. . .

مذهبی اسامی حیوانات در قرآن

تالار متفرقه مذهبی

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,352
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1
همانطور که می دانید حیوانات و جانوران زیادی در جهان وجود دارند که همه آن ها دسته بندی های گوناگونی نیز دارند. مانند نرم تنان، دو زیستان، پستانداران، آبزیان.ما در این بخش اسامی تعدادی از حیوانات و جانوران جهان به همراه اسامی حیوانات و جانوران را منتشر می کند.

شیر درنده

معادل عربی آن قسورة می‌باشد و در آیه پنجاه و یک سوره المدثر چنین آمده: «که از (مقابل) شیری فرار کرده‏ اند.»

گاو

در زبان عربی معادل بقرة می‌باشد که نام دومین سوره قرآن کریم می‌باشد و همچنین در خود سوره بقره __ آیات 67 تا 71 و همچنین آیات 144 تا 146 نیز آمده است. از جمله در آیه «69» آمده: گفتند: « از پروردگارت بخواه‏، تا بر ما روشن کند که رنگش چگونه است‏؟ گفت‏: وی می‏ فرماید: آن ماده گاوی است زرد یکدست و خالص‏، که رنگش بینندگان را شاد می‏کند.»

گوساله

معادل عربیش العجل می‌باشد که در سوره بقره آیات 51 و 54 و 92 و 93 سوره نساء آیه 153سوره الاعراف آیه 152و سوره هود آیه 69 سوره الذاریات آیه 26 آمده است، از جمله در آیه 51 سوره بقره چنین آمده: « و آنگاه که با موسی چهل شب قرار گذاشتیم‏؛ آنگاه در غیاب وی‏، شما گوساله را (به پرستش‏) گرفتید، در حالی که ستمکار بودید.»

الاغ

در زبان عربی معادل حمار می‌باشد که در سوره بقره آیه 259 و سوره المدثر آیه 50 سوره النحل آیه 80 و سوره جمعه آیه 5 آمده است. از جمله در آیه پنجم سوره چنین آمده است: « مثل کسانی که (عمل به‏) تورات بر آنان بار شد (و بدان مکلف گردیدند) آنگاه آن را به کار نبستند، همچون مثل خری است که کتابهایی را برپشت می‏ کشد. (وه‏) چه زشت است وصف آن قومی که آیات خدا را به دروغ گرفتند. و خدا مردم ستمگر را راه نمی‏نماید.»

زنبور

در زبان عربی معادل نحل بوده و و نام سوره شانزدهم قرآن بوده و علاوه بر آن در آیه شصت و هشتم این آیه بدین صورت آمده است: « و پروردگار تو به زنبور عسل وحی (و الهام غریزی) نمود که‏: از کوه‏ها و درختان و داربستهایی که مردم می‏سازند، خانه ‏هایی برگزین.‏»

مورچه

در زبان عربی معادل نمل بوده و علاوه بر آنکه نام سوره بیست و هفت قرآن کریم است و در آیه هیجدهم این سوره نیز آمده بدین صورت آمده است: « آنها حرکت کردند تا به سرزمین مورچگان رسیدند؛ مورچه‏ای گفت‏: به لانه ‏های خود بروید تا سلیمان و لشکرش شما را پایمال نکنند در حالی که نمی‏ فهمند.»

پرنده

معادل عربیش ابابیل است که در آیه سوم سوره فیل چنین آمده: « و بر سر آنها پرندگانی را گروه گروه فرستاد » عنکبوت علاوه بر اینکه نام سوره بیست و نهم قرآن کریم است در آیه چهل و یک همین سوره نیز به این صورت آمده: «داستان کسانی که غیر از خدا دوستانی اختیار کرده‏اند، همچون عنکبوت است که (با آب دهان خود) خانه‏ای برای خویش ساخته‏، و در حقیقت (اگر می ‏دانستند) سست‏ترین خانه ‏ها همان خانه عنکبوت است‏.»

پشه

معادل عربیش بعوضة می‌باشد و در آیه بیست و ششم سوره بقره چنین آمده: « خداوند از این که به موجودات ظاهرا کوچکی مانند پشه‏، و حتی کمتر از آن‏، مثال بزند شرم نمی ‏کند. در این میان‏ آنان که ایمان آورده ‏اند، می‏ دانند که آن‏، حقیقتی است از طرف پروردگارشان‏؛ و اما آنها که راه کفر را پیموده ‏اند، این موضوع را بهانه کرده‏ می ‏گویند: منظور خداوند از این مثل چه بوده است‏؟! آری‏، خدا جمع زیادی را با آن گمراه‏، و گروه بسیاری را هدایت می‏ کند؛ ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می‏ سازد»

فیل

نام سوره صد و پنجم قرآن هست و در آیه یکم این سوره نیز آمده است.

میمون

معادل عربیش قردة می‌باشد که در سوره اعراف آیه 166 و سوره مائده آیه 60 آمده و همچنین سوره بقره آیه 65 چنین آمده: «و کسانی از شما را که در روز شنبه (از فرمان خدا) ت×جـ×ـا×و×ز× کردند نیک شناختید، پس ایشان را گفتیم‏: بوزینگانی طردشده باشید.»

شتر

معادل عربیش الابل می‌باشد و در سوره انعام آیه 144 و سوره الغاشیه آیه 17 چنین آمده: « آیا آنان به شتر نمی‏ نگرند که چگونه آفریده شده است‏؟!»

خوک

معادل عربیش خنزیر بوده و در آیه 173 سوره بقره و همچنین سوره مائده آیه 3 وآیه 60 آمده و همچنین در سوره انعام آیه 145 چنین آمده: « بگو: در آنچه به من وحی شده است‏، بر خورنده ‏ای که آن را می ‏خورد هیچ حرامی نمی‏ یابم‏، مگر آنکه مردار یا خون ریخته یا گوشت خوک باشد که اینها همه پلیدند. یا (قربانیی که‏) از روی نافرمانی‏، (به هنگام ذبح‏) نام غیر خدا بر آن برده شده باشد. پس کسی که بدون سرکشی و زیاده‏ خواهی (به خوردن آنها) ناچار گردد، قطعاً پروردگار تو آمرزنده مهربان است‏.»

ملخ

معادل عربیش الجراد بوده و در سوره اعراف آیه 133 همراه با نام چند حیوان چنین آمده: « سپس بلاها را پشت سر هم بر آنها نازل کردیم‏: طوفان و ملخ و آفت گیاهی و قورباغه ‏ها و خون را -که نشانه ‏هایی از هم جدا بودند- بر آنها فرستادیم‏؛ ولی باز بیدار نشدند، و تکبر ورزیدند، و جمعیّت گنهکاری بودند! »
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
5
بازدیدها
183

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین