. . .

آموزش آشنایی با طراحی لباس (7 مهارت مورد نیاز)

تالار آموزش‌های دیگر

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,286
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1
ترسیم و طراحی فیگور مد اولین قدم در زندگی بخشیدن به طرح هاست. فیگورهای مد به عنوان الگویی برای دیدگاه یک طراح مد عمل می کنند. از طرح های اولیه مد گرفته تا تصاویر سه بعدی، فیگورهای مد کمک می کنند تا استعدادها و احساسات از کتاب طراحی به سکوی سن که مدل ها روی آن راه می روند، کشیده شوند. در ادامه به طور جامع شما را با طراحی لباس و اصطلاحات آن آشنا خواهیم کرد.

ترسیم الگو چیست؟​

طراحی مد با ترسیم الگو شروع می شود. طرح اصلی با ترسیم الگوها شروع شوند و می توانند از نظر سبک و میزان جزئیات متفاوت باشند.

  • از یک طرح اولیه معمولا برای طرح کلی شکل و شمایل لباس استفاده می شود.
  • الگوهای ترسیم شده می توانند فیگورهای مد سه بعدی با بافت، سایه و خطوط حرکتی برای ساختار پارچه باشند.
  • مصورسازی یک مد نوع دقیق تری از ترسیم الگو است که ممکن است شامل رنگ و لوازم جانبی باشد و فیگور مد ممکن است دارای یک چهره دقیق یا مدل مو برای نمایش ظاهر از سر تا پا باشد.

اهمیت ترسیم الگو​

ترسیم الگو به برقراری ارتباط با عناصر فنی یک طرح، مانند طول و تناسب به یک الگوساز کمک می کنند. ترسیم الگو هم چنین می تواند به عنوان یک تابلوی ایده عمل کند و زبان احساسی یک طرح را نشان دهد.


طراحان مد می توانند از طرح ها برای انتقال سبک خود از طریق انواع ژست ها یا ابزارهای طراحی استفاده کنند. به عنوان مثال

  • طرح های اولیه طراح مد Karl Lagerfeld به دلیل استفاده از مداد و مداد رنگی متمایز هستند.
  • کارگاه طراحی Dolce & Gabbana شامل استفاده از جزئیات تزئینی در الگوهای ترسیمی، مانند پولک های جداگانه روی لباس است.

کروکی یا طرح اجمالی چیست؟​

اولین قدم در ترسیم فیگور مد ایجاد یک کروکی مد است. كروكی ها طرح های اولیه ای هستند كه در آن نسبت هاي فیگور مد را بيان مي كنيم. کروکی تقریبا شبیه عروسک کاغذی و یک الگو است که می تواند برای ترسیم لباس زیر یک تکه کاغذ قرار گیرد. اگر اولین بار است که یک فیگور مد ایجاد می کنید، سعی کنید کروکی را در یک الگوی از پیش ساخته شده و آماده ایجاد کنید.

برای ترسیم الگو به چه چیزی نیاز دارید؟​

اگر می خواهید خودتان برای ایجاد کروکی، یا الگوی فیگور مد تلاش کنید، به چیزهایی که در زیر بیان شده نیاز خواهید داشت:

  • یک کاغذ 21.59*27.94 سانتی متری
  • یک مداد سخت
  • یک خط کش
  • یک پاک کن

مراحل ترسیم الگوی ترسیم​

نسبت بدن یک فیگور مد متناسب با بدن انسان نیست. به طور کلی، یک فیگور مد از استاندارد صنعتی طول پیروی می کند: این بدان معنی است که طول یک فیگور مد تقریبا نه برابر اندازه سر طراحی شده است. این فیگورهای مد برای به نمایش گذاشتن و عرضه پوشاک، به ویژه پیراهن و دامن کمک می کنند.

1- یک خط عمودی پایین مرکز کاغذ بکشید. این خط که از سر تا پاها کشیده می شود، مرکز تعادل فیگور مد خواهد بود.

2- کاغذ را به نه قسمت مساوی تقسیم کنید. این نه بخش شامل شکل سر، نیم تنه، کمر، %%%%، ران، ساق پا، مچ پا و پا است. برای جدا کردن نه بخش، می توانید از خطوط افقی و تقریبا به فاصله 2.85 سانتی متر استفاده کنید.

3- ناحیه لگن را بکشید. در وسط خط تعادل، یک مربع برای لگن فیگور مد بکشید. این مربع می تواند در جهات مختلف زاویه دار شود تا ژست های مختلف ایجاد شود.

4- تنه و شانه ها را بکشید. از بالای مربع لگن دو خط به سمت بالا بکشید تا تنه ایجاد شود. خطوط به سمت داخل و خارج منحنی می شوند تا کمر ایجاد شود. عرض شانه ها باید تقریبا برابر لگن باشد، اما می توان خطوط شانه را به حالت زاویه دار درآورد و ژستی ایجاد کرد که به جلو چرخیده باشد.

5- گردن و سر را بکشید. گردن باید یک سوم عرض شانه، و به اندازه نیمی از طول سر باشد. متناسب با بدن برای سر یک دایره بکشید.

6- پاها (از بالای زانو تا مچ پا) را بکشید. پاهای فیگور باید تقریبا چهار برابر سر کشیده شوند. پاها به دو قسمت ران و ساق پا تقسیم می شوند. قسمت بالای ران باید به اندازه طول سر باشد. خط را به سمت پایین زانو و دوباره به مچ پا امتداد دهید تا مچ پا تقریبا به اندازه یک چهارم سر باشد.

7- بازوها را بکشید. بازوها را با خطوط باریک به آرنج و سپس به مچ دست ایجاد کنید. بازوها می توانند در کنار بدن فیگور، یا تکیه داده در کنار %%%% قرار بگیرند. با کشیدن دست و انگشتان کار را تمام کنید.

8- پاها (مچ پا به پایین) را بکشید. پاها باید تقریبا به اندازه طول سر باشند.

9- اکنون که طرح اولیه فیگور مد ایجاد شده است، می توانید طراحی های خود را روی این شکل شروع کنید و طرح مدل خود را ایجاد کنید.

10- برای نشان دادن حالت پارچه یا هایلایت کردن محل چین ها روی لباس، طرح را سایه بزنید. استفاده از رنگ در الگوی ترسیمی به آن بعد اضافه می کند. تزئینات را به پارچه اضافه کنید تا سبک و مدل خود را نشان دهد. برای تکمیل ظاهر، می توانید جزئیات مربوط به صورت یا مدل مو را اضافه کنید. با این اعمال طرح خود را مصورسازی خواهید کرد.

مهارت های مورد نیاز یک طراح لباس​

طراحی مد از هنر صرف طراحی لباس فاصله زیادی گرفته است. این صنعت به یک صنعت تمام عیار تبدیل شده و اکنون یک حرفه کاملا مطلوب در سراسر جهان محسوب می شود.

امروزه پوشاک و کفش ها به سادگی بر اساس انتخاب رنگ یا سبک طراحی نشده اند بلکه بر اساس عملکرد، ترجیحات رفتاری مشتری و گرایش های جدید و در حال ظهور طراحی شده اند. فن آوری های ابتکاری و گرایش های رسانه های اجتماعی با سرعت بیش تری نسبت به گذشته دنیای مد را متحول می کنند.

1- خلاقیت​

چه بخواهید یک طراح مد باشید چه بخواهید در این زمینه به یک سطح بالاتری برسید، خلاقیت سرمایه اصلی شما خواهد بود. وقتی به یک تکه پارچه نگاه می کنید، باید خلاقیت کافی داشته باشید تا بتوانید تصور کنید که چه لباسی با آن می توان درست کرد. جنس آن چگونه است و بهترین طراحی مناسب آن چیست. علاوه بر این اگر خلاق باشید، همیشه به ایده های سبک جدید مجهز خواهید بود. این یک مهارت اصلی است که شما را قادر می سازد از همان ابتدای کار طرح های قابل توجهی ارائه دهید.

2- مهارت های طراحی سه بعدی​

در عصر رسانه های اجتماعی، روند مد سریع تر از همیشه پیش می رود و مدام در حال تغییر است. اگر می خواهید بر اساس این روند پیش بروید و از این فرصت استفاده کنید، باید مدت زمان ارائه طرح های خود به بازار را کاهش دهید. پیاده سازی روش سه بعدی در روند طراحی و توسعه می تواند مدت زمان طراحی شما برای ارائه به بازار را به شدت کوتاه کند. با مهارت های طراحی سه بعدی، قادر خواهید بود سریع تر تصمیم گیری کنید، روند توسعه را تسریع کرده و تعداد نمونه های فیزیکی مجموعه خود را کاهش دهید، که این کار به نوبه خود مزایای پایداری قابل توجهی را به همراه دارد. مثلا نرم افزار ایلوستریتور یا کورل دراو یا مایا

3- مهارت تجسم عالی​

هر چه مهارت های تجسمی شما بهتر باشد، در تحقق ایده های خود کارآمدتر خواهید بود. به دست آوردن و بهبود مهارت های تجسمی، به شما امکان می دهد محصول نهایی را قبل از تولید ببینید و ایده ها را به گونه ای روی کاغذ قرار دهید که به دیگران نیز اجازه دهد آن ها را درک کنند. تفاوتی ندارد که برای آقایان، بانوان یا بچه ها طراحی می کنید، در هر صورت باید این توانایی را داشته باشید که ببینید چیزی حتی نیم سانتی متر تفاوت دارد و مشکلات مناسب آینده را در طراحی های خود پیش بینی کنید.

4- طراحی و ترسیم دیجیتال​

با طراحی و ترسیم دیجیتالی، تجسم طراحی شما از همیشه آسان تر می شود. ابزارهای دیجیتالی مانند Adobe Illustrator و Photoshop بیش از 20 سال است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند و در هنگام ایجاد تصاویر یا طرح های مسطح برای هر طراح یک مهارت اساسی محسوب می شوند. طرح های دیجیتالی حاوی اطلاعات مهمی در مورد لباس های شما مانند نوع الگو، مشخصات اندازه، طرح و سایر جزئیات است که نمی توان از طریق طرح دستی توضیح داد.

word-image-2.jpeg


بسیاری از شرکت ها قبلا از این تکنیک ها استفاده کرده اند تا بتوانند به راحتی طرح را تغییر دهند، اصلاح کنند یا دوباره استفاده کنند. به مرور با دیجیتالی شدن کل صنعت، مهم است که شما نیز کاملا بر این مهارت ها و ابزارها تسلط داشته باشید زیرا جامعه از طراحی دو بعدی رایانه ای به سمت ایجاد محصولات سه بعدی و ابزارهای نرم افزاری اضافی که باید در مرحله انتقال داشته باشید، در حال پیشرفت است.

5- مهارت های ارتباطی قوی​

دنیای پراکنده مد به همکاری و ارتباطات متکی است. شما باید بتوانید با خریداران، تامین کنندگان، سایر طراحان و اعضای تیم ارتباط برقرار کنید.

قبل از شروع تولید یک خط مد، باید طرح ها را برای تیم خود توضیح دهید و به تمام سوالات آن ها پاسخ دهید. بعلاوه ممکن است برای اطمینان از حفظ و یکپارچگی طراحی خود و اجرا شدن آن، نیاز باشد که با تولید کننده در مورد سبک خود، پارچه و پوشاک ارتباط برقرار کنید.

شما باید مهارت مذاکره با تولیدکنندگان و تامین کنندگان، ارائه مجموعه به مخاطبان هدف و انتشار پیام خود به مشتریان را داشته باشید. بنابراین داشتن مهارت های ارتباطی قوی، زحمت تلاش شما را برای راه اندازی برند مد یا مدیریت یکپارچه مجموعه خود تسهیل می کند.

6- قابلیت انجام چند کار به طور هم زمان​

وظایف یک طراح لباس فقط به ایجاد طرح های اولیه، تامین مواد مورد نیاز و پارچه محدود نمی شود. انتظار می رود طراحان مد همزمان در زمینه های مختلف از جمله تولید، روابط عمومی، تبلیغات، کمک به حل رویدادها و موارد دیگر همکاری داشته باشند.

بنابراین آن چه اهمیت دارد این است که بتوانید همه چیز را به طور کارآمد مدیریت کنید و برای رسیدن به بهترین نتیجه برنامه ‌ریزی کنید.

word-image-3.jpeg


7- مراقبت از تاثیرات محیطی و اجتماعی مد​

این راز بر هیچ کس پوشیده نیست که مد یک عامل بزرگ در آلودگی و گرم شدن کره زمین است و در زمان اعمال اصول اخلاقی سابقه بی عیب و نقصی ندارد. با این حال، این صنعت گام هایی در جهت پایداری برداشته است.

داشتن توانایی استفاده از استراتژی های پایدار در طراحی و توسعه لباس و مجموعه خود در هر مرحله از فرآیند کار، باعث می شود که در این صنعت جلوتر از بقیه باشید و در عین حال تاثیر مثبتی بر جهان بگذارید. شما می توانید با دوره آنلاین MOTIF «پایداری در مد» یاد بگیرید که چگونه پایداری می تواند یک سرمایه با ارزش برای تجارت شما باشد.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین