. . .

بیوگرافی بیوگرافی آندراس آراتو (میم پیرمردی که فضای مجازی را تسخیر کرده است)

تالار متفرقه بیوگرافی
بیوگرافی آندراس آراتو/András Arató
5cf30b1fa1a04d2a0c705d5d2b13a3f5.Andras-Arato.jpg

آندراس آراتو (András Arató)، میم پیرمردی که صاحب لبخند به‌ظاهر غمگینی است، سوژۀ این روزهای توییتر و اینستاگرام و… شده است. این روزها بارها شاهد تصاویرش در شبکه‌های اجتماعی بوده‌ایم؛ تصاویری که غالباً دارای نوشته‌هایی است که اشارۀ مستقیم به مسائل روز جامعه دارد و این نوشته‌ها همراه با کنایه‌های جذابی است که بین کاربران فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود.
آندراس ایستوان آراتو، مهندس برق بازنشسته در کشور مجارستان است. کاربران فضای مجازی آندراس را بیشتر به خاطر تبدیل‌شدن به نوعی الگوی رفتاری اینترنتی می‌شناسند. میم پیرمرد این روزهای دنیای اینترنت، به دلیل حالت کلی صورت و لبخندی که ظاهری جعلی دارد، در میان کاربران به «Hide the Pain Harold» (غمت را پنهان کن هارولد) معروف شده است.

در ادامه عکسی از جوانی های ایشان میبینیم:
ce1aabe9ad965b08284529f67a1420a5.Andras-Arato-electrical-engineer.jpg

همۀ ما می‌توانیم در فضای مجازی به‌راحتی و به‌سرعت به میم تبدیل شویم. کافی است در یک برنامۀ تلویزیونی حضور داشته باشیم یا در صحنه‌ای از یک فیلم بازی کنیم یا حتی عکس ناجور یا خنده‌داری از ما در فضای مجازی پخش شود.

میم پیرمرد این روزهای دنیای مجازی داستانی مشابه دارد. او متولد ۱۱ژوئیه۱۹۴۵ در مجارستان است. مهندس برق بازنشسته‌ای است که در سال ۱۹۶۹ از دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست، دانشکدۀ مهندسی برق، فارغ‌التحصیل شده است. جالب است بدانید که میم پیرمرد پس از بازنشستگی، به‌مدت پنج سال به‌عنوان دی‌جی در یک ایستگاه رادیویی محلی کار کرده است. دست روزگار او را با لبخند خاصش و عکس‌هایی که حاصل عکاسیِ عکاس معروفی است، به چهرۀ مشهور این روزهای فضای مجازی تبدیل کرد.

هنگامی که آراتو، میم پیرمرد فضای مجازی، از سفرهایش عکس می‌گرفت و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کرد، نه‌تنها دوستانش عکس‌های او را می‌دیدند، بلکه یک عکاس حرفه‌ای نیز او را دنبال می‌کرد. تا اینکه با او تماس گرفت و گفت که به دنبال یک مدل است و به او پیشنهاد عکس‌برداری داد. آراتو این پیشنهاد را پذیرفت و عکاس چند عکس گرفت که هم او و هم آراتو دوست داشتند. بعد از آن، میم پیرمرد برای عکس‌برداری‌های بیشتری دعوت شد و بیش از صد عکس سهام از او ساخته شد و او موافقت کرد که عکس‌ها برای این منظور استفاده شوند و این توافق بین آن‌ها اتفاق افتاد.
آراتو بعد از مدتی تصاویر خودش را در گوگل جست‌وجو کرد و عکس‌هایی را از خود به‌عنوان یک پزشک مشاهده کرد که در صفحۀ اصلی یک بیمارستان بود. چند ماه بعد، او دوباره عکس‌هایش را در گوگل جست‌وجو کرد و عکس‌های بیشتری از خودش را کشف کرد. در یکی از این عکس‌ها روی چهره‌اش کوه راشمور چسبانده شده بود. این اولین گام‌های حضور میم پیرمرد در اینترنت بود.

اوایل آراتو از اینکه مردم متن خنده‌دار به عکس‌هایش اضافه می‌کردند ناراضی بود و دائماً می‌گفت که واقعاً «یک آدم خنده‌دار» نیست. ولی بعداً آراتو، میم پیرمرد فضای مجازی، یادش آمد که در زمان تحصیلش نیز کارهای مشابهی را انجام داده است؛ مانند نقاشی روی کتاب‌های شاعر مجارستانی‌، یانوس آرانی (Janos Arany)، که او را شبیه یک دزد دریایی نقاشی کرده بود.

او می‌دانست که بستن یکی از صفحات وبی که عکس‌های او را منتشر می‌کند، کافی نخواهد بود؛ زیرا محتوای میم می‌تواند به‌زودی دوباره بازنشر شود. بنابراین، پس از شش سال، از زمانی که این داستان شروع شده بود، وضعیت میم خود را پذیرفت؛ ولی باز هم امیدوار بود که همه عکس‌های او را فراموش کنند و دوباره از آن‌ها استفاده نکنند؛ اما این اتفاق نیفتاد. در ابتدا، فقط کاربران اینترنت در ایالات‌متحده عکس‌های او را ارسال می‌کردند، ولی بعداً عکس‌های میم پیرمرد در اروپا و بعد در بقیۀ جهان، به‌صورت همه‌گیر منتشر شد!!
عکاس مشهوری که از میم پیرمرد عکاسی کرده است، عکس‌هایی در طیف وسیعی از ظواهر متفاوت در مشاغل مختلف از آراتو گرفته است. مجموع این عکس‌ها به‌شکلی است که به نظر می‌رسد در همۀ حرفه‌ها استاد است و بسیار هیجان‌زده است. درواقع، او در عکس‌هایش لباس‌های متفاوتی از مشاغل مختلف را پوشیده است که او را شبیه استادان همه‌فن‌حریف کرده است.
اما نام مستعار آراتو برای این است که لبخندهای او در عکس‌هایش شبیه زمانی است که شما با دندان‌قروچه لبخند می‌زنید. آدم را درست یاد زمانی می‌اندازد که با والدین خود درگیر می‌شوید و دقیقاً در همان لحظه‌ای که شما از عصبانیت داغ کرده‌اید، کسی می‌خواهد از شما عکس شاد بگیرد-_-
آنچه در عکس‌ها به نظر می‌رسد این است که او با لبخند اجباری مشکلات خود را پوشانده است.
به‌طور مثال، نظرهای یکی از هواداران میم پیرمرد در زیر عکسش: «هنگامی که شما فقط از مأموریت سه‌ساله برای دیدار با کودک دوماهۀ خود بازگشتید.» یا نظر یک نفر دیگر از آن‌ها این بود: «هنگامی که دولت شما را مجبور به ورود به ارتش می‌کند.» یکی دیگر از هوادارانش در فیس‌بوک نیز چنین نوشت: «وقتی که آغاز درد است.»

حرف پایانی
هرآنچه بر میم پیرمرد یا آندراس آراتو گذشته است، او را تبدیل به یک الگوی رفتاری یا زبان مشترک کاربران در فضای مجازی در سراسر جهان کرده است که از این تصاویر برای بیان حرف‌هایشان همراه با طنز تلخ استفاده می‌کنند.
بسیاری از هوادارانش در آوریل ۲۰۲۱، با ابتلای وی به کوید نگران سلامتی آراتو شدند، اما خوشبختانه او در پایان ماه خبر سلامتی‌اش را به دوستدارانش داد وگفت بهبود یافته و هر روز بهتر می‌شود.

توجه داشته باشید که این مقاله اندکی از بیوگرافی آراتو بود!
در پایان این مقاله با پیرمرد میم معروف آندراس آراتو آشنا شدیم.


 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
90
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
119
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
76

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین