. . .

دانستنی آسمان سیارات دیگر چه رنگی است؟

تالار نجوم و ستاره‌شناسی

Nstrn_jz

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
27
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-27
آخرین بازدید
موضوعات
334
نوشته‌ها
979
پسندها
2,517
امتیازها
333
سن
20
محل سکونت
بلندای پرتگاه آرزوهای محال...^^

  • #1
اتمسفر شامل طیف وسیعی از گازها است و از تکه های سنگ و یخ تشکیل نشده بلکه بخش اعظمی از حجم اتمسفر زمین را گازی به نام نیتروژن به خودش اختصاص میدهد که تقریبا با هیچ ماده‌ای واکنش نمیدهد.همچنین اتمسفر شامل گازهای اکسیژن، کربن دی اکسید و آرگون و مقدار بسیار کمی از دیگر گاز ها است. مخلوط این گازها باعث تشکیل نوع رنگ در هر اتمسفر می‌شود.

وقتی نور خورشید به اتمسفر زمین می رسد با برخورد به ذرات گاز موجود که تمایل دارند رنگ آبی‌راپراکنده کنند(پدیده انتشار نور) باعث ابی شدن آسمان ما می‌شوند.
اغلب سیارات دیگر نیز اتمسفر دارند اما ذرات تشکیل دهنده آنها همانند زمین نیست اگرچه هردو آنها گازی هستند ولی گاز های تشکیل دهنده آنها متفاوت اند.
مثلا اتمسفر دو سیاره یخی اورانوس و نپتون در منظومه شمسی نیز به رنگ آبی است اما نوع رنگ آبی انها با سیاره زمین فرق دارد و این فرق منشا گرفته از وجود گازی به نام متان است که در سرتاسر اتمسفر این دو سیاره یخی قرار داد.

رنگ اتمسفر سیاره مشتری و زحل کاملا با سیاره ما فرق می کند کریستال های یخی موجود در اتمسفر سیاره زحل به نام آمونیوم باعث زرد رنگ شدن اتمسفر سیاره زحل می‌شود. و رنگ اتمسفر سیاره مشتری متشکل از روبان هایی به رنگ قهوای و نارنجی است که به دلیل وجود عناصر فسفر و سولفات و عناصر پیچیده تر شیمیایی به نام هیدرو کربن ها است.

وجود مقدار زیادی گردوغبار در اتمسفر رنگ آسمان را روشن‌تر و گاه قرمز می‌کند. رنگ قرمز آسمان مریخ به دلیل وجود ذرات گردوغبار اکسید آهن در اتمسفر آن است. اتمسفر‌های دارای فشار بالا که بسیار سبک‌تر از اتمسفر‌های دارای فشار پایین هستند و می‌توانند به رنگ زرد یا سفید درآیند. باتوجه به تعداد زیاد عوامل دخیل در رنگ آسمان یک سیاره، ممکن است آسمان سیارات فراخورشیدی به هر رنگی از آبی، فیروزه‌ای و سبز گرفته تا بنفش، قهوه‌ای و نارنجی باشد.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
4
بازدیدها
269

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین