. . .

آموزش تجهیزات لازم برای ضبط صدا

تالار آموزش گویندگی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

Miss Nili

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
معاون
رمانیکی‌نویس
نام هنری
ماهِ نیلگون
انتشاریافته‌ها
4
شناسه کاربر
277
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-07
آخرین بازدید
موضوعات
374
نوشته‌ها
4,755
راه‌حل‌ها
74
پسندها
32,067
امتیازها
837
محل سکونت
آغوش مــآه

  • #1

۱-۱- مقدمه​

در بازار داغ پادکست‌های مختلف، نیاز به تهیه‌ی ابزار مناسب و استفاده‌ از نرم‌افزارهای تدوین صدا، بیش از پیش احساس می‌شود؛ در سری مقالات صدا برای ویدئو به نکات ابتدایی تدوین و حذف نویز صدا با کمک نرم افزار ادوب ادیشن، اشاره گردیده است، در این مقاله سعی بر معرفی تجهیزات مورد نیاز برای ضبط پادکست صوتی است.

۱-۲- تجهیزات ضبط پادکست​

در ضبط پادکست از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود و تولیدکنندگان تجهیزات صوتی با گسترش نیاز بازار حتی به ارائه‌ی پکیج‌های متناسب با جامعه‌ی هدف می‌پردازند اما فارغ از تمام برندها و تنوع محصولات، تجهیزات ضبط نیمه‌حرفه‌ای تا حرفه‌ای پادکست به صورت زیر است:

۱-۲-۱- میکروفن​

اولین حلقه‌ی صدابرداری میکروفن است و بسته به فضای آکوستیکی ضبط، برآورد هزینه و تعداد گویندگان، انتخاب میکروفن متفاوت خواهد بود ولی باید در نظر داشت که برای گویندگان استفاده از میکروفن‌های خازنی توصیه می‌شود و در تنظیم الگوی انتشار هم (اگر میکروفن شما این قابلیت را دارد) اگر بنا به ضبط مونولوگ پادکست است و تنها یک گوینده دارید، الگوی انتشار میکروفن به صورت کاردیویید باشد و در ضبط دو گوینده سعی شود میکروفن در وسط واقع شود و دو گوینده در دو طرف میکروفن باشند و الگوی انتشار بای‌دایرکشنال (دوجهته) باشد و برای گویندگان بیش‌تر، میکروفن را در وسط قرار گیرد و از الگوی انتشار امنی‌دایرکشنال (همه‌جهته) استفاده شود.

1.jpg


شکل ۱ – میکروفن خازنی


2.jpg


شکل ۲ – الگوهای انتشار میکروفن

3.jpg


شکل ۳ – گزینه‌های تنظیم الگوی انتشار روی بدنه میکروفن

استفاده از پایه‌ی نگهدارنده‌ و لرزش‌گیر میکروفن هم توصیه می‌گردد.

4.jpg


تصویر ۴ – پایه لرزش‌گیر میکروفن

استفاده از پد میکروفن به منظور تعدیل اصوات انفجاری مثل حرف «پ» توصیه می‌شود.

5.jpg


تصویر ۵ – پد میکروفن

سعی کنید از میکروفن‌هایی که اتصال XLR دارند استفاده کنید، این اتصال حرفه‌ای باعث اتصال مطمئن می‌شود و حداقل نویز برخط را دارد.

6.jpg


تصویر ۶ – کابل XLR

۱-۲-۲- میکسر​

بسته به تعداد ورودی‌ها (لاین یا میکروفن)، برآورد هزینه و کاربری به انتخاب میکسر بپردازید. وظیفه‌ی اصلی میکسر صدا در ضبط پادکست، تجمیع ورودی‌ها و فراهم کردن موقعیت ریکورد صدا است؛ اگر از میکروفن خازنی استفاده می‌کنید توجه کنید که میکسر صدا، ورودی فانتوم (تغذیه ۴۸ ولت) داشته باشد.

در این مرحله با اتصال هدست به خروجی هدست میکسر صدا، مسیر ضبط پادکست مانیتور می‌گردد.

با انتخاب میکروفن با اتصال XLR ، از میکسر با تعداد ورودی متناسب استفاده شود.

7.jpg


تصویر ۷ – میکسر صدا

۱-۲-۳- ریکوردر​

با انتخاب میکسرهایی که قابلیت ذخیره‌ی اطلاعات روی کارت حافظه یا خروجی پورت USB،MIDI و پورت شبکه (Ethernet) به منظور اتصال به سیستم کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ و استفاده از نرم‌افزارهای ضبط صدا) دارند، کار شما راحت‌تر است ولی در غیر این‌ صورت هم با اتصال خروجی میکسر به ریکوردر مجزا، چرخه‌ی ضبط صدای پادکست، کامل خواهد شد.

8.jpg


تصویر ۸ – ریکوردر حرفه‌ای

لازم به ذکر است که با خرید میکروفن و اتصال مستقیم به گوشی هوشمند (با دانلود اپلیکیشن مربوطه)، ریکوردرهای حرفه‌ای با قابلیت ضبط مستقیم و با تنوع میکروفن‌ها، اتصال میکروفن مستقیم به ریکوردرهای با ورودی بالا و . . . هم می‌توان عمل ضبط پادکست را انجام داد اگرچه بیان ضرب‌المثل «هر چقدر پول بدی، همون‌قدر آش می‌خوری!» خالی از لطف نیست.

9.jpg




تصویر ۹ – پک ضبط پادکست خانگی
 
  • گل رز
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین