. . .

آموزش با همسایه فضول چگونه برخورد کنیم!

تالار روانشناسی خانواده
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

A.i.h

رمانیکی جذاب
رمانیکی
شناسه کاربر
163
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-21
آخرین بازدید
موضوعات
102
نوشته‌ها
451
پسندها
673
امتیازها
240
محل سکونت
...

  • #1
اگر شما هم همسایه کنجکاو یا فضولی دارید که از فضولی های او خسته شده اید، می توانید با رفتارهای مناسب و مودبانه از این رفتار همسایه تان جلوگیری کنید.
راه حل فضولی و کنجکاوی بیش از حد همسایه ها
دین اسلام حق و حقوق زیادی را برای همسایگان در نظر گرفته است و احترام به همسایه بسیار سفارش شده است. برای همسایگی مرزی وجود دارد که هیچکس نباید به خود اجازه عبور از آن را بدهد. آیا تا به حال برایتان پیش آمده که همسایه شما در زندگی و کارهایتان دخالت کند؟ شما چگونه با چنین همسایه ای برخورد می کنید؟

برخورد با همسایه ی فضول باید به گونه ای باشد که تا حدالمقدور به او بی احترامی نشود. اگر در اطرافتان همسایه ای دارید که همیشه در زندگی شما سرک می کشد و دیگر تحمل این رفتار او را ندارید، با مطالعه این بخش نحوه برخورد با همسایه فضول را یاد بگیرید.

همسایه فضول

علت فضولی برخی همسایگان
یکی از علت های فضولی برخی همسایگان بیکاری آنهاست، افرادی که در زندگی مشغله دارند، همواره سرشان در زندگی خودشان است.
همسایه های فضول هدف خاصی در زندگی ندارند. زمانی که شخص هدفی فردی در زندگی خویش نداشته باشد، با کنجکاوی کردن در زندگی سایرین به دنبال راهی برای رسیدن به خوشبختی می باشد.
علت فضولی برخی همسایه ها توجیه شکست های خود با دیدن نقاط منفی زندگی دیگران است. این افراد می خواهند ایرادات زندگی شما را پیدا کنند تا با یافتن این ایرادات به خود بقبولانند که زندگیشان زیاد هم بد نیست. آنها اینگونه حس مهم بودن می کنند.
حسادت علت دیگر فضولی برخی همسایگان است. این افراد به دلیل حسادت در مسائل زندگی شما دخالت کرده و شایعه پراکنی می کنند و در تلاشند تا زندگیتان را به نحوی به هم بریزند.
برخی همسایه ها نیز از فهمیدن رازهای مخفی دیگران احساس لذت می کنند، به همین خاطر در زندگی دیگران سرک می کشند.
شاید دلیل سرک کشیدن همسایه تان در زندگی شما تنهایی او باشد.
نکته: بعضی همسایه ها هم فقط کنجکاوند و از روی دوستی این رفتارها را نشان می دهند و ممکن است بخواهند از شما محافظت کنند.

علت فضولی همسایه

روش برخورد با همسایه های فضول
مودبانه با او صحبت کنید:
مودبانه با همسایه فضولتان صحبت کنید و او را متوجه کنید که رفتارش موجب ناراحتی شما می شود و از او خواهش کنید رفتارش را تغییر دهد.

رابطه تان را با او بهتر کنید:
اگر علت فضول بودن همسایه شما تنهایی او باشد و او دوست داشته باشد در زندگی همه سرک کشیده و بفهمد در زندگی بقیه چه خبر است تا تنهایی خود را پر کند. بد نیست او را به خانه تان دعوت کرده و سعی کنید با او دوست شوید.

او را بیشتر بشناسید و رابطه تان را با او بهتر کنید، با بهتر شدن رابطه تان خواهید دید که آن فرد دست از غیبت کردن درمورد شما خواهد کشید و به شما علاقه مند شده و دیگر دلش نمی خواهد اذیتتان کند.

دوست شدن با همسایه

با اعضای خانواده اش صحبت کنید:
اگر صحبت کردن مستقیم یا غیرمستقیم با فرد فضول برایتان سخت است، با خانواده اش صحبت کنید و موضوع را با او درمیان بگذارید و بگویید رفتار فرد مورد نظرتان باعث آزار و ناراحتی شما می شود. ممکن است خانواده او راهی برای متوقف کردن این فضولی ها پیدا کنند و با او در این باره حرف بزنند.

نادیده اش بگیرید:
بعضی همسایه های فضول زیانی نمی رسانند و مشکل ساز نیستند بنابراین رفتار این افراد را نادیده بگیرید. این افراد که اغلب هیچ خصومت شخصی با شما ندارند و فقط می خواهند وقتشان را با حرف زدن با شما بگذرانند هیچ زیانی ندارند پس سعی کنید از حرف زدن با آنها خودداری کنید و نادیده اشان بگیرید.

آنها با دیدن رفتار شما و اینکه شما به آنها اطلاعاتی از خود نمی دهید، به تدریج حرف زدن درمورد شما را کنار می گذارند زیرا بعد از مدتی اطلاعات قدیمی شان درمورد شما خسته کننده می شود.

بی اهمیتی همسایه فضول

پاسخ مبهم بدهید:
همسایه فضول شما اغلب از شما سوالاتی خواهد پرسید اگر این سوالات درباره زندگی خصوصیتان است، به آنها پاسخ روشن و صریح ندهید و پاسخ مبهم دهید تا او دریابد که شما از پرسیدن اینگونه سوالات و فضولی خوشتان نمی آید.

سکوت کنید:
اگر در همسایگی خود فردی را دارید که در کار و زندگی شما سرک می کشد و همیشه از شما سوالاتی می کند، در برابر او سکوت کنید، بگذارید او سوال بپرسد ، شما با سکوتتان نشان دهید تمایلی برای صحبت با او ندارید.

از او چیزی بخواهید:
اگر همسایه شما برای به دست آوردن اطلاعات از شما سوالی نمود، او را کمی اذیت کنید و از او خواهشی بکنید که برایتان انجام دهد. با این کار شما همسایه تان از سرویس دادن و کمک به شما خسته می شود و دیگر نزدیک شما نخواهد شد مثلا اگر او زمانی که مهمان دارید، برای سر درآوردن از کارتان نزدیک شما شد، از او بخواهید چند صندلی از خانه اش برایتان قرض بیاورد.

کمک خواستن از همسایه

حد و حدود تعیین کنید:
برای همسایه کنجکاو و فضولتان حد و حدود تعیین کنید، اگر رفتار او آزارتان می دهد نگذارید او به خانه تان راه یابد و تنها چند دقیقه در بیرون با او ارتباط برقرار کنید.

تماس چشمی نداشته باشید:
با زبان بدن به همسایه خود نشان دهید از برقراری ارتباط با او گریزانید، هنگامی که او می خواهد از کار شما سر در آورد، سوال می پرسد، تماس چشمی برقرار نکنید و خود را مشغول کار دیگری نشان دهید.

کارهایتان را از چشم او دور نگه دارید:
همسایه فضول شما همیشه می خواهد اطلاعات جدیدی از شما به دست آورد زیرا اطلاعات قدیمی برای او تکراری است پس این فرصت را به او ندهید و مسائل شخصی تان را برای خودتان نگه دارید و سعی کنید فعالیت هایتان را در حریم خصوصی تان انجام دهید.

هنگام برخورد با او نه در مورد زندگی او سوال کنید و نه اطلاعات مربوط به زندگی خصوصی خود را با او مطرح کنید. فقط درمورد مشکلاتتان با اعضای خانواده یا دوستان قابل اعتمادتان صحبت کنید.

رفتار با همسایگان

با اعضای خانواده خود صحبت کنید:
اگر همسایه فضولتان نتواند از شما اطلاعاتی بیرون بکشد ، ممکن است به کودک شما نزدیک شده و از او اطلاعاتی کسب کند. بچه ها قصد و نیت آن فرد را نمی فهمند و صادقانه به همه سوالات آنها جواب می دهند. اگر دوست ندارید مسائل خصوصی تان موضوع غیبت همه شود، اعضای خانواده را از وجود چنین فردی در همسایگی آگاه کنید.

سوال خصوصی و ناراحت کننده از او بپرسید:
اگر رفتار همسایه تان موجب آزار شما شده است، این روش را امتحان کنید و به او گوشمالی دهید. اطلاعاتی از همسایه خود به دست آورده و دفعه بعد که همسایه فضولتان سراغتان آمد سوالی از او بپرسید که می دانید ممکن است موجب ناراحتی اش شود. مطمئن باشید او دیگر سراغتان نمی آید.

همسایه فضول

حرفتان را رک و صریح بزنید:
اگر رفتار همسایه شما آنقدر آزاردهنده است که نمی توانید این رفتار را نادیده بگیرید، پیشنهاد می کنیم با همسایه خود رک و صریح حرف بزنید و از او بخواهید در مسائل شخصی تان دخالت نکرده و فاصله شان را با شما حفظ کند.

پلیس را در جریان قرار دهید:
حواستان باشد، بفهمید همسایه شما فقط یک فرد فضول عادی است یا یک فرد مشکوک غیرعادی. اگر همسایه تان می خواهد درمورد تک تک افرادی که وارد خانه شما می شوند، اطلاعات کسب کند و از جزییات زندگی شما پرسیده و زمان رفتن به بیرون شما را تعقیب می کند، موضوع را با پلیس درمیان بگذارید. برای خانه تان دزدگیر و دوربین نصب کنید.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین