. . .

آموزش بلند حرف زدن

تالار آموزش گویندگی

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,286
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1

صدای خود را کم و زیاد کنید​

در پاسخ به سوال بلند حرف زدن بهتر است یا آهسته حرف زدن باید بگوییم هر دو! صدای ما باید همیشه از صدای آهسته به بلند و از صدای بلند به آهسته تغییر یابد. این یکی از فنون و مهارت های بیان است که باعث میشود کلام ما از یکنواختی خارج شود و زیباتر به گوش برسد.

کسانی که همیشه خیلی بلند حرف میزنند احتمالا گوش اطرافیان خود را آزار میدهند و آنان که همیشه خیلی آهسته صحبت میکنند همیشه با این واکنش از سوی مخاطبان خود واقع میشوند: چی!!؟ جان؟؟! ببخشید متوجه نشدم! یا پاسخ هایی از این قبیل….

بنابراین نه همیشه بلند حرف بزنید و نه همیشه آهسته ، بلکه ترکیب این دو میتواند بسیار زیبا باشد و بیان شما را از یک حالت گوش خراش و آزار دهنده به یک بیان دلنشین و گوش نواز تبدیل کند.

چگونه صدای خود را بلند کنیم؟​

فرض میکنیم که شما صدای آهسته ای دارید و میخواهید بلندتر حرف بزنید اما نمیتوانید. نگران نباشید زیرا با تمرین خواهید توانست این کار را به خوبی انجام دهید. معمولا دو جور مانع بر سر راه بلند حرف زدن ما وجود دارد:

  • موانع فیزیکی
  • موانع روانی

موانع فیزیکی بر سر راه بلند حرف زدن​

  • حنجره
حنجره و تارهای صوتی از جنس ماهیچه هستند. ماهیچه هایی که هرچه بیشتر از آنها کار بکشید، قوی تر میشوند. اگر فردی هستید که سال هاست با صدای آهسته صحبت میکنید، احتمالا حنجره شما تنبل و ضعیف شده است. بنابراین باید دست به کار شوید و حنجره خود را تقویت کنید. برای تمرین هر روز یک کتاب بردارید و با صدای بلند آن را بخوانید. داد نزنید و به حنجره خود فشار نیاورید اما مدت زمان زیادی صدای خود را بالا نگه دارید و کتاب بخوانید.

  • تنفس
تنفس ضعیف را میتوان مهمترین عاملی شمرد که مانع از ایجاد یک صدای قوی و بلند در افراد میشود. ارتباط بین تنفس و حرف زدن را میتوانید در مقاله تنفس دیافراگمی به خوبی مطالعه کنید. به طور خلاصه باید گفت که آنچه در انسان صدا تولید میکند، هوایی است که هنگام بازدم به تارهای صوتی برخورد میکند و آنها را مرتعش میکند. اگر این هوا ضعیف باشد لاجرم صدا نیز ضعیف خواهد شد. بنابراین لازم است تا تنفس خود را تقویت کنیم.

موانع روانی بر سر راه بلند حرف زدن​

  • عدم اعتماد به نفس
عدم اعتماد به نفس اولین مانعی است که جلوی بلند حرف زدن ما را میگیرد. گاهی اوقات برخی افراد در برخی موقعیت ها صدایشان در نمی آید. مثلا وقتی جلوی فردی آگاه قرار است حرفی بزنیم و میدانیم که او بسیار از ما بهتر است و هیچ اعتماد به نفسی در برابر او نداریم صدایمان در نمی آید.

  • ترس یا استرس
ترس یا استرس هم میتواند عاملی باشد که اجازه نمیدهد صدای خود را خیلی بلند کنیم. در حالت ترس یا استرس معمولا صدا میلرزد و این لرزش کاملا مشهود و قابل شنیدن است.

  • خجالت
خجالت هم مانع بلند حرف زدن میشود و اجازه نمیدهد با صدای رسا و شیوا سخن بگوییم.



چگونه صدای خود را آهسته کنیم؟​

برخی افراد حالتی برعکس حالت قبلی را دارند. یعنی نمیتوانند بلند حرف نزنند! این افراد وقتی حرف میزنند بقیه به آنها میگویند: چرا داد میزنی؟ اما آنها خود متوجه این مسئله نیستند. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله متوجه این مسئله و راه حل آن بشوند.

برخی افراد به طور طبیعی صدای قوی تری دارند. هم نفس بیشتری دارند، هم حنجره قوی تری دارند و هم ساختار بدن آنها طوری است که صدا را بازتاب بیشتری میدهد. بلند حرف زدن این افراد ارادی نیست اما با تمرین میتواند ارادی شود. این افراد باید روی گوش و تنفس خود تمرکز کنند.

تنفس​

همانطور که گفته شد هنگام بازدم نفس ما است که تولید صدا میکند، بنابراین اگر صدای کمتری میخواهید تولید کنید، لازم است تا هوای کمتری به حنجره خود برخورد دهید. باید روی تنفس خود تمرکز کنید، اگر حجم هوای خروجی زیاد باشد یا هوا با فشار زیادی به حنجره برخورد کند، مسلما صدای زیادی هم تولید خواهد شد، بنابراین تنفس خود را کنترل کنید تا صدایتان کنترل شود

گوش​

مهمترین عاملی که افراد با صدای بلند باید در خود تقویت کنند، گوش است. گوش باید توان تشخیص صداها را پیدا بکند. گوش است که در همان لحظه که ما سخن میگوییم صدای ما را میشود و اگر در حرف زدن اشتباهی مرتکب شویم به ما گوشزد میکند و ما بلا فاصله آن را اصلاح میکنیم. بنابراین سطح صدا یا ولوم صدا نیز چیزی است که گوش باید در تنظیم آن نقش اصلی را ایفا کند.

از این به بعد هنگام شنیدن موسیقی سعی کنید به صدای سازها بیشتر دقت کنید، سعی کنید صداها را از هم تفکیک کنید، اگر سازی داخل موسیقی میشود، صدایش را تشخیص دهید، اگر صدای یک ساز از ساز دیگر بلندتر است به این نکته آن ساز کدام ساز است و چه صدایی میدهد دقت کنید، این کار باعث میشود که وقتی در میان صداهای گوناگون، صدای خود را شنیدید، اگر زیادی بلند بود، گوشتان متوجه بروز اشکال بشود و صدا را کاهش دهد.

بلند حرف زدن کودکان​

هیچگاه کودکان را به خاطر بلند حرف زدن سرزنش نکنید. اگر اعصاب شما را خورد میکنند، روی اعصاب خود کار کنید. به جای سعی برای پایین آوردن صدای کودک خود سعی کنید تا توان بلند صحبت کردن را در او حفظ کرده و توان آهسته صحبت کردن را نیز به او اضافه کنید. معمولا افرادی که صدای بلندتری دارند نسبت به افرادی که صدای آهسته دارند، راحتتر میتوانند به صدای آهسته دست پیدا کنند. اما افرادی که صدای آهسته دارند باید تمرین و ممارست فیزیکی بیشتری انجام دهند تا بتوانند بلندتر حرف بزنند.

بنابراین اگر اکنون کودک شما توان فیزیکی بلند صحبت کردن را دارد، آن را از او نگیرید، ولی در عوض توان آهسته صحبت کردن را به او اضافه کنید
 
نام موضوع : بلند حرف زدن دسته : آموزش گویندگی

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
1
بازدیدها
79

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین