. . .

آموزش آشنایی با تمامی قطعات و سخت افزارهای کامپیوتر

تالار آموزش دیجیتال

☾ℤ𝕒ℍℝ𝕒

رمانیکی خلاق
رمانیکی
شناسه کاربر
264
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-03
موضوعات
22
نوشته‌ها
183
راه‌حل‌ها
2
پسندها
3,723
امتیازها
193
سن
19

  • #11


BIOS، یکی از سخت افزارهای کامپیوتر در زیر دسته Rom

BIOS به معنای سیستم اصلی ورودی و خروجی Basic Input/Output System در میان سخت افزارهای کامپیوتر است و در واقع یک تراشه الکترونیکی خاصی است که روی مادربردهای رایانه شما واقع است و محتویات لازم برای آنکه، نرم افزار سیستم عامل را اجرا کند، در خود دارد. BIOS یک حافظه از نوع Rom هستند که به آن ها باطری نیز خطاب می‌شود. Rom که حافظه فقط خواندنی است برخلاف Ram اطلاعات موقتی در آن‌ها قابل نگهداری نیستند و اطلاعات موجود در این تراشه قابل حذف یا اصلاح هم نیستند. لذا پس از روشن خاموش شدن سیستم بدون دسترسی کاربر، اطلاعات پاک می‌شوند. انواع Flash BIOS هم وجود دارد که می‌توان اطلاعات آن‌ها را حذف و نهایتا با نسخه های جدیدتر در مادربرد جایگزین کرد، برای مقایسه بین بایوس و Ram به بخش Ram مراجعه کنید.

سخت افزارهای کامپیوتر
 

☾ℤ𝕒ℍℝ𝕒

رمانیکی خلاق
رمانیکی
شناسه کاربر
264
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-03
موضوعات
22
نوشته‌ها
183
راه‌حل‌ها
2
پسندها
3,723
امتیازها
193
سن
19

  • #12


درگاه‌های کامپیوتری، رابط های کاربری موثر در میان سخت افزارهای کامپیوتر

درگاه‌های سری (سریالی): در بین سخت افزارهای کامپیوتر پورت‌های سریال در حقیقت سوکت هایی هستند که در پشت رایانه شما قرار دارند. این درگاه، امکان افزودن سخت افزار جدید مثل موشواره (ماوس) یا موده ها را فراهم می‌کنند. معمولاً به این درگاه‌ها Com1 یا Com2 گفته می‌شود. لفظ Com در واقع از کلمه Communication به معنی ارتباط بر گرفته شده است، لذا یک Com Port خلاصه شده Port Communication (درگاه ارتباطی) است.

سخت افزارهای کامپیوتر


درگاه‌های USB: درگاه‌های یو اس بی usb در گاه‌های تازه ای در دنیای تکنولوژی به شمار می‌روند. شما می‌توانید دستگاه‌های متنوعی را با عنوان تبدیل، به همان یک درگاه وصل کنید و از آن پورت های متفاوتی بسازید. در گذشته لازم بود که یک وسیله را از سیستم جدا کرده و وسیله دیگری را وصل کنید. اما امروزه این کار لازم نیست. به غیر از موبایل‌ها، دوربین‌های دیجیتالی و دوربین‌های وب، از جمله تجهیزاتی هستند که از درگاه USB استفاده می‌کنند. USB3 سرعت زیادتری از درگاه‌های LPT ،Com در تبادل اطلاعات دارد. به همین خاطر درگاه‌های USB3 قادر است اطلاعات را با سرعت بالاتری را میان رایانه و تجهیزات جانبی رد و بدل کند.

درگاه‌های پارالل: درگاه‌های موازی مانندCom Port هستند که به شما امکان وصل کردن تجهیزات جدید مثل چاپگر و Scanner به رایانه را می‌دهد. درگاه پارلل معمولاً به نام LPT1 یا LPT2 شناخته می‌شود. در تصویر زیر اسامی تمامی درگاه‌ها را مشاهده می‌کنید.


منبع: رایا مگ
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین