسیر و تحلیل‌ها با تعریف همان داستان از دید هکتورِ شکست‌خورده فرق دارد (هومرِ ناکس برای تعریف این داستان از زاویۀ دیدی نزدیک به زاویۀ دید چندگانه استفاده می‌کند و به این وسیله هر دو دید ــ هکتور و آشیل ــ را در روایت این داستان در ایلیاد و اودیسه به کار می‌گیرد).
با استفاده از دید شخصیت‌های خاص در داستان‌گویی حتی می‌توان کاری کرد که تجربۀ اتفاقات عادی و آشنا هم شکل تجربیاتی تازه و خاص را پیدا کند؛ و این همان حقیقت مهم در استفاده از زاویۀ دید مناسب در داستان‌گویی است.
| جادوی زاویه دید، ترجمه محسن سلیمانی، ص 18-21
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
3
بازدیدها
175

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین