. . .

آموزش تاریخچه زبان اسپانیایی

تالار زبان اسپانیایی

helia

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
18
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
72
نوشته‌ها
413
پسندها
652
امتیازها
163
محل سکونت
اون دوردورا

  • #1
تاریخچه ی زبان اسپانیایی
زبان اسپانیایی یکی از دیگر از اعضای خانواده لهجه های رومانس و گویش های هندو-اروپایی میباشد. میهن اسپانیا در شبه جزیره ای به اسم ایبرو قرار گرفته میباشد. ایبرو به جهت وضعیت حیاتی اش در اروپا از در آغاز آیتم تهاجم های بسیار قرار گرفته و گویش اسپانیایی مدرن نیز کالا این هجوم ها و تلفیقی از گویش های حرف گردیده در میان اقوام مهاجم بوده میباشد.

نزدیک بهِ ششصد سال پیش از به دنیا آمدن مسیح، اقوام کوچ نشین کلتی و بومیان شبه جزیره ایبرو با هم در آمیخته بودند و در میان آنان اشاعه لهجه کلت-ایبرویی ترویج داشته است . سرداران کارتاژی در سال 230 پیش از به دنیا آمدن از نواحی تونس کنونی به ایبرو حمله کردند و کلمه ها کارتاژی (منشعب از فنیقی باستان) را در آنجا بسط دادند. کشور ایبرو برای دو توان وسیع آن زمان یعنی امپراطوری روم و کارتاژ حیطه ای استراتژیک محسوب گردیده و آن دو به مقطع 18 سال در ایبرو با هم جنگیده اند. این جنگ در انتها به نفع رومیان خاتمه یافت و در نزدیکی سال 19 پیش از ولادت این شبه جزیره تماما به تصرف رومیان درآمد.
 

helia

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
18
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
72
نوشته‌ها
413
پسندها
652
امتیازها
163
محل سکونت
اون دوردورا

  • #2
رومیان این منطقه را هیپسانی نام گذاری کرده و و بنا عادت همیشگی خود، زبان لاتین عامیانه را توسط تجار و سربازان به مردم ایبرو آموزش دادند. بدین ترتیب به تدریج زبان جدیدی متشکل از زبان های لاتین، کارتاژی، کلتی و باسکی در هیپسانی آن دوران شکل گرفت.

تهاجمات به این شبه جزیره باز هم ادامه پیدا کرد. در حدود سده 400 میلادی ژوت های آلمانی تبار ایبرو را تصرف کرده و با این که مدت مدیدی بر این ناحیه حاکم بودند، تغییرات چندانی در زبان ایجاد نکردند تا اینکه در دهه 720 میلادی، مسلمانان شمال آفریقا، اسپانیا را تصرف نموده و آن را اندلس نامیدند. تسلط پانصد ساله مسلمانان بر اندلس و فرهنگ و تمدن اسلامی حاکم بر آن باعث تغییرات بسیار در زبان و رواج و نفوذ فراگیر لغات عربی به زبان اسپانیایی گردید که این اثر تا امروز باقی مانده است. به طوری که امروزه نزدیک به 4000 واژه اصلی در زبان اسپانیایی ریشه عربی دارد.
 

helia

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
18
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
72
نوشته‌ها
413
پسندها
652
امتیازها
163
محل سکونت
اون دوردورا

  • #3

دوران پیشرفت و ثبات زبان اسپانیایی

بعد از پیروزی امپراطوری مسیحی واقع در شمال ایبرو بر مسلمانان، لهجه کاستیلی اسپانیایی بر این شبه جزیره حاکم گردید. زبان کاستیلی با خروج تدریجی مسلمانان از اسپانیا و قدرت گیری روز افزون امپراطوری اسپانیا به تدریج به زبانی قدرتمند تبدیل می شد. اولین پادشاه اسپانیا که برای یکسان سازی دستور و لغات و استاندارد کردن زبان اسپانیایی تلاش کرد، آلفونس دهم نام داشت. او و جانشینانش استفاده از زبان های لاتین و عربی را در دستگاه های قضائی و دولتی ممنوع اعلام کردند، تا زبان اسپانیایی هر چه بیشتر و بهتر در اسپانیا رواج پیدا کند.

دولتمردان اسپانیا از آن پس سیاست مستعمره سازی را در پیش گرفتند. سیاحان و دریانوردان اسپانیایی در قرن پانزدهم در دوره فردینارد پنجم از اقیانوس اطلس گذر کرده و قاره آمریکا را کشف کردند. اسپانیا در قرن شانزده میلادی قوی ترین و ثروت مند ترین کشور جهان بود که دایره قدرتش بسیاری مناطق از ایلات متحده امروزی، مکزیک، آمریکای مرکزی، بخش اعظم آمریکای جنوبی و فیلیپین را فرا می گرفت. در قرن هفدهم ادبیات اسپانیا با نگارش اثر سترگ دن کیشوت قوام گرفت. سروانتس در این رمان مفصل و پرجزئیات با شخصیت پردازی بی نظیر خود راه را برای گسترش ادبیات اسپانیا هموار نمود. با اینکه بیشتر مناطق مستعمره نشین اسپانیا در یکصد سال گذشته استقلال یافته اند، زبان اسپانیایی همچنان به عنوان میراث دوران استعمار در آمریکای لاتین باقی مانده است. اسپانیایی زبانی پویا است و تغییر و تحولات به وقوع پیوسته را به سرعت می پذیرد. یادگیری اسپانیایی برای افراد آشنا به زبان های رومانس بسیار ساده است و سالانه بسیاری از مردم در سراسر جهان یادگیری این زبان را به عنوان زبان دوم آغاز می نمایند.
 

helia

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
18
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
72
نوشته‌ها
413
پسندها
652
امتیازها
163
محل سکونت
اون دوردورا

  • #4
اکنون زبان اسپانیایی با بیش از 399 میلیون متکلم در 30 کشور سراسر جهان صحبت می شود و بعد از چینی، هندی و انگلیسی چهارمین زبانی است که بیشترین متکلم را دار د. زبان اسپانیایی زبان دوم 89.5 میلیون نفراز مردم جهان است. کشور مکزیک با 103 میلیون متکلم بزرگترین جامعه ی اسپانیایی زبان (زبان اول مکزیک ) در جهان به خود اختصاص داده است. چهار جامعه ی بزرگ متکلم های زبان اسپانیایی به ترتیب در کشور های کلمبیا با 41 میلیون نفر ، کشور اسپانیا با 38.8 میلیون نفر، کشور آرژانتین با 38.8 میلیون نفر و ایالات متحده با 34.2 میلیون نفر (طبق سرشماری 2010) هستند و در کل می توان گفت زبان اسپانیایی در کشور های زیر صحبت می شود :

آرژانتین، جزیره آروبا (در ساحل شمال غربی ونزوئلا)، کشور بلیز(درآمریکای مرکزی)،کشور بولیوی، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، کوبا، جمهوری دمینیکان، اکوادور، بندر سالوادور، کشور گینه ی استوایی (در غرب و مرکز آفریقا)، جزایر گالاپاگوس، جبل الطارق، کشور گواتمالا، کشور هندوراس، مکزیک، کشور مراکش، کشور نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه، پرو، پورتوریکو، اسپانیا، سنت کیتس (و نویس)، ایالات متحده آمریکا، اروگوئه، ونزوئلا، جزایر ویرجین (ایالات متحده).
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
226
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
40
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
86
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
137
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
109
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
144
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
62
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
64

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین