. . .

دانستنی تلسکوپ هابل عکس‌های جدیدی ثبت کرد

تالار نجوم و ستاره‌شناسی

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,359
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1
تلسکوپ فضایی هابل ناسا دوباره سر کارش بازگشته و یکبار دیگر مشغول اکتشاف کیهان است. پس از رفع مشکل کامپیوتری که یک ماه مشاهدات این تلسکوپ را تعلیق کرده بود، اکنون ابزار علمی آن به عملیات کامل بازگشته‌ و تصاویر جدیدی ثبت کردند.

See the first photos from the Hubble Space Telescope after
تصویر سمت راست کهکشان مارپیچی بزرگ ARP-MADORE۰۰۰۲-۵۰۳ را نشان می‌دهد که در فاصله‌ی ۴۹۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. جرم آسمانی ARP-MADORE۲۱۱۵-۲۷۳ در سمت چپ نیز در حقیقت دو کهکشان متفاوت را نشان می‌دهد که در فاصله ۲۹۷ میلیون سال نوری از زمین قرار دارند.

مشاهدات علمی تلسکوپ هابل از بعد از ظهر روز شنبه ۱۷ جولای، مجدداً آغاز شد. این تلسکوپ کهکشان‌های غیرعادی را رصد کرد. “بیل نلسون” مدیر ناسا گفت: «بسیار هیجان زده‌ام که هابل دوباره چشمان تیزبینش را به روی کیهان گشوده است و دوباره تصاویری به ثبت می‌رساند که قطعا برای ما الهام‌بخش خواهد بود. در این لحظه باید موفقیت این مأموریت را جشن بگیریم. با تلاش‌های بی وقفۀ این گروه، هابل همچنان سی و دومین سال اکتشافش را ادامه می‌دهد و ما نیز از دیدگاه تحول‌آفرین آن بیشتر می‌آموزیم.»

NASA celebrates Hubbles return to science with gorgeous galaxy pictures x
یکی از این عکس‌های فوری، یک کهکشان با بازوهای مارپیچیِ کشیده شده و غیرعادی را نشان می‌دهد. به گفته‌ی ناسا بازوهای این کهکشان عظیم محدوده‌ای به وسعت ۱۶۳ هزار سال نوری امتداد دارند، همینطور این کهکشان سه برابر از کهکشان راه‌شیری بزرگ‌تر است. در حالی که تعداد بازوهای بیشتر کهکشان‌های دیسکی زوج است این کهکشان سه بازو دارد.

galaxy
عکس بعدی نیز مربوط به یک جفت کهکشان در حال ادغام است، به گفته محققان این دو کهکشان از خود شبکه‌ای غنی از ستاره‌ها و گرد و غبار برجای گذاشته‌اند. تصاویر دیگری که هابل به ثبت رسانده شامل “خوشه‌های ستاره‌ای کروی” و “شفق‌های قطبی در سیاره مشتری” که بزودی منتشر می‌شوند.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
185
پاسخ‌ها
48
بازدیدها
1K

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین