- شناسه کاربر
- 1484
- تاریخ ثبتنام
- 2022-01-03
- آخرین بازدید
- موضوعات
- 124
- نوشتهها
- 837
- راهحلها
- 7
- پسندها
- 3,814
- امتیازها
- 483
- محل سکونت
- مثلث برمودا ∆
تاریخچهٔ و ساخت کشتی تایتانیک
کشتی آراماس تایتانیک محصولِ رقابتی شدید بین شرکتهای کشتیسازی در نیمۀ اول قرن بیستم بود؛ بهخصوص رقابتی که میان شرکتهای وایت استار لاین (White Star Line) و کونارد (Cunard) بر سر ساختنِ بهترین کشتی بخار برقرار بود. کونارد شرکتی انگلیسی است که در آن دوران دو کشتیِ برجسته داشت. این کشتیها در آن زمان از پیچیدهترین و مجللترین کشتیها محسوب میشدند.
کشتیِ Mauretania از شرکت کونارد در سال ۱۹۰۷ به کار گرفته شد و سریعاً رکوردِ بالاترین میانگین سرعت در حین گذر از میان اقیانوس اطلس را ثبت کرد (۲۳٫۶۹ گره یا ۲۷٫۲۶ مایل در ساعت). این رکورد به مدت ۲۲ سال باقی ماند و شکسته نشد.
شاهکارِ دیگرِ کونارد کشتی Lusitania بود که در همان سال ۱۹۰۷ رونمایی شد و به دلیل طراحی داخلی فوقالعادهاش مورد تحسین و ستایش قرار گرفت. لوسیتانیا فرجامِ فاجعهآمیزی داشت؛ این کشتی در روز ۷ مه ۱۹۱۵ توسط یو-بوتِ آلمانی مورد حمله قرار گرفت و غرق شد. نزدیک به ۱۲۰۰ تن از ۱۹۵۹ نفری که در کشتی حضور داشتند کشته شدند و همین فاجعه باعث شد تا ایالات متحده آمریکا به جنگ جهانی اول ورود کند.
در همان سال بود که کونارد از دو کشتی مسافربرِ باشکوه خود پردهبرداری کرد. سپس رئیس کل وایت استار برنامۀ ساخت سه کشتی بزرگ را با ویلیام جی. پیری، رئیس هیئت مدیرۀ شرکت کشتیسازِ هارلند و ولف مطرح کرد. این کشتیها بخشی از کلاسِ جدید کشتیهای مسافربری «المپیک» بودند که در این کلاس هر کشتی میبایست ۸۸۲ فوت طول و پهنترین قسمت آن ۹۲٫۵ فوت پهنا داشته باشد که آن زمان بزرگترین کشتیهای جهان محسوب میشدند.
در مارس ۱۹۰۹ کار ساختِ این کشتیها در کارخانۀ عظیمِ کشتیسازی هارلند و ولف در بلفاست و ایرلند آغاز شد و بدون وقفه تا دو سال ادامه یافت. تایتانیک سومین مورد از این کشتیهای مسافربری بود.
در ۳۱ مارس ۱۹۱۱ تنۀ عظیمِ تایتانیک (بزرگترین شیء قابل حرکتِ ساختۀ انسان در آن زمان) به لبۀ اسکله و به داخل رود لاگان در بلفاست منتقل شد. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مراسم معرفی کشتی شرکت کردند که تنها یک دقیقه به طول انجامید و با موفقیت به پایان رسید.
سپس تنۀ کشتی سریعاً به یک لنگرگاه بسیار بزرگ بسته شد که در آنجا هزاران کارگر تقریباً یک سال را برای ساخت عرشههای کشتی، فضاهای داخلی مجلل و نصب ۲۹ دیگِ بخارِ عظیم سپری کردند. دیگهای بخار برای تأمین قدرت دو موتور اصلی کشتی استف اده میشدند.
کشتی آراماس تایتانیک محصولِ رقابتی شدید بین شرکتهای کشتیسازی در نیمۀ اول قرن بیستم بود؛ بهخصوص رقابتی که میان شرکتهای وایت استار لاین (White Star Line) و کونارد (Cunard) بر سر ساختنِ بهترین کشتی بخار برقرار بود. کونارد شرکتی انگلیسی است که در آن دوران دو کشتیِ برجسته داشت. این کشتیها در آن زمان از پیچیدهترین و مجللترین کشتیها محسوب میشدند.
کشتیِ Mauretania از شرکت کونارد در سال ۱۹۰۷ به کار گرفته شد و سریعاً رکوردِ بالاترین میانگین سرعت در حین گذر از میان اقیانوس اطلس را ثبت کرد (۲۳٫۶۹ گره یا ۲۷٫۲۶ مایل در ساعت). این رکورد به مدت ۲۲ سال باقی ماند و شکسته نشد.
شاهکارِ دیگرِ کونارد کشتی Lusitania بود که در همان سال ۱۹۰۷ رونمایی شد و به دلیل طراحی داخلی فوقالعادهاش مورد تحسین و ستایش قرار گرفت. لوسیتانیا فرجامِ فاجعهآمیزی داشت؛ این کشتی در روز ۷ مه ۱۹۱۵ توسط یو-بوتِ آلمانی مورد حمله قرار گرفت و غرق شد. نزدیک به ۱۲۰۰ تن از ۱۹۵۹ نفری که در کشتی حضور داشتند کشته شدند و همین فاجعه باعث شد تا ایالات متحده آمریکا به جنگ جهانی اول ورود کند.
در همان سال بود که کونارد از دو کشتی مسافربرِ باشکوه خود پردهبرداری کرد. سپس رئیس کل وایت استار برنامۀ ساخت سه کشتی بزرگ را با ویلیام جی. پیری، رئیس هیئت مدیرۀ شرکت کشتیسازِ هارلند و ولف مطرح کرد. این کشتیها بخشی از کلاسِ جدید کشتیهای مسافربری «المپیک» بودند که در این کلاس هر کشتی میبایست ۸۸۲ فوت طول و پهنترین قسمت آن ۹۲٫۵ فوت پهنا داشته باشد که آن زمان بزرگترین کشتیهای جهان محسوب میشدند.
در مارس ۱۹۰۹ کار ساختِ این کشتیها در کارخانۀ عظیمِ کشتیسازی هارلند و ولف در بلفاست و ایرلند آغاز شد و بدون وقفه تا دو سال ادامه یافت. تایتانیک سومین مورد از این کشتیهای مسافربری بود.
در ۳۱ مارس ۱۹۱۱ تنۀ عظیمِ تایتانیک (بزرگترین شیء قابل حرکتِ ساختۀ انسان در آن زمان) به لبۀ اسکله و به داخل رود لاگان در بلفاست منتقل شد. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مراسم معرفی کشتی شرکت کردند که تنها یک دقیقه به طول انجامید و با موفقیت به پایان رسید.
سپس تنۀ کشتی سریعاً به یک لنگرگاه بسیار بزرگ بسته شد که در آنجا هزاران کارگر تقریباً یک سال را برای ساخت عرشههای کشتی، فضاهای داخلی مجلل و نصب ۲۹ دیگِ بخارِ عظیم سپری کردند. دیگهای بخار برای تأمین قدرت دو موتور اصلی کشتی استف اده میشدند.
نام موضوع : تاریچخهٔ کشتی تایتانیک
دسته : متفرقه تاریخ