. . .

مذهبی بین لاک ناخن و نماز کدام را انتخاب می کنید؟

تالار احکام

Aria

رمانیکی حامی
کاربر ثابت
شناسه کاربر
368
تاریخ ثبت‌نام
2021-02-14
آخرین بازدید
موضوعات
176
نوشته‌ها
1,363
راه‌حل‌ها
4
پسندها
3,642
امتیازها
353
سن
20
محل سکونت
🖤

  • #1
بین لاک ناخن و نماز کدام را انتخاب می کنید؟
بعضی ها می گویند من هم لاک را دوست دارم هم نماز را. برخی از کسانی که از لاک ناخن استفاده می کنند اتفاقاً زنان با عقیده و محجوبی هستند که به انجام واجبات مخصوصاً نماز مقید هستند و همین آن ها را دچار تردید در انتخاب بین نماز و لاک کرده است.
در پاسخ به این سؤال باید گفت اساساً کنار هم قرار دادن نماز خواندن و لاک زدن اشتباه است و از خدعه های شیطان است. برای مثال اگر همسر یک زن به او بگوید من هم تورا دوست دارم هم بستنی را، آیا او را به خاطر این گفته اش سرزنش نمی کنیم؟ آیا مرد با این مقایسه، به همسر خود محبت کرده است؟ آیا احترام او را حفظ کرده است؟ چرا لاک زدن را با نماز خواندن هم عرض کرده ایم که بگوییم من هم نماز خواندن را دوست دارم هم لاک زدن را؟ نماز دارای روح است، روحی که در آخرت بر ما عرضه می شود و یک واجب الهی است که از آن مورد حساب قرار می گیریم لذا کنار هم قرار گرفتن آن با چیزی مثل لاک فقط ذهن ما را دچار انحراف می کند.
اگر کمی در مورد جایگاه نماز در ذهن خود تجدید نظر کنیم، آنگاه نیاز نیست از بین نماز و لاک یکی را انتخاب کنیم، کافی است اولویت انجام امر الهی را در نظر بگیریم و سپس در مواقع خاص و بعد از وضو و غسل از لاک استفاده کنیم.

آیا می شود با ناخن لاک زده وضو انجام داد؟
در اینجا به بیان برخی احکام رایج در زمینه لاک ناخن می پردازیم، امید که بانوانی که به نماز خواندن علاقه دارند، با رعایت این احکام، نماز صحیحی را بجای آورند.
شرط سیزدهم وضو در رساله مراجع این است که: در اعضای وضو مانعی در رسیدن آب نباشد و می فرمایند: اگر شخص می داند چیزی به اعضای وضو چسبیده، ولی شک دارد که از رسیدن آب جلوگیری می کند یا نه، باید آن را بر طرف کند یا آب را به زیر آن برساند. پس لاک زده شده به دست هم باید برطرف شود.
نماز خواندن با لاک اشکالی ندارد ولی لاک زدن برای وضو و غسل اشکال دارد؛ زیرا یکى از شرایط وضو و غسل این است که در اعضا مانعى از رسیدن آب نباشد. (توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۱۸۷، بعد از مسئله ۲۸۹ (شرط سیزدهم))

فرق بین لاک و حنا چیست؟ چرا با حنا می شود نماز خواند اما با لاک نمی شود؟
فرق لاک و حنا، در داشتن جرم و نداشتن جرم است. لاک جرم دارد و مانع از رسیدن آب به اعضای وضو و غسل می گردد ولی حنا جرم ندارد و فقط رنگدانه هایی است که وارد ملکول های پوستی و خارجی بدن شده و رنگ آنها را تغییر می دهد و در واقع جرمی ایجاد نمی کند و مانع از رسیدن آب به اعضای بدن نمی باشد.
اگر بر ناخن‌ها یا رو و کف دست‌ها رنگ حنا یا مانند آن باشد برای وضو و غسل اشکالی ایجاد نمی‌‌کند، چون رنگ حنا مانع رسیدن آب نیست و این حکم فقط برای حنا نیست، بلکه هر رنگی که چنین باشد، همین حکم را دارد. برای مسح اگر روی یکی از انگشتان پا لاک یا مانع دیگری نباشد، وضو صحیح است.
امید است بانوان مسلمان و معتقد با رعایت احکام فوق و تعهد به انجام امر الهی نماز، در استفاده از لاک ناخن جانب تعادل را رعایت نمایند.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین