. . .

معرفی بهترین شغل دوم برای کارمندان تمام وقت و پاره وقت

تالار مشاغل متفرقه

فندوق کوشولو🧸🍪

رفیق رمانیکی
کاربر ثابت
شناسه کاربر
1784
تاریخ ثبت‌نام
2022-02-20
آخرین بازدید
موضوعات
138
نوشته‌ها
674
راه‌حل‌ها
2
پسندها
4,619
امتیازها
443
سن
18
محل سکونت
سرزمین رویاها

  • #1
پیدا کردن شغل دوم مناسب دغدغه بسیاری از ما‌ست. شاید از شغل تمام وقت خود راضی هستید اما به درآمد بیشتر نیاز دارید. شاید شغل کارمندی دیگر روحتان را %%%% نمی‌کند. شاید می‌خواهید مهارت‌های بیشتری بیاموزید یا علایقتان را دنبال کنید. اما بهترین شغل دوم که می‌توانید داشته باشید چیست؟ خیلی‌ها شغل‌های پاره‌وقت فراوانی را امتحان می‌کنند: از کار در منزل و کسب درآمد از اینترنت تا راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم. اما پیداکردن یک شغل دوم مناسب به این سادگی‌ها نیست! اگر مدام به‌دنبال پاسخ این سؤالات هستید و مدام از خودتان می‌پرسید که «شغل دوم چی خوبه»، «بهترین شغل دوم که می‌تونم داشته باشم چیه» یا عبارت «چگونه شغل دوم ایجاد کنیم» را هر روز در گوگل جست‌و‌جو می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه شوید. باهم گزینه‌های مختلف برای شغل دوم در ایران را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم کار دوم پردرآمد و مطلوب خود را پیدا کنید.
نمی‌توان هیچ شغلی را به‌عنوان بهترین شغل دوم معرفی کرد چراکه بسته به شرایط، توانمندی‌ها و علایق افراد، شغل دوم مناسب برای افراد مختلف متفاوت است. پیش از هر کاری باید با خود روراست باشید. از خودتان بپرسید دلیل اصلی شما برای پیدا کردن شغل دوم چیست و چه انتظاراتی از کار دوم خود دارید. آیا فقط به‌دنبال افزایش درآمد هستید؟ میزان درآمد مطلوبتان چقدر است؟ وقت کافی برای کارکردن بیرون از خانه را دارید یا مایلید در منزل کار کنید؟ شما باید تمام توانایی‌ها، محدودیت‌ها و علایق خود را در نظر بگیرید. هیچ انتخابِ از‌پیش‌آماده‌ای برای شما وجود ندارد و باید شغل مطلوب خود را باتوجه‌به موقعیت و ویژگی‌های خاص خود‌تان انتخاب کنید.
وقتی سنگ‌هایتان را با خود واکندید، باید ببینید چه گزینه‌هایی پیش روی شما‌ست. برای راحتی کار، ما انواع شغل‌های دوم را در چهار گروه دسته‌بندی کرده‌ایم. برخی از شغل‌های دوم شغل‌های پاره‌وقت قدیمی هستند، مانند مسافرکشی یا تدریس. برخی از مشاغل ماهیت سنتی دارند اما با فناوری‌های جدید به‌روز‌رسانی شده‌اند، مانند تاکسی اینترنتی یا تولید محتوا. اما از همه جالب‌تر مشاغلی‌اند که شما اصولا کارمند جایی محسوب نمی‌شوید،‌ مانند تدریس اینترنتی یا فعالیت به‌عنوان راننده در تاکسی‌های اینترنتی!

باهم هر چهار گروه را بررسی می‌کنیم و درنهایت فهرستی کامل از مشاغل دوم را در اختیار شما می‌گذاریم. فهرستی که براساس شرایط کشورمان جمع‌آوری شده‌ است. این شما و این هم جامع‌ترین راهنمای انتخاب بهترین شغل دوم.

۱. بهترین شغل دوم فریلنسری​

بهترین شغل دوم خانگی


مشاغل فریلنسری یکی از بهترین فرصت‌های کسب درآمد در ایران‌اند. کافی‌ست در وب‌سایت‌های فریلنسری عضو شوید و مهارت‌ها، نمونه‌کار‌ها و سوابق خود را در اختیار کارفرمایان قرار دهید. هر فرد می‌تواند پروژه‌ای خاص را در این وب‌سایت‌ها تعریف کند و آن را به شما واگذار کند. تعداد فریلنسرهایی که فقط در یکی از وب‌سایت‌های ایرانی عضو هستند بیش از ۲۵۰‌هزار نفر اعلام شده است! این بازار کار بزرگ مهارت‌های فراوانی را در بر ‌می‌گیرد که پر‌طرف‌دار‌ترینِ آنها را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم. اگر مهارت قابل‌عرضه‌ای دارید، فریلنسری منتظر شما‌ست.

تولید محتوا​

تولید محتوا کار ساده‌ای نیست اما به‌مرورزمان حرفه‌ای‌تر می‌شوید. صنعت تولید محتوا یکی از بازار‌های بزرگ و رو‌به‌رشد در ایران و یکی ازجمله بهترین شغل دوم هاست و طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد: از تأسیس صفحات در شبکه های اجتماعی مجازی و وبلاگ نویسی تا ترجمه مقالات غیرفارسی یا تألیف کتاب و مقاله. اگر احساس می‌کنید استعداد یا مهارت ویژه‌ای دارید که دیگران می‌پسندند، بهتر است صفحات شخصی خود را تأسیس کنید. در غیر این صورت، می‌توانید با مؤسسات یا وب‌سایت‌هایی که به محتوا نیاز دارند همکاری کنید. بسیاری از افراد این کار را به‌عنوان شغل پاره‌وقت آغاز می‌کنند اما درنهایت به شغل اصلی آنها تبدیل می‌شود.

موفقیت در کار تولید محتوا، علاوه بر مهارت و تخصص، به عشق و علاقه نیاز دارد. اگر عاشق محتوای تولیدی خود نباشید، احتمال پیشرفت شما بسیار کم است. در تولید محتوا باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید و بازخورد‌ مخاطبان یا کارفرمای خود را جدی بگیرید. کسب درآمد از این شغل ممکن است قدری طول بکشد اما به‌مرور وضعتان بهتر می‌شود. برای شروع این کار به هیچ سرمایه خاصی نیاز ندارید و خروج از آن هم هزینه‌ای ندارد. واقعا به امتحانش می‌ارزد.

دستیاران مجازی​

دنبال بهترین شغل دوم هستید؟ بازار دستیاران مجازی این روز‌ها در ایران داغِ داغ است. اگر به کار در خانه علاقه دارید و کار‌کردن با رایانه برایتان راحت است، حتما سری به این بازار نوظهور بزنید. تعداد شرکت‌هایی که به کارمندان پاره‌وقت نیاز دارند و برخی از فعالیت‌های خود را برون سپاری می‌کنند، روز‌به‌روز در حال افزایش است. این شرکت‌ها در زمینه‌های فراوانی به دستیاران مجازی نیاز دارند، زمینه‌هایی مانند مدیریت صفحات مجازی، تحقیق و گردآوری مطالب، دسته‌بندی متون یا تصاویر، و پاسخ‌گویی به مشتریان.

پشتیبانی فروش​

تعداد کسب و کار‌ ها و سازمان‌هایی که کارمندان خانگی استخدام می‌کنند روز‌به‌روز در حال افزایش است. البته کار در خانه برخی مزیت‌های شغل‌های ثابت مانند بیمه شدن یا دریافت عیدی و حق سنوات را ندارد. در این مشاغل شما عموما یا پاسخ‌گوی تماس‌های مشتریان هستید یا به سؤالات و بازخورد‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی پاسخ می‌دهید. برای موفقیت در این کار لازم است «بایدها و نباید‌های شرکت» را به‌خوبی فرابگیرید و روابط عمومی خوبی داشته باشید.

تدریس اینترنتی​

تدریس اینترنتی به دانش تخصصی در زمینه‌ای خاص، یک دستگاه رایانه و دستگاه ضبط‌صوت یا تصویر نیاز دارید. این شغل دوست‌داشتنی طرف‌داران فراوانی در سراسر جهان دارد و خوشبختانه در کشور ما هم رونق گرفته است. وب‌سایت‌های تدریس اینترنتی را در گوگل جست‌و‌جو کنید (جستجوی گوگل) و در آنها ثبت‌نام کنید. بهتر است پیش از هر کاری به برند شخصی خود فکر کنید و یک رزومه قابل‌اعتنا تهیه کنید. از محتوای آموزشی دیگران بازدید کنید و سعی کنید از آنها بیاموزید. باید شیوه‌های تولید ویدئو یا صوت باکیفیت را هم بیاموزید.

تمام توان و دانش خود را به کار بگیرید و بهترین محتوای آموزشی ممکن را تهیه و در وب‌سایت بارگذاری کنید. نگران بازخورد‌های منفی و بی‌توجهی‌ها نباشید. این کار به کمی آزمون‌و‌خطا و صبوری نیاز دارد. اگر محتوای شما باارزش باشد، قطعا طرف‌داران خود را پیدا می‌کند. سعی کنید محتوای آموزشی‌تان سرگرم‌کننده یا بامزه باشد. با این کار بازخورد‌های بهتری دریافت می‌کنید و محتوای شما را بیشتر با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

نویسندگی

نویسندگی به‌شکل فریلنسری عملا شغل محسوب نمی‌شود و شما درواقع کارفرمای خودتان هستید. اگر قلم خوبی دارید، احتمالا می‌توانید درآمد جانبی خوبی از این راه کسب کنید. بسیاری از نویسندگان معروف و ستایش‌شده کارشان را به همین شیوه آغاز کرده‌اند.

نویسندگی بهترین راه برای یادگیری مهارت‌ها و دانش‌های جدید است. برای نوشتن به مطالعه و پژوهش فراوان نیاز دارید. هر موضوع جدید شما را با دنیایی جدید آشنا می‌کند. شرکت‌ها و مؤسسات بسیاری به نویسنده نیاز دارند. هرچه مهارتتان افزایش یابد، دستمزد شما هم بیشتر می‌شود.

اگر این کار را دوست دارید و می‌توانید مشتریان خود را راضی نگه دارید، نویسندگی به شغل اصلی شما تبدیل خواهد شد. برای نویسنده‌شدن آماده‌اید؟ بیشتر مطالعه کنید و به‌جای اتلاف وقت در شبکه‌های اجتماعی یا پرسه‌زدن در خیابان، بر نوشتن تمرکز کنید.

پیاده‌سازی متن یا تولید زیر‌نویس​

برخی از مؤسسات و وب‌سایت‌ها به تایپ متن یا پیاده‌سازی متن سخنرانی ها و گفت‌و‌گو‌ها نیاز دارند. گاهی هم لازم است ویدئویی به زبان خارجی زیرنویس شود. اگر سرعت و دقت شما در درک مطلب و تایپ‌کردن خوب است، درآمد خوبی از این کار به دست می‌آورید. اگر در زمینه‌هایی خاص مانند پزشکی یا علوم مهندسی تخصص دارید، این کار می‌تواند به شغل تمام‌وقت شما تبدیل شود!

۲. بهترین شغل دوم خدماتی​

بهترین شغل دوم با فرصت کارآموزی


در مشاغل خدماتی شما باید همه یا بخشی از کاری خاص را برای مشتری یا کارفرمای خود انجام دهید. مزیت مشاغل خدماتی گستردگی گزینه‌هایی‌ست که در برابر شما قرار دارند. برخی از مشاغل خدماتی ماهیت پاره‌وقت دارند، برخی فصلی‌اند و برخی هم می‌توانند به شغلی اصلی شما تبدیل شوند.

شما با انتخاب مشاغل دوم خدماتی مهارت‌های خود را توسعه می‌دهید و می‌توانید پول کافی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار خودتان را پس انداز کنید. مهارت‌آموزی پیش از راه‌اندازی کسب‌و‌کار شخصی اهمیت بالایی دارد؛ زیرا داشتن سرمایه شرط کافی برای موفقیت کسب و کار نیست. باهم چند نمونه از مشاغل دوم خدماتی را بررسی می‌کنیم:

مشاغل روزمزد​

مشاغل روزمزد همیشه در دسترس‌اند اما تقاضا برای این مشاغل هم هر روز بیشتر می‌شود. برای پیدا‌کردن کار روزمزد می‌توانید به مؤسسات کاریابی مراجعه کنید. نکتهٔ کلیدی این است که باید صبح خیلی زود سر کار حاضر شوید وگرنه کار شما را به فرد دیگری واگذار می‌کنند. حقوق این مشاغل در آخر هر روز کاری پرداخت می‌شود؛ بنابراین سریع‌ترین راه برای کسب درآمد همین مشاغل‌اند.

مشاغل فصلی​

این مشاغل با مشاغل روزمزد تفاوت دارند، چون مدت استخدام شما طولانی‌تر است و گاهی به چند ماه می‌رسد. مشاغل کشاورزی، دامداری، گردشگری، حمل‌و‌نقل و برخی از کارخانه‌ها به نیروی کار فصلی نیاز دارند. شما می‌توانید در مدتی کوتاه، مشاغل و صنایع متفاوت و متنوعی را تجربه کنید. با این کار مهارت‌های متنوعی به دست می‌آورید، از کارکردن لذت می‌برید، با افراد جدیدی دوست می‌شوید و رزومه‌ای پربار می‌سازید.

تاکسی‌های اینترنتی​

اگر راننده تاکسی اینترنتی باشید، ساعت کاری‌تان دست خودتان است و می‌توانید رئیس خودتان باشید. این مزیت وقتی مهم‌تر می‌شود که رانندگی در ساعات پردرآمد را انتخاب کنید. هزینه استفاده از تاکسی‌های اینترنتی در برخی از روز‌ها و ساعت‌ها بیشتر است. اگر این ساعات را برای کارکردن انتخاب کنید، افزایش درآمدتان تضمینی خواهد بود!

تحقیقات درمورد درآمد تاکسی‌های اینترنتی در ایران نشان می‌دهد که میانگین درآمد رانندگان شرکت اسنپ در شهر تهران به بیش از ۴میلیون تومان در ماه می‌رسد. این رقم برای راننده‌های فعال که به صورت تمام‌وقت کار می‌کنند به بیش از ۶میلیون تومان می‌رسد. روزانه ۲میلیون سفر در تاکسی اینترنتی اسنپ با موفقیت به انجام می‌رسد. این عدد نشان می‌دهد که اسنپ به عنوان انتخاب اول مسافران در سراسر ایران پذیرفته شده است و درآمد رانندگان این تاکسی آنلاین تضمین‌شده است.



کار در رستوران‌ها، هتل‌ها و کافه‌ها​

معمولا تمام کارگران یک رستوران در طول سال تغییر می‌کنند! این موضوع خبر بدی برای صاحبان کسب‌و‌کار است اما می‌تواند شما را خوشحال کند. کارکردن در رستوران شغل دومی است که همیشه دردسترس است. مزیت دیگر این شغل نوبتی‌بودن آن است. شما احتمالا می‌توانید در یکی از ۳ نوبت کاری رستوران مشغول کار شوید و شغل اصلی خود را هم حفظ کنید.

مزیت بسیاری از شغل‌های دوم انعام‌گرفتن از مشتریان است. شغل‌هایی که با خدمت‌دهی به مشتریان همراه‌اند (مانند کار در رستوران) همیشه شانس انعام‌گرفتن دارند. نکته طلایی این است که باید در تعطیلات و آخرهفته‌ها کار کنید. البته اگر شغل ثابتی دارید، احتمالا چاره دیگری هم نداشته باشید. نکته مهم دیگر این است که باید در رستوران‌ها و کافه‌های گران‌قیمت و شلوغ مشغول به کار شوید. قانون کلی برای کسب بیشترین انعام ازاین‌قرار است: هرچه محل کار شما محبوب‌تر، شلوغ‌تر و گران‌تر باشد، درآمد شما بیشتر می‌شود.

تحویل غذا و پیک موتوری​

میزان ترک شغل در این مشاغل بالاست. بنابراین، اگر موتور یا خودرو شخصی دارید، می‌توانید ظرف چند روز به‌عنوان پیک استخدام شوید. اگر مشتریانتان قشر مرفه جامعه باشند، انعام‌های خوبی هم دریافت می‌کنید که درآمد‌تان را افزایش می‌دهد.

در مشاغلی که بخت انعام‌گرفتن دارند، گاهی حقوق اصلی کمی پایین‌تر از حد معمول است. اما اگر مکان و زمان خوبی را برای کار‌کردن انتخاب کرده باشید و روابط عمومی‌تان قوی باشد،‌ احتمالا درآمد خوبی خواهید داشت. فراموش نکنید که در این مشاغل همیشه حق با مشتری‌ست!

حسابداری و امور مالی​

برخی از شرکت‌های حسابداری، به‌ویژه در پایان سال‌های مالی، به کارآموزان پاره‌وقت نیاز دارند. کار‌های ساده‌ای به شما واگذار می‌شود و درواقع در ازای کارآموزی، حقوق هم دریافت می‌کنید! اگر مایلید کسب‌و‌کاری در صنایع مالی راه‌اندازی کنید، این بهترین فرصت برای شما‌ست. بهتر است برای شرکتی کار کنید که از منزلتان دور باشد. به‌این‌ترتیب، اگر کسب‌و‌کارتان را در نزدیکی محل زندگی آغاز کردید، فعالیتتان تداخلی با شرکت آموزش‌دهنده نخواهد داشت.

۳. بهترین کسب‌و‌کارهای شخصی به‌عنوان شغل دوم​

بهترین شغل دوم سرگرم‌کننده


یکی از جدی‌ترین گزینه‌های شغل دوم راه‌اندازی کسب‌و‌کار شخصی ا‌ست. اگر مهارت ویژه و اندکی سرمایه دارید می‌توانید به‌جای کارکردن برای شرکت یا کارفرمایی دیگر برای خودتان کار کنید. راه‌اندازی کسب‌و‌کار شخصی به زمان و تلاش فراوانی نیاز دارد و کار هرکسی نیست. اگر به کسب‌و‌کار خاصی علاقه دارید، باید ابتدا چم‌و‌خم کار را بیاموزید. به یاد داشته باشید وقتی می‌توانید با پول دیگران تجربه کنید، آزمون‌و‌خطا با سرمایه شخصی اشتباهی استراتژیک است! اگر انگیزه و شوق کافی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار شخصی خود را دارید می‌توانید این گزینه‌ها را در نظر بگیرید:

تعمیرات و طراحی داخلی منزل​

یکی از دوستانم کارگر یک پیمانکار ساختمانی بود. او هفته‌ای دو روز کار می‌کرد و روزی ۱۰۰‌هزار تومان دستمزد می‌گرفت. کار آنها تغییر طراحی منازل قدیمی بود. آنها در‌ها، پنجره‌ها، کف‌پوش و کاغذدیواری‌ را تغییر می‌دادند. گاهی هم دیواری را تخریب یا از نو بنا می‌کردند و سیستم‌های برق‌رسانی، روشنایی، گرمایشی و… منزل را نو می‌کردند. دوست من بادقت تمام فرایند‌ها را زیر نظر می‌گرفت و پس از یک سال از تمام رموز کارش آگاه بود. او اکنون تمام پیش‌نیاز‌های راه‌اندازی کسب‌و‌کاری موفق را در اختیار دارد!

اگر به کار‌های ساختمانی علاقه دارید، چه شغل دومی بهتر از همین کار سراغ دارید؟ دنبال کارفرمایی بگردید که خوش‌خلق و خوش‌صحبت باشد و با علاقه سؤالات شما را جواب دهد. خوب نگاه کنید و بیاموزید اما هم‌زمان پیگیر مباحث فنی و حقوقی هم باشید. هرگاه احساس کردید در این کار استاد شده‌اید، راه‌اندازی کسب‌و‌کار خودتان را آغاز کنید.

نظافت منازل و شرکت‌ها​

بسیاری از شرکت‌های نظافت منزل به کارگران پاره‌وقت نیاز دارند. دستمزد این کار زیاد نیست اما بهترین فرصت برای آموختن کسب‌و‌کار است. اگر قصد دارید در این کار متخصص شوید و کسب‌و‌کار خودتان را شروع کنید، مؤسسه‌ای را بیابید که خدماتی جامع ارائه می‌کند و در مسائل حقوقی هم مهارت دارد.

این کسب‌و‌کار، برخلاف ظاهرش، فقط با تمیزکاری مرتبط نیست. شما باید روابط عمومی، خدمات مشتریان، بازاریابی، بهره وری، امور مالی،‌ مدیریت منابع انسانی و بسیاری مهارت‌های دیگر را هم بیاموزید. بنابراین، چشمانتان را باز کنید و تا می‌توانید سؤال بپرسید. اگر قراردادی امضا می‌کنید،‌ متن قرارداد را با‌دقت بخوانید و مراقب مسائل حقوقی باشید.

برگزار‌کننده یا راهنمای تور​

تورها معمولا در تعطیلات آخرهفته یا آخر سال برگزار می‌شوند. این شغل دوم مصداق واقعی این گفتۀ عامیانه است: «هم فاله هم تماشا»! می‌توانید با مؤسسات گردشگری کار کنید یا کسب‌و‌کار خودتان را راه بیندازید. جاهای دیدنی اطراف شهر خود را شناسایی کنید و در آغاز با دوستان خود در آنجا اتراق کنید. به‌مرور، مشتریان بیشتری پیدا می‌کنید و می‌توانید به مناطق دور‌تر هم سفر کنید. این شغل آن‌قدر رؤیایی‌ست که خود من را هم وسوسه کرد!

برگزار‌کننده مهمانی​

خیلی از مردم وقت کافی برای تدارک مهمانی را ندارند یا گاهی هم حوصله این کار را ندارند. برگزاری مهمانی می‌تواند واقعا طاقت‌فرسا باشد: آماده‌کردن منزل،‌ پختن غذا، تهیه میوه و شیرینی و خلاصه شست‌وشو و رفت‌وروب! اگر اهل مهمانی‌گرفتن هستید و برای تزئین منزل و پخت‌و‌پز ذوق‌و‌شوق دارید،‌ چه شغل دومی بهتر از این کار؟ برای شروع باید دستمزد کمی تقاضا کنید اما، پس از آنکه به‌مرور معروف شدید، می‌توانید قیمت‌ها را افزایش دهید.

مشاغل خانگی سنتی​

اشتغال در منزل سابقه‌ای طولانی دارد. شغل‌هایی که به‌شکل سنتی در این طیف قرار می‌گیرند عبارت‌اند از: تولید صنایع‌دستی، بسته بندی، تولید خوراکی‌های خانگی، خیاطی و… . البته تغییر و تحول در صنایعِ ارتباطی این مشاغل را نیز دگرگون کرده است. با استفاده از شبکه‌های مجازی و اینترنت، شما می‌توانید به گستره بسیار وسیع‌تری از مشتریان و بازار‌ها دسترسی یابید. امکان برقراری ارتباط با مشتریان و دریافت بازخورد هم بسیار ساده‌تر شده است. به یاد داشته باشید که لازم نیست همیشه کار جدیدی انجام دهید؛ گاهی می‌توان کاری قدیمی را با روشی جدید انجام داد!

مشاغل مناسبتی​

بسیاری از مشاغل پردرآمد تنها در روز‌های خاصی درآمدزا هستند. به‌عنوان نمونه، مداح‌ها فقط در مناسب‌های عزاداری و خوانندگان و دی‌جی‌ها معمولا در روز‌های تعطیل فعالیت می‌کنند. اگر در خوانندگی یا موسیقی استعداد دارید، چه شغلی بهتر از این؟ به‌طورکلی، شما می‌توانید از تمام مناسبت‌ها درآمد کسب کنید. مثلا می‌توانید در روز‌های تعطیل در مکانی مناسب بساط کنید یا راهنما و مترجم گردشگرانی شوید که به شهر شما سفر کرده‌اند. خلاقیت خود را به کار بگیرید و شغل مناسبتی خود را خلق کنید.

۴. بهترین شغل دوم با ماهیت آموزشی و مراقبتی​

بهترین شغل دوم با قابلیت مهارت‌آموزی


تدریس، آموزش مهارت و مراقبت از کودکان و سالمندان بهترین شغل دوم برای بسیاری از ما هستند. این مشاغل معمولا ساعت کاری منعطف و درآمد قابل‌قبولی دارند. کلید موفقیت در این مشاغل داشتن روحیهٔ مناسب، صبر و حوصلهٔ فراوان است. شاید پیش از انتخاب این مشاغل مجبور شوید مهارت‌های ویژه‌ای کسب کنید و دانش و تخصص خود را ارتقا دهید اما نهایتا نتیجهٔ زحمات خود را خواهید دید. برخی از بهترین شغل‌های دوم این دسته را با هم مرور می‌کنیم:

تدریس خصوصی و آموزشگاهی​

تدریس یکی از جذاب‌ترین مشاغل دوم برای افراد تحصیل‌کرده و معلمان است. اگر دانش و تخصص ویژه‌ای دارید، چرا از راه تدریس کسب درآمد نکنید؟ شاید این بازار در ایران کمی اشباع شده باشد اما نگران نباشید. اگر دانش و مهارت شما به‌اندازهٔ کافی بالا باشد، فرصت رشد در این بازار در دسترس شما‌ست. برای شروع باید انتظار کسب درآمد بالایی نداشته باشید و از تجربیات مدرسان قدیمی استفاده کنید. رزومهٔ قابل قبولی تهیه کنید، برند شخصی خود را تقویت کنید و بازخورد‌های دانش‌آموزان و والدینشان را جدی بگیرید.

آموزش مهارت به بزرگسالان​

برای تدریس و آموزش برخی مهارت‌ها و دانش‌ها به مدرک یا گواهی‌نامه خاصی نیاز ندارید. بسیاری از افراد بالغ مایل‌اند کارکردن با فناوری‌های جدید، مانند گوشی‌های هوشمند، برنامه‌های تلفن همراه یا نرم‌افزار‌های رایانه‌ای، را بیاموزند. این شغل پاره‌وقت فرصتی مناسب برای شما‌ست تا مهارتی جدید بیاموزید و آن را به دیگران آموزش دهید.

این کلاس‌ها معمولا عصر‌ها تشکیل می‌شوند، بنابراین احتمالا با کار تمام‌وقت شما تداخلی ندارند. شاید درآمد این کار زیاد نباشد اما قطعا لذت‌بخش خواهد بود و تخصص شما را افزایش می‌دهد. تدریس باعث تقویت روابط عمومی و مهارت سخنوری شما می‌شود و فرصت مناسبی برای تبلیغات محصولات یا کسب‌و‌کار‌های جانبی شما‌ست.

مراقبت از کودکان​

کودکان را دوست دارید و از تعامل با آنها لذت می‌برید؟ اگر جوابتان مثبت است، این شغل بهترین گزینه برای شما‌ست. برای موفقیت در این بازار باید بر بازاریابی دهان به دهان تمرکز کنید. از همهٔ دوستان و آشنایان بخواهید شما را به دیگران معرفی کنند. اگر کارتان را خوب انجام دهید، مشتریانتان شما را به دیگران معرفی می‌کنند و بازارتان حسابی سکه می‌شود. بر بازخورد‌های والدین تمرکز کنید و انتظاراتشان را کشف کنید. اگر کمی فراتر از حد انتظارات آنها ظاهر شوید، این شغل می‌تواند به شغل اصلی و پردرآمد شما تبدیل شود.

پرستاری از سالمندان و افراد کم‌توان​

مراقبت از سالمندان و افراد کم‌توان شغل دوم بسیار حساسی‌ست. اگر روحیهٔ لازم برای انجام این کار را دارید، باید به نکات فراوانی توجه کنید و بسیار هوشیار باشید. شما باید تمام نیاز‌های این عزیزان را به‌دقت کشف و از هر راهی برای تأمین خواسته‌های‌شان استفاده کنید. افراد سالمند و کم‌توان معمولا داروهای زیادی مصرف می‌کنند و با مشکلات سلامتی رویارو هستند. برای موفقیت در این کار و جلب رضایت مشتریان باید دوره‌‌های ویژه‌ای را بگذرانید و گواهی‌نامه‌های خاصی را دریافت کنید. اگر از پس دشواری‌های این شغل برآیید، رضایتمندی شخصی و درآمد خوبی در انتظار شما‌ست.

جمع‌بندی​

بسیاری از ما به شغل دوم نیاز داریم و هرکدام دلیل خاص خود را داریم. اولین و جذاب‌ترین گزینه‌ای که معمولا به ذهن می‌رسد راه‌اندازی کسب‌و‌کار شخصی‌ست. بهتر است برای این کار عجله نکنید. بد‌ترین موقعیت یک کارآفرین گیر‌کردن وسط کار است؛ به‌شکلی که نه راه پس داشته باشد نه راه پیش! به شما پیشنهاد می‌کنیم خوب فکر کنید، تحقیق کنید و درنهایت برخی از مشاغل پیشنهاد‌شده را تجربه کنید. اگر دوستان و آشنایانتان هم در فکر پیدا کردن یک شغل دوم مناسب هستند، می‌توانید این راهنمای جامع را با آنها به اشتراک بگذارید. اگر ایده یا نظر خاصی داشتید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید. در پایان کار، فهرستی کامل از شغل‌های دوم در اختیارتان می‌گذاریم و امیدواریم بهترین شغل دوم را انتخاب کنید:

  • آرایشگری حیوانات خانگی؛
  • آمارگیر؛
  • آموزش حیوانات خانگی؛
  • اجاره منزل به گردشگران؛
  • بازاریاب؛
  • باغدار؛
  • برف‌روب؛
  • برگزار‌کننده رویداد و همایش؛
  • برنامه‌نویسی رایانه‌؛
  • وبلاگ‌نویس؛
  • پخش‌کننده تبلیغات؛
  • پشتیبان شخصی یا تحصیلی؛
  • پیک؛
  • تاجر؛
  • تحقیقات بازار؛
  • تدریس آموزشگاهی؛
  • تدریس خصوصی؛
  • تصحیح کتاب و مقاله؛
  • توسعه‌دهنده نرم‌افزار تلفن همراه؛
  • تولید‌کننده ویدئو؛
  • حسابدار؛
  • خدمات حمل‌و‌نقل؛
  • خدمات مشتریان؛
  • خدمات مشتریان تلفنی؛
  • خنداننده؛
  • دستیار مجازی؛
  • دلال؛
  • راننده اتوبوس؛
  • راه‌سازی؛
  • راهنمای تور؛
  • صنایع‌دستی؛
  • صندوق‌دار؛
  • طراح صفحات وب؛
  • طراح و گرافیست؛
  • عکاس و فیلم‌بردار؛
  • فروش بلیط؛
  • فروشندگی؛
  • کارگر انبار؛
  • کارگر رستوران؛
  • کارگر ساختمانی؛
  • کارگر هتل؛
  • کارگزار بورس؛
  • کارگزار معاملات آتی؛
  • کارمند فروشگاه؛
  • مترجم؛
  • محافظ شخصی؛
  • مدرس موسیقی؛
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی؛
  • مدیریت دارایی مربی؛
  • مربی تناسب اندام؛
  • مربی یا مشاور کسب‌و‌کار؛
  • مشاور؛
  • مشاور املاک؛
  • معلم مدارس شبانه؛
  • نجات‌غریق؛
  • نسخه‌خوان؛
  • نقاش؛
  • نگهبان؛
  • نگهداری از حیوانات خانگی؛
  • نگهداری از سالمندان؛
  • نگهداری از کودکان؛
  • نظافت‌چی؛
  • نوازنده؛
  • نویسنده؛
  • ویراستار؛
  • نیروی حراست.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
2
بازدیدها
216
پاسخ‌ها
5
بازدیدها
221

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین