- شناسه کاربر
- 277
- تاریخ ثبتنام
- 2021-01-07
- آخرین بازدید
- موضوعات
- 375
- نوشتهها
- 4,810
- راهحلها
- 74
- پسندها
- 32,031
- امتیازها
- 837
- محل سکونت
- آغوش مــآه
آداب اولیهی نقد:
اینکه بگید «خوب بود» یا «بد بود» نقد نیست.
• اینکه بگید «فلان قسمت رو دوست نداشتم» نقد نیست.
• اینکه بگید «فلان قسمت یه جوریه» نقد نیست.
• ایموجی قلب و گل و بوته نقد نیست.
پس چهطوری نقد کنیم؟
• علاوه بر اینکه دقیق نشون میدید کدوم قسمت نوشته باید اصلاح بشه، سعی کنید راهحل و پیشنهاد هم بدید.
• نقد فقط برجسته کردن مشکلها نیست. نقاط قوت نویسنده رو هم مشخص کنید.
• برداشت و تحلیل خودتون از نوشته رو بگید.
• مهربون باشید:) همه که تولستوی و همینگوی به دنیا نمیآن.
هر نقد و نظری گاهی به ناچار سلیقهای میشه. نویسندهها، یاد بگیرید که مجبور نیستید تمام اصلاحات پیشنهادی رو به کار ببندید.
در مقابل نقد ديگران منفعل نباشيد.
🖌 نظر ديگران درباره اثر شما به هر حال يک سليقه است؛ گاهي آن قدر تجربه در يک سليقه وجود دارد که واقعا قابل احترام میشود ولی باز هم سليقه است.
🔓| بنابراين توصيه اکيد مي شود در مقابل «به به» و «چه چه» يا «واه واه» و «آه آه» ديگران به عرش نرفته يا بيمار نشويد.
در آثار هنري و ادبی نظرات بسيار متفاوت است؛ به همين منظور اگر قرار باشد شما حرف همه را بشنويد و به همه آنها هم اهميت بدهيد، بايد کرکره را بکشيد پايين و سه قفله کنيد.
🔗 نظرات را فقط بشنويد و در مورد عمل کردن به آنها بيشتر فکر کنيد. اين به معني توجه نکردن به نظرات ديگران نيست؛ بلکه به معناي عدم تأثيرپذيری است.
🗳نويسندهای با پوستکلفتیِ تمام در برابر تمسخرها و ريشخندهای ديگران که نوشتهها و داستان ضعيف اوليهاش را میخواندند به نوشتن ادامه داد و الان کساني از همان مسخرهکنندهها، مداحی نوشتههای همان نويسنده را میکنند.
📦 کسانی هم هستند که با يک جملهی نقادانه از نوشتن که هيچ، از زندگی هم بيزار شدهاند و همينطور کسي که با تعريف و تمجيدي که در جلسهای از او شده بود، احساس «خود در درون صادق هدايت بينی مفرط» پيدا کرده بود! اين افراد يا موفق نخواهند بود يا در زمان طولانیتری به موفقيت دست خواهند يافت.
اینکه بگید «خوب بود» یا «بد بود» نقد نیست.
• اینکه بگید «فلان قسمت رو دوست نداشتم» نقد نیست.
• اینکه بگید «فلان قسمت یه جوریه» نقد نیست.
• ایموجی قلب و گل و بوته نقد نیست.
پس چهطوری نقد کنیم؟
• علاوه بر اینکه دقیق نشون میدید کدوم قسمت نوشته باید اصلاح بشه، سعی کنید راهحل و پیشنهاد هم بدید.
• نقد فقط برجسته کردن مشکلها نیست. نقاط قوت نویسنده رو هم مشخص کنید.
• برداشت و تحلیل خودتون از نوشته رو بگید.
• مهربون باشید:) همه که تولستوی و همینگوی به دنیا نمیآن.
هر نقد و نظری گاهی به ناچار سلیقهای میشه. نویسندهها، یاد بگیرید که مجبور نیستید تمام اصلاحات پیشنهادی رو به کار ببندید.
در مقابل نقد ديگران منفعل نباشيد.
🖌 نظر ديگران درباره اثر شما به هر حال يک سليقه است؛ گاهي آن قدر تجربه در يک سليقه وجود دارد که واقعا قابل احترام میشود ولی باز هم سليقه است.
🔓| بنابراين توصيه اکيد مي شود در مقابل «به به» و «چه چه» يا «واه واه» و «آه آه» ديگران به عرش نرفته يا بيمار نشويد.
در آثار هنري و ادبی نظرات بسيار متفاوت است؛ به همين منظور اگر قرار باشد شما حرف همه را بشنويد و به همه آنها هم اهميت بدهيد، بايد کرکره را بکشيد پايين و سه قفله کنيد.
🔗 نظرات را فقط بشنويد و در مورد عمل کردن به آنها بيشتر فکر کنيد. اين به معني توجه نکردن به نظرات ديگران نيست؛ بلکه به معناي عدم تأثيرپذيری است.
🗳نويسندهای با پوستکلفتیِ تمام در برابر تمسخرها و ريشخندهای ديگران که نوشتهها و داستان ضعيف اوليهاش را میخواندند به نوشتن ادامه داد و الان کساني از همان مسخرهکنندهها، مداحی نوشتههای همان نويسنده را میکنند.
📦 کسانی هم هستند که با يک جملهی نقادانه از نوشتن که هيچ، از زندگی هم بيزار شدهاند و همينطور کسي که با تعريف و تمجيدي که در جلسهای از او شده بود، احساس «خود در درون صادق هدايت بينی مفرط» پيدا کرده بود! اين افراد يا موفق نخواهند بود يا در زمان طولانیتری به موفقيت دست خواهند يافت.
آخرین ویرایش:
نام موضوع : آداب نقد
دسته : آموزش نقد نویسی