. . .

آموزش ترفند یادگیری عربی : نکات جادویی که نمی دانستید!

تالار زبان عربی
یادگیری زبان هایی که مخاطبان زیادی در سراسر دنیا دارند، باعث رشد و پیشرفت شما هستند. اگر تا به حال فکر کردید که زبان انگلیسی تنها زبان مهم دنیا است سخت در اشتباهید. زبان عربی یکی از این زبان ها است که اگر ترفند یادگیری عربی را بدانید به آسانی ان را خواهید آموخت.

در همسایگی کشورمان ایران، کشور های عرب زبان همچنین مردم عرب زبان در جنوب ایران وجود دارد. به واسطه پیشرفت های منطقه و تجارت که در سال های اخیر اتفاق افتاده است، یادگیری این زبان به شما فرصت رشد خواهد داد.

ترفند یادگیری عربی
ترفند یادگیری عربی


پس بهتر است به دنبال یک هدف برای یادگیری این زبان باشید. داشتن یک انگیزه برای شما چراغ راه است و فرایند یادگیری را سرگرم کننده و آسان جلوه می‌دهد. در این مقاله از زبان نگار راز هایی که برای موفقیت در یادگیری عربی نیاز دارید را به شما خواهیم گفت.

هدف نهایی از یادگیری زبان دوم، روان صحبت کردن به آن زبان است. شاید شما هم بار ها شنیده باشید که ذهن شما باید به زبان دوم فکر کند و تصمیم بگیرد. برای دستیابی به چنین مهارتی باید در ابتدا منابع درست برای آموزش انتخاب کنید. سپس تمرین و تکرار.

محتوا نمایش
عربی را چقدر می‌شناسی؟
شاید زبان فارسی و زبان عربی واژگان مشترک داشته باشند، اما در بخش دستور زبان تفاوت ها فاحش است. با این وجود تشابه حروف الفبا و خواندن برخی از حروف در شروع یادگیری اثر مثبت و سازنده‌ای دارد.

تفاوت های ظاهری زبان فارسی و عربی شامل:

جنسیت داشتن
صرف افعال
ساختار جمله بندی (اسمیه و فعلیه)
نشانه های جمع
ضمایر
ترفند یادگیری عربی
ترفند یادگیری عربی


یادتان نرود مهم نیست چند سال دارید یا اینکه تا به حال چند بار در آموزش این زبان شکست خوردید و ناامید شده‎‌اید. تنها با تمرین کردن به خصوص به کمک ترفند یادگیری عربی زیر می‌توانید تمام ناامیدی های گذشته را جبران کنید.

اگر یادگیری زبان عربی را یک زنجیر بدانیم، حلقه های این زنجیر عبارتند از:

واژگان
دستور زبان
آوا ها و تلفظ


10 ترفند یادگیری عربی
یادگیری واژگان
یکی از مهمترین چالش یادگیری زبان جدید، حفظ کردن واژگان جدی است. یک دفترچه بردارید و هر وسیله یا کنش و واکنشی را که می‌بینید به فارسی و معادل عربی آن یادداشت کنید.

یا اینکه به سراغ فرهنگ لغت به خصوص فرهنگ های تصویری بروید. سپس طبق برنامه واژگان جدید را مرور کنید تا در ذهنتان ماندگار شود:

در بازه های زمانی 7 و 30 روزه پس از اولین مطالعه، واژه جدید را مرور کنید.
واژه جدید را در قالب جمله به کار ببرید.
در متن کتاب، مجله و… به دنبال کاربرد واژگان بگردید.
هم خانواده، متضاد و مترادف این واژگان جدید را کنارشان یادداشت کنید.
از نرم افزار های موبایلی یادگیری لغت برای مرور واژگان بهره ببرید.
معنا واژگان را با معادل های عربی یا به صورت جمله در ذهن بسپارید.


دوست پیدا کن!
هیچ ترفند جدید به اندازه همین ترفند یادگیری عربی قدیمی در آموختن زبان کاربردی نیست. به لفط شبکه های مجازی و اینترنت می‌توانید با عرب زبانان دوست شوید و با آن ها چت کنید.

نکته مهم این است که چون فرد مقابل شما جز زبان عربی راهی برای ارتباط بر قرار کردن با شما را ندارد، مغز شما مجبور است در دنیایی از واژگان عربی به دنبال پاسخ بگردد. در حقیقت ذهنتان می‌خواهد برای حل چالش در گفت و گو عربی فکر کند.

ترفند یادگیری عربی
ترفند یادگیری عربی


عربی نگاه کن!
از جالبترین ترفند ترفند یادگیری عربی و البته دیگر زبان ها، استفاده از حافظه تصویری است. پژوهشگران دریافتند زمانی آموزش کامل می‌شود که شما آن چه را که به زبان می‌آورید اگر ببینید یا انجام دهید با سرعت بیشتری خواهید آموخت. همچنین دیرتر از ذهن شما پاک می‌شود.

برای همین منظور بهتر است از فرهنگ های تصویری و کتاب های آموزشی به همراه تصاویر برای مطالعه استفاده کنید.

ترفند یادگیری عربی
ترفند یادگیری عربی


فیلم و موسیقی
این ترفند تکراری نیست. نگویید فیلم دیدم و یا موسیقی عربی گوش دادم ولی اثری نداشت.

فیلم ها را با زیرنویس عربی ببین.
واژگان جدید را یادداشت کن.
مکالمه بین بازیگران را به خاطر بسپار و جای ان ها حرف بزن.
متن موسیقی را در هنگام گوش دادن، ببین.
پادکست ها را هم از یاد نبرید! در هر پادکست به صورت موضوعی گویندگان دایره جدید از واژگان را در جملات محاوره به کار خواهند برد که لازم است بدانید.



تسلیم نشو!
مسیر یادگیری همیشه فراز و فرود دارد. پس هیچ وقت دست از تلاش برندار و به دنبال علت شکست باش.

یکی از علت های ناکامی در یادگیری زبان عربی عدم مطالعه در سطح درست زبان است. اگر شما سطح پیشرفته قرار دارید دیگر نباید در کتاب های مقدماتی به دنبال مطالب تازه بگردید.

بهترین روش شناخت نقاط ضعف و قدرت در مسیر یادگیری آزمون های تعیین سطح دوره‌ای است که خودتان از خودتان می‌گیرید. نگران نباشید دنیایی از این آزمون ها در انتهای هر کتاب آموزشی وجود دارد.

ترفند یادگیری عربی
ترفند یادگیری عربی


بخوان!
دیگر ترفند یادگیری عربی خواندن است. هرچه به دستتان می‌آید بخوانید.

اگر در سطح مقدماتی هستید، از کتاب کودکان برای خواندن شروع کنید.
وبلاگ شبکه های خبری را دنبال کنید. چرا که هر بار با دستور زبان درست، جهان جدیدی از واژگان خواهید خواند. به علاوه تفاوت زبان محاوره و رسمی را هم متوجه خواهید شد.


با خودت حرف بزن!
آنچه باعث شیرینی زبان عربی است، آوا ها می‌باشد. در زبان عربی اگر واژه‌ای را اشتباه تلفظ کنید معنا ان هم تغییر خواهد کرد.

پس یک ترفند یادگیری زبان عربی بلند خواندن و تکرار کردن هر واژه است. به علاوه برای فهمیدن سطح پیشرفتتان صدای خودتان را ضبط کنید و از روی متن بخوانید. حال صدای خود را با صدای گوینده اصلی متن یا تلفظ صحیح هر واژه مقایسه کنید.



نترسید!
از اشتباه کردن نترسید. همه ما در شروع یادگیری جمله های اشتباه می‌سازیم یا اینکه تلفظ صحیح را به زبان نمی‌آوریم. پس خجالت نکشید و بگذارید اشتباه ها راه درست آموزش را به شما نشان دهند.



نسبت 80 -20
از مهمترین ترفند یادگیری زبان عربی نسبت 80 به 20 است. ۲۰ درصد از زمان آموزشی خود را به یادگیری واژه و دستور زبان جدید و ۸۰ درصد دیگر را را به خواندن متن ها و تمرین کردن اختصاص دهید.




راز یادگیری دستور زبان
راز نهان یادگیری دستور زبان عربی تنها صرف و نحو است. زمانی که صرف و نحو را بدانید دیگر جمله ساختن یا ترجمه یک متن برای شما چالش تازه نخواهد داشت.

برای شروع این ها را بیاموزید:

اقسام فعل
اقسام کلمه
ابواب افعال در عربی
مضارع و ماضی کردن فعل ها



کلام آخر؛

هیچ ترفند یادگیری در عربی وجود ندارد که بتواند جای تمرین کردن را بگیرد. پس هر چه را که آموختید (فعل، واژه، قواعد و…) فوری در قالب تمرین آن ها را مرور کنید. اشتباه های خودتان را یادداشت کنید و برای حل همان تمرین دوباره با انگیزه بیشتر به سراغش بروید.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین