. . .

آموزش تفاوت بین ژانر علمی-تخیلی و فانتزی

تالار مطالب آموزش نویسندگی

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,352
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1
در نگاه اول این سوال ساده به نظر می‌رسد. داستانهای علمی تخیلی اغلب در آینده و در یک جامعه ویران شهری اتفاق می‌افتد و شامل عناصر تکنولوژی پیشرفته است. داستان فانتزی در دنیایی فانتزی گونه رخ می‌دهد و دارای موجودات افسانه‌ای و قدرتهای ماورالطبیعی است.​

فراتر از واقعیت، ژانر فانتزی

کتاب‌هایی که در ژانر فانتزی نوشته می‌شوند معمولاً بر گرفته از ‌ای محلی و قصه‌های به اصطلاح فولکلور هستند. ژانر فانتزی معمولاً در بین نوجوانان طرفداران زیادی دارد. از هری پاتر گرفته تا نمونه‌های امروز همگی خواننده‌های زیادی را جذب خود کرده‌اند. البته در ژانر فانتزی ما تنها با جادو و جنبل طرف نیستیم. علاوه بر این بر خلاف باور ژانر فانتزی تنها محدود به قصه‌هایی که در طول سال‌های اخیر یا در قرن معاصر نوشته شده است نیست. مثلا داستان دکتر فاوستوس، نوشته کریستوفر مارلو هم یکی از آثار فانتزی به حساب می‌آید.

کتاب های فانتزی

ارباب حلقه‌ها نوشته جی. آر. آر. تالکین

تاریخچه شاه قاتل نوشته باتریک راتفوس

هری پاتر، اثر جی.کی رولینگ

نبرد خدایان نوشته مرتضی رضایی

ژانر علمی تخیلی

یکی دیگر از ژانرهای کتاب که معمولاً با ژانر فانتزی اشتباه گرفته می‌شود علمی تخیلی است. کتاب‌های علمی تخیلی برخلاف آثار فانتزی بیشتر بر مبنای علم حاضر نوشته می‌شود. این یعنی اگر چه ممکن است کتاب‌های فانتزی هیچ گونه پایه علمی نداشته باشند و صرفاً بیانگر تخیلات و ذهن نویسنده باشند، اما آثار علمی تخیلی غالباً بر اساس نتایج واقعی و علم روز نوشته می‌شوند. کتاب‌های علمی تخیلی معمولا بر دو دسته هستند.

دسته اول آنهایی که یک داستان یا ماجرا را در یک محیط یا فضای علمی روایت می‌کند. دسته دوم اما کتابهایی هستند که داستانی را در مورد خود علم و اتفاقی علمی مدنظر ما روایت می‌کنند. برای مثال رمان فرانکشتاین نوشته مری شلی که قرن ها پیش منتشر شده است یک داستان علمی تخیلی به حساب می‌آید. خواندن این کتاب‌ها حتی می‌تواند موجب افزایش اطلاعات عمومی ما نیز شود.

عناصر ژانر علمی تخیلی کدامند؟

ژانر علمی تخیلی ژانری گسترده است که دارای سبکها و زیرژانرهای بیشماری می‌باشد.

  • علم: همانطور که از نامش پیداست، در ژانر علمی تخیلی از عناصر علمی استفاده می‌شود. عناصر علمی غالبا جلوه‌های بصری ویژه‌ای را خلق می‌کنند. در زیرژانر علمی تخیلیِ استیم پانک، از تکنولوژی دوران قبل از انقلاب صنعتی استفاده می‌شود. استفاده از علم در زیرژانرهای دیگر علمی تخیلی اشکال مختلفی به خود می‌گیرد .
  • تکنولوژی: در ژانر علمی تخیلی معمولا از تکنولوژی‌های پیشرفته مثل سفر در فضا و زمان استفاده می‌شود. معمولا این داستانها در سیارات دیگر یا روی سفینه‌های آینده شکل می‌گیرد. حتی زمانی که داستانهای علمی تخیلی در دنیای شناخته شده ما رخ می‌دهند، در ساخت آنها از تکنولوژی‌های جدیدی استفاده می‌شود که موانع و سوالات وجودی را در برابر کاراکترها و جامعه قرار می‌دهد.
  • صحنه پردازی ویران شهری: نویسندگان سبک علمی تخیلی چه داستان‌شان به سبک استیم پانک بوده و در یک سفینه فضایی اتفاق بیفتد یا به سبک سیاه و سفید بوده و در یک کلان شهر رخ دهد، معمولا از مضامین ویران شهری برای داستان خود استفاده می‌کنند. داستان‌های علمی تخیلی اغلب موضوعات ویران شهری در جهان‌های دور را مورد بررسی قرار می‌دهند که در نهایت شباهت‌های شگفت انگیزی با پرسش‌های فلسفی و مشکلات اخلاقی‌ای دارد که ما در دنیای واقعی با آنها سروکار داریم.

عناصر ژانر فانتزی کدامند؟

گاهی از ژانر فانتزی به عنوان اولین سبک روایی یاد می‌شود. انسانها هزاران سال است که موجودات افسانه‌ای و دیگر عناصر فانتزی را در داستانهای خود گنجانده‌اند. نویسندگان مشهور عبارتند از J.R.R. تالکین (نویسنده ارباب حلقه‌ها و هابیت) و J.K. رولینگ (نویسنده هری پاتر). کتابهای ژانر فانتزی معمولاً شامل موارد زیر می‌باشند:

  • موجودات افسانه‌ای: یک دنیای فانتزی معمولا دارای موجودات افسانه‌ای است که در دنیای واقعی نمیتوان آنها را یافت. موجودات ماورای الطبیعی و سایر عناصر فانتزی گونه معمولا جزیی طبیعی از دنیای داستان می‌باشند.
  • قدرتهای ماورای الطبیعی: کاراکترهای فانتزی گاهی دارای قدرتهای جادویی یا ماورالطبیعی هستند که هیچ توجیه علمی یا منطقی برای آنها وجود ندارد.
  • فضاسازی قدرتمند: یکی از تاثیرگذارترین جنبه‌های رمان فانتزی تاریخچه، زبان و شجره پیچیده‌ای است که نویسنده آن را خلق می‌کند. نویسندگان سبک فانتزی دنیای جدیدی را با تاریخچه‌ای تفصیلی و فرهنگی پیچیده خلق می‌کنند.

چند تفاوت مابین ژانر علمی تخیلی و فانتزی

  • باورپذیری: یک داستان علمی تخیلی به طور کلی عناصر دنیای مدرن را مقایسه و سعی می‌کند چگونگی پیشرفت آنها را پیش بینی کند. فانتزی از طرف دیگر، از عناصر مافوق طبیعی استفاده می‌کند که هیچ ارتباطی با دنیای فعلی ندارد. یک روش مفید برای تفکر در مورد تفاوت بین ژانرها این است که ژانر فانتزی در غیرممکن به نمایش در می‌آید، در حالی که داستان علمی تخیلی می‌تواند به عنوان یک داستان تخیلی در نظر گرفته شود که منطق درونی خود را از دنیای واقعی می‌گیرد
  • صحنه آرایی: معمولا داستانهای علمی تخیلی در ویران شهر و آینده‌ای مافوق پیشرفته رخ می‌دهند. داستانهای فانتزی در دنیایی مملو از موجودات افسانه‌ای و رخدادهای مافوق طبیعی شکل میگیرد. دنیای آن میتواند کاملا شبیه به دنیای ما باشد اما دارای عناصر فانتزی گونه است.
  • علمی تخیلی اطلاعات جاری را به دست می آورد و از آن به عنوان یک استادیو استفاده می کند تا تصور کند که در آینده چه خواهد شد و در آینده چه خواهد شد. این چیزهایی را که ممکن است، هر چند نامعلوم، تصور کند.

    فانتزی نیازی به پایه علم ندارد و ممکن است شامل موجودات و اثرات جادویی و فراطبیعی باشد. مهم نیست که آیا این غیر ممکن است و نه علم را توجیه می کند. به عنوان مثال، در یک داستان علمی تخیلی، ممکن است یک فضاپیما باشد که سریعتر از سرعت نور حرکت کند. در حالیکه این در حال حاضر امکان پذیر نیست، نویسنده با استفاده از تئوری تکنولوژی و علمی که هنرپیشه آن را در جریان داستان قرار می دهد، هنر را توجیه می کند. در یک داستان فانتزی، شخصیت انسان ممکن است ناگهان توانایی پرواز را توسعه دهد، اما هیچ توضیحی درباره فناوری وجود ندارد.
  • هر دو علم تخیلی و دنیای فانتزی بر اساس قوانین داخلی عمل می کنند. فقط به این دلیل که چیزهای غیرمنتظره در فانتزی اتفاق می افتد، به این معنا نیست که آنها به صورت تصادفی اتفاق می افتند نویسنده، پارامترهای داستان را تنظیم می کند و شخصیت ها و حوادث به قوانین مربوط می شود. همانطور که در علم تخیلی انجام می شود، گرچه بیشتر قوانین بر اساس دانش علمی فعلی است. در هر دو فانتزی و علمی تخیلی، نویسنده تعیین می کند که قوانین چگونه عمل می کنند. در مورد سفینه فضایی سریعتر از نور، طبق قوانین نوشته شده توسط نویسنده، کار خواهد کرد.
    در داستان فانتزی، انسان که می تواند به طور ناگهانی پرواز کند، این توانایی را با استفاده از معانی فراطبیعی توصیف می کند، شاید با استفاده از جادو یا آرزو بودن یک موجودیت فوقالعاده.
    البته، نویسنده آرتور کلرک می گوید که همه فن آوری به اندازه کافی پیشرفته از سحر و جادو قابل تشخیص نیست. این جایی است که نویسندگان می توانند داستان های علمی تخیلی را به فانتزی تبدیل کنند و گاه در داستان فانتزی نشان می دهند که اتفاقات غیرمنتظره در واقع از فناوری حاصل می شود.


*خلاصه:
  • 1. داستانهای علمی پایه های علمی خود را دارند و ممکن است ، در حالی که خیال هیچ اثری در واقعیت ندارد و چنین امکان پذیر نیست.
  • 2. داستان های علمی واقعاً مبتنی بر واقعیت ها هستند. در عوض ، خیال فقط خیالی است و مبتنی بر واقعیت نیست.
  • 3. فانتزی شامل مواردی است که در زندگی واقعی وجود ندارد. از طرف دیگر ، داستان های علمی تقریباً مربوط به چیزهای واقعی و مبتنی بر فناوری و علم است.
  • 4. برخلاف داستان علمی ، تخیل بیشتر در شکل یا مضمون خود از اشکال ماوراء طبیعی و جادو استفاده می کند.
  • 5. هنگام مقایسه با داستانهای فانتزی ، عناصر خیالی در داستانهای علمی علمی تا حد زیادی ممکن است.
  • 6. اگرچه توطئه ها یا مضامین موجود در داستان های علمی تخیلی می تواند خلاف واقعیت باشد ، این داستان ها براساس عقلانی ساخته شده اند که در تخیل وجود ندارد.


موفق باشید
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین