. . .

پزشکی بيماری های پوستی در كودكان

تالار طب اطفال

sara°⁸

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
169
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-26
آخرین بازدید
موضوعات
241
نوشته‌ها
598
راه‌حل‌ها
2
پسندها
1,129
امتیازها
306
محل سکونت
بهشت

  • #1
با وجودی که پوست کودکان از حساسیت زیادی برخوردار است اما وقتی مانند پوست آدم های بالغ در مواجهه با بسیاری از شرایط فیزیکی خاص قرار می گیرد با خطر آسیب مواجه می شود، اما باید تاکید کرد که در تمام بیماری ها نباید پزشک کودک خود باشید. یافتن یک جوش، محل خارش، برآمدگی قرمز یا تاول روی بدن کودک شایع است، اما اکثر اینها نگران کننده نیستند، هرچند برای برخی باید بیشتر از بقیه نگران بود. از این رو، مراقبت خوب از پوست کودکان می‌تواند مانع ایجاد مشکلات پوستی در کودک شود.
پوست کودکان بیش از انچه که تصور می کنید حساس است چنان که یک خراش کوچک نیز می تواند برای آنها مشکل ایجاد کند. گاهی حتی بوسیدن هم می تواند پوست نرم و لطیف نوزاد را آزار بدهد همه کودکان زیر هفت سال ممکن است به اختلالات و بیماری هایی مبتلا شوند که پوست صورت و بدن آنها را تحت تاثیر قرار دهد در این مطلب بیماری هایی که ممکن است سلامت پوست کودکان را به خطر بیاندازد آشنا می شویم.
نوزادان را چند مرتبه در هفته شسته و قسمت‌های کشاله ران، صورت و چروک‌های پوست را برای وجود چرک یا چربی بررسی کنید. نوزادان تا زمانی که خزیدن و خوردن غذاهای جامد را آغاز کنند، بعد از افتادن بند ناف، یک تا دو بار حمام در هفته کافی است.

درماتیت اتوپیک
این بیماری در دوره شیر خوارگی، صورت خصوصا گونه ها سر و نواحی پشت ساعد و جلوی ساق پا را درگیر می کند در این نواحی پوست خشک و خارش دار است و گاهی حالت ملتهب به خود می گیرد در برخی موارد به علت خوارندن پوست زخمی و ازرده میشود این بیماری شایع ترین بیماری پوستی کودکان است که معمولا از دوره شیر خوارگی شروع می شود از هر 10 کودک 1 یا دو نفر به این بیماری دچار می شوند.
ابله مرغان
ابله مرغان که زمانی بسیار شایع بود به خاطر کشف واکسن این روزها کمتر شده است این بیماری بسیار واگیر دار است و به راحتی پخش می شود و بروی تمام بدن جوش ها و تاول های ابکی و قرمزی می گذارد که خارش زیاد به همراه دارد این جوش ها چند مرحله دارند اول پر اب می شوند می ترکند خشک می شوند و پوسته پوسته می شوند این بیماری می تواند بسیار جدی شود همه بچه باید واکسن ان را در زمان مشخص تزریق کنند.
زرد زخم
این بیماری از یک باکتری ایجاد می شود و تاول های قرمز و درد ناکی را روی پوست به وجود می اورد این تاول ها ممکن است باز شوند و اب بدهند و پوسته زرد یا قهوه ای بزنند این بیماری با تماس نزدیک یا استفاده از حوله و اسباب بازی پخش می شود که زخم های این بیماری ممکن است در تمام بدن به خصوص دور دهان و بینی ظاهر شود.
ع×ر×ق سوز
دلیل این بیماری بسته شدن مجاری ع×ر×ق است ع×ر×ق سوز بیشتر با جوش های کوچک صورتی یا قرمز خودش را نشان می دهد که روی سر گردن و شانه نوزادان دیده می شود وقتی والدین به نوزاد لباس زیاد می پوشانند و او را خیلی گرم می کنند نوزاد ع×ر×ق سوز می شود البته بچه ها در هوای بسیار گرم هم ع×ر×ق سوز می شوند سعی کنید در هوای گرم یک لایه کمتر از لباس خودتان به بچه لباس بپوشانید ع×ر×ق کردن در نواحی پوشک هم می تواند پوست نوزاد را دچار التهاب کند در این صورت می توانید از پودر های ضد ع×ر×ق کودک استفاده کرده و دفعات حمام کردن کودک را بیشتر کنید.
اما پوست در اثر تماس پوست بعضی از بچه ها بعد از دست زدن به غذا صابون یا گیاهانی مانند پیچک سمی سماق یا بلوط واکنش نشان می دهد این ورم معمولا 48 ساعت پس از تماس شروع می شود در موارد خفیف قرمزی یا خارش رخ می دهد در موارد وخیم ورم تاول قرمزی و تاول های بزرگ بوجود می اید این ورم بعد از یکی دو هفته از بین خواهد رفت اما برای اینکه جای تاول ها روی پوست کودک باقی نماند بهتر است از پماد های مخصوص استفاده کنید
 

sara°⁸

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
169
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-26
آخرین بازدید
موضوعات
241
نوشته‌ها
598
راه‌حل‌ها
2
پسندها
1,129
امتیازها
306
محل سکونت
بهشت

  • #2
نکات مراقبتی پوست کودکان

به بچه‌های کوچک کمک کنید که قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، دست‌های خود را بشویند. دستان کودک خود را با آب گرم صابون زده و به یاد داشته باشید که زیر ناخن‌های او را بشویید.

از صابون‌های ملایم برای شستن بدن کودک استفاده کنید. محصولاتی را انتخاب کنید که دارای رایحه و رنگ نباشد، زیرا این ترکیبات پوست حساس کودکان را تحریک یا خشک می‌کند.

هنگام حمام کردن نوزاد، یک لیف نرم را به صابون آغشته کرده و از سر به سمت پایین بشویید. به صورت کودک، پشت گوش‌ها و بین چروک‌های پوستش دقت کنید.

نوزادان را چند مرتبه در هفته شسته و قسمت‌های کشاله ران، صورت و چروک‌های پوست را برای وجود چرک یا چربی بررسی کنید. نوزادان تا زمانی که خزیدن و خوردن غذاهای جامد را آغاز کنند، بعد از افتادن بند ناف، یک تا دو بار حمام در هفته کافی است.

در صورت خشک شدن، پوسته پوسته شدن یا خارش، از یک لوسیون مرطوب‌کننده و بدون قند برای پوست کودک استفاده کنید. به آرامی لوسیون را به بدنش ماساژ دهید و به دست‌های نوزادان لوسیون نزنید زیرا آنها تمایل دارند که دستانشان را در دهانشان کنند.

ران و اندام تناسلی کودک خود را برای یافتن علائم بثورات ناشی از پوشک بررسی کنید. هنگام تعویض پوشک نوزاد از پودر نوزاد برای جذب رطوبت اضافی و در صورت نیاز از کرم سوختگی پای کودک نیز استفاده کنید.

قبل از بیرون بردن کودک، و حتی در روزهای ابری، از کرم ضد آفتابی که SPF آن بالای ۳۰ است بر روی پوست کودک استفاده کنید تا از آفتاب سوختگی جلوگیری کند.

زخم‌ها، بریدگی‌ها و خراش‌ها را با یک باند یا گاز استریل بپوشانید تا مانع تماس گرد و خاک و آلودگی با زخم شود زیرا در صورت تماس منجر به عفونت می‌گردد. از کرم‌های آنتی‌بیوتیک برای تسریع بهبودی استفاده کرده و تا زمانی که زخم‌ها کاملا خوب شوند حداقل روزی یک مرتبه بانداژ را تعویض کنید.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
48
بازدیدها
1K

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین