. . .

معرفی بررسی قضایی و کنشگری قضایی

تالار متفرقه حقوق
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

هاویر

رمانیکی نقره‌ای
کاربر ثابت
شناسه کاربر
185
تاریخ ثبت‌نام
2020-12-02
آخرین بازدید
موضوعات
378
نوشته‌ها
1,696
راه‌حل‌ها
3
پسندها
12,430
امتیازها
639
سن
20
محل سکونت
باشگاه پنج صبحی ها

  • #1
بررسی قضایی
کنترل قضایی

بررسی قضایی فرایندی است که طی آن اقدامات قوه مجریه و (در برخی کشورها) قوه مقننه مقید به بررسی از سوی قوه قضائیه هستند. دادگاهی با قدرت بررسی قضایی ممکن است قوانین و تصمیماتی را که با اقتدار بالاتر ناسازگار باشند بی‌اعتبار کند؛ تصمیم اجرایی که غیرقانونی باشد ممکن است بی‌اعتبار شود یا قانون موضوعه‌ای که مفاد قانون اساسی را نقض کند ممکن است بی‌اعتبار شود. بررسی قضایی یکی از تفکیک قوا در تفکیک قوا است: قدرت قوه قضاییه برای نظارت بر قوای مقننه و مجریه وقتی که از اقتدار شان بی احترامی کنند. این آموزه بین حوزه‌های مختلف متغیر است، بنابراین رویه و حوزه نفوذ بررسی قضایی ممکن است در کشورهای مختلف فرق کند.


کنشگری قضایی

کنشگری قضایی اشاره به احکام قضائی دارد که مشکوک به ملاحظات شخصی یا سـ*ـیاسی باشند تا بر اساس قانون موجود. این اصطلاح گاهی به عنوان متضاد خویشتن‌داری قضایی به کار می‌رود. تعاریف کنشگری قضایی، و این که چه تصمیمات مشخصی کنشگرانه‌اند، یک مسئله سـ*ـیاسی مجادله‌برانگیز است، خصوصاً در ایالات متحده آمریکا. مسئله کنشگری قضایی ارتباط نزدیکی با تفسیر قانون اساسی، تفسیر قوانین موضوعه، و اصل تفکیک قوا دارد.

مثال‌ها

آنچه در پی می‌آید به عنوان مثال‌هایی از کنشگری قضایی یاد می‌شود:

براون در برابر هیئت آموزش – ۱۹۵۴ حکم دیوان عالی در خصوص محو جداسازی نژادی از مدارس دولتی.
رو در برابر وید – حکم ۱۹۷۳ دیوان عالی در خصوص جرم زدایی از سقط جنین.
بوش در برابر گور – دیوان عالی ایالات متحده آمریکا پرونده بین کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۰ ایالات متحده آمریکا، جرج دبلیو بوش و ال گور. قضات ۵–۴ رأی دادند که بازشماری آرای فلوریدا متوقف شود و در نتیجه جرج بوش به ریاست جمهوری رسید.
رد صلاحیت یوسف‌رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان توسط قاضی دیوان عالی افتخار چودری.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین